Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Jag står lite i valet o kvalet mellan de båda (kör i Södra sverige) En bekant har snöat in helt på europeiska Contiwinter contact TS830 för att de har de bästa asfaltegenskaperna o tydligen även bra på vintervägar. Jag har tidigare kört med hakka dubbdäck men ska prova dubbfritt denna gång. Är det någon som har erfarenhet mellan nordiska o europeiska i verkligheten? Läser såklart alla däcktest nu men de är ju mest i rena vinterväglag.
av Linqid
Bor i västra Sverige och har kört centraleuropeiska friktionsdäck på samtliga bilar i familjen de senaste åtta åren. Oftast olika testvinnande varianter av Continental, och har aldrig upplevt att jag saknat dubbdäck utan tvärtom. Tystare och bekvämare färd, och med dubbdäcksförbud på vissa gator i centrum (Gbg) underlättar det såklart med dubbfritt. Ja, ett friktionsdäck är sämre vid ishalka men jag vill påstå att jag generellt håller lägre hastighet när jag vet att det är halt ute, än vad jag gjorde tidigare. Fördelarna överväger nackdelarna.

TS, är inte Conti TS 830 en äldre variant? Om jag inte är helt ute och cyklar finns det en ännu bättre, uppdaterad variant som heter TS 850.
Användarvisningsbild
av ER
Köp vinterdäck anpassade för norden om du bor i norden, med Hakka R2 blir du ej besviken om du vill ha dubbfritt.

Folksam har konstaterat att nordiska dubbfria däck har i snitt ca 17% längre bromsträcka och centraleuropeiska i snitt ca 35% längre än dubbat, borde räcka som argument mot centraleuropeiska för ansvarstagande bilägare då man aldrig vet om den man möter orsakar incident och att då stå stilla gör skillnad mot att glida/rulla som med det sämre däcket för centraleuropa.

Centraleuropeiska är mest för våt och torr asfalt(i höga hastigheter vilket ett riktigt vinterdäck inte är byggt för), dvs höstväder då dom är komplett värdelösa i vinterväglag. Test efter test visar på detta och rangordningen är den samma mellan dom tre däcktyperna när TV inte får tillfälligt hjärnsläpp.
Man vill helst slippa möta bilar med däck ej avsedda för nordiskt klimat vintertid.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EjS
ER: då är du inte välkommen i Danmark då vinterväglag är = regn. Där passar de här otroligt dåliga centraleuropäiska däck inte bra (som iövrigt fungerar suveränt på snö).

;)
Användarvisningsbild
av ER
EjS skrev:ER: då är du inte välkommen i Danmark då vinterväglag är = regn. Där passar de här otroligt dåliga centraleuropäiska däck inte bra (som iövrigt fungerar suveränt på snö).

;)
Konstaterar bara fakta.
Nordiska vinterdäck(dubbfria) är tillåtna i Danmark sist jag kollade och ev dubbförbud påverkar inte för åker man söderut så har man givetvis en extra reservuppsättning Hakka R2 liggandes.

Påstod inte att skräpet inte fungerade hjälpligt på snö, bara att bor man i Sverige så är det inget att fundera över då man köper däck anpassade för nordiskt klimat inte centraleuropeiskt och i princip all krut är lagd på hög hastighet samt våta och torra vägbanor.
Finns liksom inget att fundera över då vi har MAX 130km/h dessutom så behov att köra fortare/betydligt fortare inte finns om man inte bor i fjollträsk och är så lat att man inte kan anpassa sig och åka 15 minuter tidigare till jobbet då det kan hända man fastnar i "röda vågen" när man håller på hastighetsgränsen.

Hellre "bara" 17% längre bromssträcka än katastrofala 35% OM jag tvingas välja.
Användarvisningsbild
av EjS
I Danmark fås inte nordiska däck så alternativet är sommardäck året om.

Tro det eller ej. Om det kommer 10 cm på en eftermiddag är det altid någon idiot på sommardäck och bakhjulsdrift som står mitt i en jättekorsning i Köpenhamn och stänger trafiken för att vägen lutar 5 cm ;)
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är väl lite luddigt vad som är vad när det gäller nordisk eller europeiska.
Nokian är nordisk.
Men var handlar continental och good-year? De är europeiska men i det närmaste jämlika med nokia.
av Mwi
milktrucker skrev:det är väl lite luddigt vad som är vad när det gäller nordisk eller europeiska.
Nokian är nordisk.
Men var handlar continental och good-year? De är europeiska men i det närmaste jämlika med nokia.
Nja det är inte så komplicerat, "nordiskt" vinterdäck fungerar bra i låga temperaturer, "europeiskt" vinterdäck fungerar bra i 200 km/h+, det har inget att göra med tillverkningsland eller fabrikat utan vilken marknad/vinter däcket är tillverkat för.

Jag har en trasig dörrlist, har testat det me[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Det ska inte vara några problem, om jag har […]

Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]