Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Tycker också det är oväntat pragmatiskt. Tyvärr hjälper det ju inte om biltillverkarna bestämmer sig för att utrusta bilen med direkt tpms. En svindyr och onödig lösning men som förstås gynnar försäljningen av (dyra) originalfälgar med (dyra) sensorer :evil:
Användarvisningsbild
av crumpets
Volvo har det såklart för att det ökar säkerheten. Har ett däck lite pyspunka kan det bli överhettat och smälla på motorvägen så att införa TPMS som standard är 100% rätt av Volvo! Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen att använda det sämsta av två koncept är ju helt idiotiskt. Rotationsversionen är ju så otroligt mycket bättre för konsumenten. Det enda sensor-TPMS tillför är att det naturliga läckaget som ger för lågt tryck och därmed högre förbrukning också kan hittas. Något jag till stor del tror är en myt... Det där kollas ju ändå en gång årligen på service.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag blev informerad om att min nya bil, som jag plockade ut igår, hade detta. Jag köpte också vinterdäck i samband med detta men har ingen aning om de har sensorer?
Användarvisningsbild
av apersson850
Enligt bruksanvisningen som länkades till ovan kan man stänga av systemet som mäter lufttrycket i däcken. Den funktionen borde ju rimligtvis kunna användas på vintern, om man har vinterdäck utan tryckgivare inmonterade.

Dessutom har Volvo tydligen båda systemen, i olika bilar eller på olika marknader. TPMS är med sensorer i hjulen, TM baseras på rullinformation från ABS-systemets givare.
av Lövet
Om det som står på sidan 324 i instruktionsboken stämmer att det kan avaktiveras i MyCar är faran över. Hoppas verkligen att det är så.
Användarvisningsbild
av apersson850
I många fall beskriver ju faktiskt bruksanvisningen hur bilen fungerar. Om än inte i riktigt alla.
av Lövet
I instruktionsboken för min V60T3 My11 stod det att S/S kunde kopplas bort permanent.
Det tog Volvo bort genom programvaruuppdatering i efterhand :evil:
av Elmeholt
Lövet skrev:Om det som står på sidan 324 i instruktionsboken stämmer att det kan avaktiveras i MyCar är faran över. Hoppas verkligen att det är så.
Risken är bara att det aktiveras igen vid nästa start.
av Lövet
Precis.
Användarvisningsbild
av joel80
Att S/S återaktiveras vid start är ju för att hålla ner er skatt och officiella förbrukningssiffror. Utan S/S drar bilen betydligt mer på pappret eftersom testerna innehåller ganska mycket stillastående. Jag läste nått om att det var p.g.a det den måste återaktiveras vid varje start.. annars får dom inte tillgodoräkna sig den "fördelen" dom får av att ha S/S.

Eftersom Sverige har undantag på TPMS kanske det inte finns krav på återaktivering vid start.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&[…]

om du lägger en destination, "pratar&quo[…]

Det där är väl en ID3?

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]