Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter att ha läst denna fantastiska tråd bytte jag bromsbelägg bak på min V70II 09
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ak#p900159
Vilken fröjd när motorn öppnade upp och jag kände mig som en kung när jag lät motorn bromsa till jag kände bromsverkan och sen öppna något.

MEN

Glädjen byttes snabbt i oro när jag inte fick handbromsen att funka på den sida jag bytt på.

Nu var det väl på sista besiktningen motorn verifierat funkade sist för jag antar att de kollar handbromsverkan på båda sidorna. Den kan ju ha lagt av före det att jag började pilla. Jag kollade inte om den funkade innan jag började pilla.

Hur felsöka? Får jag mäta spänning i kontaktdonet när jag inte har den på för att se om bilen ens skickar ström till handbromsmotorn. Jag tänkte först konsultera expertisen då jag inte vill trigga massa felmeddelanden i onödan...

Hur ska ja gå till väga för att felsöka och åtgärda strulet?

Mvh
Karl
Ja du kan ju ex kolla motorn genom att Sicka på ström till den separat med lösa kablar,funkar det så är det bara att testa matningen.
Då behöver du en voltmeter och mäta om du har matning.
Men börja med att kolla säkringen till den sida som du har problem med,har för mig att säkringen sitter i plinten i bagaget.
Lätt att bränna en säkring när man är där och pillar.
Problemet att mäta är ju att den kommer intermitent så man bör ha tillgång till en medhjälpare som slår till eller ifrån bromsen.
Ett anat problem kan ju vara att klossen kärvar rent mekaniskt.

13+ ute klockan är 02 och 4 timmar till avlösning gasp :shock:
Då får jag sova och ni skall opp och jobba (RO)
Jag tog bort den ena 30 A säkringen i andra säkringslådan uppifrån och provade med den kvarvarande säkringen i båda säkringshållarna. I båda hållarna fick jag handbromsljud och det lät lite olika så jag tror att jag fick ljud på båda sidorna.
därefter provade jag den andra säkringen i båda hållarna och fick ljud i båda och det var olika ljud.
När båda säkringarna var ur så var det tyst.
under operationen blev det strul vid ett tillfälle och jag fick starta bilen för att få bort ett meddelande om att handbromsservice erfordrades.
När jag startat bilen så försvann meddelandet.
Jag funderar på varför det inte funkade för några dagar sen... men nu verkar det löst
Ska ev byta däck i morgon kväll och kan då kolla att det funkar med båda säkringarna i. Det är lite svårt att höra om båda rör sig. Jag hör elmotorljud men om det är från båda är oklart.
Tur att det är en framhjulsdriven bil med handbromsen bak, antar att det räcker med parkeringsbroms i automatlådan för att hissa upp bakhjulet med domkraften på min svagt sluttande uppfart även om handbromsen inte ligger i hela tiden.
Kar skrev:Jag tog bort den ena 30 A säkringen i andra säkringslådan uppifrån och provade med den kvarvarande säkringen i båda säkringshållarna. I båda hållarna fick jag handbromsljud och det lät lite olika så jag tror att jag fick ljud på båda sidorna.
därefter provade jag den andra säkringen i båda hållarna och fick ljud i båda och det var olika ljud.
När båda säkringarna var ur så var det tyst.
under operationen blev det strul vid ett tillfälle och jag fick starta bilen för att få bort ett meddelande om att handbromsservice erfordrades.
När jag startat bilen så försvann meddelandet.
Jag funderar på varför det inte funkade för några dagar sen... men nu verkar det löst
Ska ev byta däck i morgon kväll och kan då kolla att det funkar med båda säkringarna i. Det är lite svårt att höra om båda rör sig. Jag hör elmotorljud men om det är från båda är oklart.
Tur att det är en framhjulsdriven bil med handbromsen bak, antar att det räcker med parkeringsbroms i automatlådan för att hissa upp bakhjulet med domkraften på min svagt sluttande uppfart även om handbromsen inte ligger i hela tiden.
Tolkar dig som att du får svar från både handbroms motorerna och då undrar jag vari ligger problemet?

Har du dålig bromsverkan? eller upplever du att det bara är ena sidan som läggs an? Om båda sidorna läggs an och du ändå har dålig bromsverkan så är det ett hårdvarufel ex kärvande klossar.
Men antar att du är tillfreds med funktionen nu so med verkar.
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]