Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det beror till stor del vilka motorer man jämför med varandra. Min V60 D5 var betydligt dyrare att äga än min V60 T3 men det är kanske inte bara berodde på drivmedlet :wink:
Lövet skrev:Det beror till stor del vilka motorer man jämför med varandra. Min V60 D5 var betydligt dyrare att äga än min V60 T3 men det är kanske inte bara berodde på drivmedlet :wink:
Exakt, i kostnaden räknar jag såklart med att diesel är betydligt dyrare i inköp. Spontant ser det ut som om det skiljer typ 60000 kr i inköp mellan en t4:a och en d4 (det stod ju 175-180 hk så det är ju dem vi jämför, jag har inte orkat kolla diverse kampanjer :-) ). Värdeminskningen är ju säkert helt olika, jag tror en t4:a tappar mer år 1-3 än 4-6 och dieseln lite tvärt om. Så när du tittar på en 3-4 år begagnad tror jag att det forfaranade kommer vara stor skillnad men vad är de värda efter 7-8 år?
av Lövet
Mina bilar var lika gamla vid inköp (drygt 3 år). Det skiljde 10.000kr när jag köpte dem. De hade gått lika långt. Hur mycket dyrare var en D5 AWD än en T3 ny - 100.000kr? D5an var Kinetic och T3an Momentum så jämförelsen är fortsatt lite svår men min poäng är att andrahandsvärdet för dieseln sannolikt inte motsvarar merpriset ny.
av Mamel
Hej,
Jag är helt ny på forumet. Har fram tills nu kört Passat och dessförinnan en V50, men nu har det blivit en V70.

Skall du köpa begagnat kanske du skall leta efter en Bifuel, eftersom de tycks sjunka väldigt snabbt i pris. Har precis köpt en 2013 som gått 2 600 mil för 230 000 kr. Om jag specar en motsvarande 2014 på Volvos webbplats hamnar den på ca 440 000 kr.
av Lövet
Fast de säljs helt nya för 269' nu. http://www.bilia.se/bilar/personbilar/v ... o-bi-fuel/
Skadeglädjen är nog den enda sanna glädjen, Lövet, du får stå för dagens In-Your-Face - mamel!!!

Ifrån att han trott att han köpt en bil som är drygt 1 år gammal och betalat cirka 50% av nybilspriset... Så har han egentligen köpt en bil som tappat cirka 15% nu när de kostar 269k 8)

Känns som riktigt bra pris på en helt ny bi-fuel, men det ser mörkt ut för gasbilarnas framtid överhuvudtaget TROR jag :o
Lövet skrev:Mina bilar var lika gamla vid inköp (drygt 3 år). Det skiljde 10.000kr när jag köpte dem. De hade gått lika långt. Hur mycket dyrare var en D5 AWD än en T3 ny - 100.000kr? D5an var Kinetic och T3an Momentum så jämförelsen är fortsatt lite svår men min poäng är att andrahandsvärdet för dieseln sannolikt inte motsvarar merpriset ny.
Säkert mer än 100.000 så jag tycker det låter väldigt konstigt (alternativt fick du den ena väldigt dyrt eller den andra väldigt billigt :-) ). Jag gick i alla fall in på bilpriser.se som i alla fall inte borde diskriminera någon av dem även om de brukar ge billiga värden första tre åren (troligtvis för att man skall använda dem och köpa ut tjänstebilar?). Knappade in en v70 momentum, My13, uttagen 2012-07 gått 4000 mil (gamla d4:an vs t4:a). Det ger 220 tkr vs 190 tkr så diffen på 60tkr har blivit 30tkr efter drygt två år. Det ser ju onekligen ut som om det skulle kosta 15-20tkr mer att äga dieseln i det här fallet de närmsta 3 åren.

Jag tog även och kollade en My10 uttagen 2010-01-01 2.4d momentum 7100 mil och jämför mot en 2.5ft (175 vs 231 hk) och det blir 160tkr vs 148 tkr. Jag hade en My-10 2.4d och jag har alldeles för mig att de kostade lika mycket i inköp då. En 2.0F ligger på 138tkr. Av dessa tre bilar hade jag lätt valt 2.5ft (hur kan det diffa så lite mot 2.0F, rasar alla 2.5ft:ar eller vad är problemet? :-) )

Summa summarum? Min gissning: Kolla marknaden, kostar t:4an lika mycket som d:4an, ta en diesel. Annars räkna med att skillnaden mellan dem minskar med 50% på 3år och kolla om du tycker att det är värt det.
Fast den för 269' har ett ordinarie pris på 366' medans hans hade sin på 440' vilket borde innebära att han har en hel del utrustning.
av Mamel
rosenlorden skrev:Skadeglädjen är nog den enda sanna glädjen, Lövet, du får stå för dagens In-Your-Face - mamel!!!

Ifrån att han trott att han köpt en bil som är drygt 1 år gammal och betalat cirka 50% av nybilspriset... Så har han egentligen köpt en bil som tappat cirka 15% nu när de kostar 269k 8)

Känns som riktigt bra pris på en helt ny bi-fuel, men det ser mörkt ut för gasbilarnas framtid överhuvudtaget TROR jag :o
Ja, det var verkligen nedrigt gjort, Lövet. ;)

Skojar bara. Jag ville ovillkorligen ha Summum- och Hitech-paketen samt dragkrok, så det var inget alternativ för mig att köpa en ny lagerbil. Men 269 000 kr är helt klart ett mycket bra pris.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]