Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
nej, då har du en P2'a
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har en likadan bil som du och Haynes handbok nr SV4370 funkar för mej.

Enligt Volvo produktblad slutade modellår 2007 att tillverkas vecka 19 2007. Således tillhör bilar tillverkade vecka 20 2007 och framåt modellår 2008. Din bil är tillverkad 2007.07 och min 2007.09 och tillhör således modellår 2008.

Någon speciell Haynes handbok för modellår 2008 av V70N finns inte, och behövs troligtvis inte heller.
Användarvisningsbild
av milktrucker
nänenä

stopp här nu
Den ni felaktigt kallar V70N är konstruerad på P2-grunden, precis som S60 och S80, och finns som årsmodell 00 t o m 2008.
De är tillverkade 1999 t o m någon gång i mitten på 2008.

V70 av nyare modellen tillverkades 2007 som modellår 2008, men den bygger på en helt annan konstruktion med andra komponenter.

man kan inte gå på modellår och tillverkningsår då del överlappar varandra med 2 helt olika bilar som inte har något gemensamt.

tycker att böckerna är fullkomligt förvridna. S60 och V70 är i det närmaste samma bil, medan S80 är snarlik i grunden, men helt annan kaross.
Då har de valt att blanda de bilar som inte liknar varandra, varför?
Det är dåligt att de inte behandlar samtliga 4 motortyper som ingår i serien: D5252T, D5244T, B5244, B5254T.
Så du behöver köra 2 böcker för 2 olika bilar för att meka med 1 bil.

köp en bättre bok!
Användarvisningsbild
av milktrucker
BaraLiteSvenska skrev:Tack för alla svaret.

"köp en bättre bok!"

Vilken? Har du någon tips?
VIDA, visserligen ingen bok, men det är i det närmste ett komplett uppslagsverk med instruktioner för hur man byter varenda del i princip.

Hade Haynes 850-bok en gång i tiden när man hade 850, men det är inget för garagesvensson. Boken tar upp hur man plockar ner motor och stakar i molekylnivå, saker man inte gör själv som lekman i garaget.
Användarvisningsbild
av BaraLiteSvenska
milktrucker skrev:
BaraLiteSvenska skrev:Tack för alla svaret.

"köp en bättre bok!"

Vilken? Har du någon tips?
VIDA, visserligen ingen bok, men det är i det närmste ett komplett uppslagsverk med instruktioner för hur man byter varenda del i princip.

Hade Haynes 850-bok en gång i tiden när man hade 850, men det är inget för garagesvensson. Boken tar upp hur man plockar ner motor och stakar i molekylnivå, saker man inte gör själv som lekman i garaget.
Tack för det! Underbart bra, exakt vad jag letat efter. :)
Tack för alla.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]