Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HakanF skrev:Vilken olja blev det ?
Vad kostade den?
Var köpte du den?
Hur mycket köpte du?

1257kr 20litersdunk på swedol.
Q8 Unitrans JK, då den är godkänd för Aisin Warner 3309.
Gick åt lite mer än hälften, så alltså inte allt för dyrt. Dock bra mycket besvärligare än det först verkade, men det är det alltid första gången.
Hoppas bara ATT det fungerar i långa loppet då du inte skall ha denna oljan enligt Volvo.
Anledningen är ju bara Volvo som vet då det är Castrols BOT341 som gäller på 2010-2011, inte allmänna JWS3309 av valfritt fabrikat.
ER skrev:Hoppas bara ATT det fungerar i långa loppet då du inte skall ha denna oljan enligt Volvo.
Anledningen är ju bara Volvo som vet då det är Castrols BOT341 som gäller på 2010-2011, inte allmänna JWS3309 av valfritt fabrikat.
Vad tror du skulle hända?
Så gott som samma oljor de båda,säkert bara volvo som fick bra pris från Castrol under de 2 åren lådan är väl Toyota och vilken olja kör de på?
HakanF skrev:
ER skrev:Hoppas bara ATT det fungerar i långa loppet då du inte skall ha denna oljan enligt Volvo.
Vad tror du skulle hända?
Så gott som samma oljor de båda,säkert bara volvo som fick bra pris från Castrol under de 2 åren lådan är väl Toyota och vilken olja kör de på?
Att påstå att det så gott som är samma olja kan man inte göra utan att veta orsaken då även på rak arm tex Subaru med samma låda och år rekommenderar BOT341 från Castrol över generisk JWS3309 som INTE är samma men AWS1 som används från 2012 och JWS3309 fram till 2009 är samma enligt Toyota.
Finns ingen anledning att vara dumsnål och frångå rekommenderad olja i något avseende whatsoever oavsett orsak för vi vet ej orsaken och det kan betyda att man själv får betala ny/bättre begagnad låda om det havererar för användning av felaktig olja faller aldrig under försäkring/garanti, det faller under dumhet att snåla på några hundringar upp till lite mer än 1000kr. I bästa fall blir lådan bara knasig och känslig i växlingarna med felsökning orsakad av felaktiga oljevalet.
Olja byter man ju bara var 12000mil så det är inga pengar i sammanhanget att köpa RÄTT olja även om literpriset gör att det blir dubbla kostnaden för det finns saker som kostar mer per mil man inte blinkar på att betala för.

Korrekt olja, Castrol transmax Dual kostar 139kr/l, vilket på 12 liter blir 1668kr och dryga 13.9öre/mil baserat på 12000mils intervall.

1257kr för fel olja är ju 10.5öre/mil oavsett om det är 12 liter eller 20 liter för literpriset betalat blir drygt 104kr/l, resten måste lagras under 12000mil och bli "gammalt" och ej användbart för att sänka milpriset för oljan.
Alternativ olja som fungerar i lådan -2009 samt 2012- är Mobil ATF 3309 1L för 129kr/litern(12.9öre/mil) mot 156kr/litern( 15.6öre/mil)för "OEM valet" Castrol ATF Multivehicle

Tyvärr verkar det som att man pratat med en vägg när fel olja köps trotts rekommendationen att följa Volvos rekommendation i första hand, eller parta med Castrol om VAD detta är för olja egentligen då den är avsedd för lådor med dubbelkoppling som VAG DSG.
I slutändan har TS bara sparat 400kr tills det börjar strula och då flyger lapparna fort iväg pga dumsnålheten med felaktig olja "billigt" så jag ser inte någon besparing med detta då oljan inte är den korrekta för lådan och modellåret, inte ens 16öre/milen är något att knussla över för välväxlande och njutande låda.
Ligger man så tight i ekonomin att 3 öre/milen är oöverkommligt har man inte råd att äga denna bilen utan gör bäst i att köra smått japansk eller tyskt/tjeckiskt som inte kostar i drift eller underhåll som en Volvo. Skylla på att man vill köpa billigast av allt håller ej när det är fel olja.
Hej
Det vore intressant om någon en gång för alla kunde reda ut detta med vilken oljespecifikation som ska användas.
Jag har själv sett att detta är luddigt då det för mig verkar obegripligt varför man skall hälla dubbelkopplingsolja i en automatlåda med momentomvandlare...(?)

Söker man på utländska volvosidor så får man fram JWS3309 till och med årsmodell -11 därefter AW1.

Har någon på forumet tillgång till korrekt information om vad som skall i växellådan? Det skulle kunna vara ett feltryck i instruktionsböckerna.

Detta är bara lite funderingar från min sida.

Ha en fortsatt trevlig helg
JWS3309 och AWS1 är enligt Toyota/Aisin Warner samma som uppfyller Toyota IV, eller man kan köra JWS3309 även i nyaste lådorna med AWS1 i specen.
Vissa hävdar att AWS1 bara finns i större volymer för verkstäder, ej konsumenter och är samma som JWS3309 ändå.
Vida säger upp till 2009 är det JWS3309 i TF80SC.
2010-2011 är det BOT341 för samma låda.
2012- är det AWS1, dvs JWS3309 fungerar utan att riskera något som JWS3309 istället för BOT341 gör modellår 2010-2011.
Detta är vad jag påstått från första början då det är den info jag litar på då den kommer från Volvo/Aisin Warner gällande TF80SC lådan.
Med reservation för ändringar i senare versioner av Vida givetvis.
Mera risk/chans för felaktig info på utländska sidor då det går att skiva vad som helst utan att kolla om det stämmer först och vissa skriver att dom kör olja A(fast olja B är rekommendation av anledning), men bara kört 1 mil och "det fungerar kanon", att det sen 100mil senare knasar i växlingar och annat får vi inte reda på då dom skäms för sina uttalanden om att det fungerar att vara dumsnål och spara kaffepengar..
HakanF skrev:Du har läst på mer om automatolja än jag har men jag är mest nyfiken på vad som borde vara skillnaden på TF-80SC lådan som satt i dessa 2 årsmodeller? Varför ville Volvo ha annan olja i den lådan mot de andra?
Kan vara allt mellan himmel och jord, bara Volvo vet och därför SKA man följa deras rekommendationer om man inte vet varför.
Jag litar på Vidas information och följer den själv framför okända och konstiga rekommendationer för vem vet bäst om bilen i fråga, tillverkaren eller okänd person?.
Det som måste göras efter att man bytt olja är att nollställa oljeräknaren. Nollställ INTE adaptionen. Om man nollställer den kommer lådan att växla ryckigt, och man måste göra en adaptionskörning för att få den bra igen. Däremot är det viktigt att man kollar oljenivån på rätt sätt. Oljan ska hålla 50-55 grader och bilen ska stå plant. Cykla genom växlarna med motorn på tomgång. Låt sen motorn gå på tomgång och lossa pluggen och låt det rinna ut till det börjar droppa. Då är nivån bra.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]