Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ingesjo
Hej
Enligt min personliga verkstads meks påstående:
Risken är stor för ett större haveri inom snar framtid om jag fortsätter köra med mitt kassa svänghjul.
Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte , men jag kan tänka mig följdfelen om innerdelen på svänghjulet släpper helt.
Med det har jag inte sagt att du har ett kasst svänghjul.
Börne // jag tänkte mig mer att om en van Volvo mek fick lyssna på skramlet och göra ett enkelt utlåtande om trolig orsak... så kanske joohans hade bättre på fötterna vi diskussionen med försäljaren.
Då utan att direkt ta upp att han varit på en annan verkstad för dubbelkoll
Rasat svänghjul är en så dyr rep att det kan vara värt att få en oberoende att uttala sig i fallet.
av joohans
ingesjo skrev:Hur gick det ?

Det har varit fullt upp ett tag nu, men jag har varit å snackat med en annan volvo verkstad igår och dom sa att det låter som urtrampningslager.
Jag ringde till firman ja köpte den å dom fortsätter att påstå att den lådan du har i din bil den låter så de går inte komma ifrån, jag berättade då att jag har låtit två andra personer lyssna på den självklart mekaniker på volvo och dom sa direkt att de inte va normalt. då vara dom att ok då behöver vi ta in den igen å lyssna på den så på fredag slutar jag tidigare på jobbet så då kan ja va med hela tiden.
Användarvisningsbild
av Vojje
förmodligen svänghjulet som måste bytas. Ett dåligt urtrampningslager rasslar normalt med kopplingen urtrampad (kopplingspedalen uppe eller "unengaged") med växel i neutral.
av joohans
Så nu har jag varit inne med bilen igen och två mekaniker va ute å lyssna och dom erkänner att nånting är fel så nu ska dom plocka ner lådan och ta reda på felet.
av Lassebus
Tror att jag köpte denna bilen för ca ett år sedan fast då hade den gått ca 24000mil. (2.0d seashell metallic momentum )
dock så är jag osäker på vad som byttes fick inte med något kvitto på arbetet, men säljaren sa att de bytte det mesta som har med kopplingen att göra Vid 20000mil.
Skall ringa ÅF och kolla vad som gjorts (om det nu är en auktoriserad Volvo verkstad så kan man se vad som gjorts i deras datorsystem)
av Jonaslundgren
Jag fick samma rassel på min koppling igår.
Ibland känns det tydliga vibrationer i koppligspedalen också.
Är det svänghjulet som måste bytas?

V70 2.0D -09 28 000mil

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]