Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
ektorp skrev:ok tack
kollade på den undre slangen som verkar gå till termostaten
kan det va ett problem eller blir det så varmt av slangvärmaren så den öppnar så det blir cirkulation på vattnet
Vi har haft flera Passater (samma motor som Golf) och det stämmer att nedre slangen från kylren går till termostaten. Du ska leta efter vattenpumpen i stället, och sätta värnaren där. Så nära som möjligt, gärna så värmeslingan når in i pumpen. Den va en -96 a (den sista med "gamla "motorn) vi hade då (nuvaravde är en -04 utam värmare) så jag vet inte hur det hur der ser ut på din, men vattenpumpun sitter väldigt illa till på dom "äldre " Golfarna Ii alla fall.

Mvh
Lennart
av kvillebäck
Om du har någon av de modellerna som finns på monteringsanvisningen från Calix så är det väl bara att sätta den där som Calix anvisning visar.
Calix eller Biltema, de gör i alla fall samma jobb!
av Clonetom
Rådlös skrev:Kvillebäck: Biltema och Calix ser inte lika dana ut.
Nä men ska säkert sitta på samma sätt i samma slang osv
Användarvisningsbild
av Perc
ektorp skrev:
Perc skrev:
Amarace skrev:Har då aldrig sett att t.ex Defa eller Calix har modellanpassad monteringsanvisning för en universal slangvärmare, universal är ju just för att den i te är modellanpassad :)
Inte? :)

http://www.calix.se/files/5df9f634f44f5 ... %20480.pdf
tack för det
tröttna på biltema lämnar tillbaka den och köper en calix istället som är modellanpassad
Slangvärmaren är inte modellanpassad men monteringssatsen (som tillkommer) är det. Du ska alltså köpa två artiklar.

Defa har samma värmare i många olika kartonger, med olika monteringsdetaljer och instruktioner.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]