Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Garberg
Förra lördagen parkerade jag bilen i garaget, då gick den som en klocka. Efter det fick bilen stå i garaget tills igår. När jag startade den så gick fanskapet inte på alla cylindrar och gul motorlampa lyste. Jag öppnade motorhuven även om jag visste att det var totalt meningslöst. Någon skulle kunna ha stulit motorn och monterat en ost där istället, jag skulle förmodligen inte se någon skillnad. Hur som helst, min förmåga sträcker sig inte mycket längre än att rycka lite i tändkablar och svära. Finns det något annat jag kan göra för att reda ut om det är tändkabel, tändstift eller annat som skitit sig eller är det bara att böja sig framåt och beställa bärgning?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Tänk på vad du skriver för rubrik!
av mortimer
Hur har du det med möss i garaget nu såhär års ?
Jag hade (tro det eller ej) besök av möss i min som hade gnagt av kabeln till kamlägesgivaren. Då var bilen svårstartad.
Man såg det tydligt om man lyfte motorkåpan att de hade gnagt på skumgummit där också.
Kanske inte just denna kabeln som de smakat på för din del men möss skulle jag sätta mina pengar på.
av Garberg
Möss?! På riktigt? Driver du med mig? Iofs så skulle det inte vara totalt ologiskt eftersom motorn i stort sett aldrig är kall, även om man inte använder bilen så är motorn åtminstone fisljummen. Får väl slita loss motorkåpor o följa tändkablarna. Mer än så klarar inte jag av. Fler tips?
Användarvisningsbild
av Camel
Tyvärr kan jag bekräfta problemet med möss. Inte helt ovanligt i skiftet mellan höst/vinter. Mössen söker sig då instinktivt till varma ställen. Men det sannolika är kanske att något annat fel inträffat. Kolla felkoder, det brukar kunna ge en vägledning vid motorstörningar. Om du inte kan göra det själv kanske någon bekant har en felkodläsare? Verkstaden kommer sannolikt att börja med att läsa felkoder om du lämnar in bilen.
av Garberg
Orkar inte läsa felkoder. Om inte felet är synligt (som en uppkäkad kabel) så är det inget jag kan göra något åt. Men musteorin stöds ju av att bilen fungerade perfekt när jag senast använde den men inte nu.
Användarvisningsbild
av Vojje
om nu ngn faktiskt stulit motorn och placerat en ost där istället är det kanske inte så konstigt om du har musproblem.
I ditt fall spelar det nog inte så stor roll, men att en mus varit i farten är nog högst osannolikt.

Om du vill ha ett billigt tips kan du köpa en burk startgas. Efter ett sådant sprut hoppar nog alla cylindrar igång igen.
Användarvisningsbild
av börne
S6024t skrev:vadå "ORKAR INTE" läsa felcoder?
Reagerade också på det. På en modern bil är det ju nästan ett måste då det kan va hur mycket som helst att "gissa" sig igenom innan felet hittas :roll:
av mortimer
Garberg skrev:Möss?! På riktigt? Driver du med mig? Iofs så skulle det inte vara totalt ologiskt eftersom motorn i stort sett aldrig är kall, även om man inte använder bilen så är motorn åtminstone fisljummen. Får väl slita loss motorkåpor o följa tändkablarna. Mer än så klarar inte jag av. Fler tips?
Nope, på fullaste allvar. Muskräket kostade mig 1200kr på Bilia.

Såhär lät min när mössen hade varit framme:
Användarvisningsbild
av börne
Möss har varit på min förra bil, dock hade jag tur då den aldrig sabbade nåt. Hade musspillning därför jag vet där var en som bosatt sig där om nätterna. Men jagade den säkert en månad innan den satt i fällan. Hade både bur & slagfälla när bilen stod på parkeringen, men till slut satt den där :mrgreen:

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]