Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Toson
Verkar som allt har ett eget liv i bilar......
Backvarnaren har alltid funkat och man kan stänga av manuellt eller att den stänger av automatiskt när man kopplar på släp.
Helt plötsligt hörs inget piiip från den, trots att displayen visar att den är igång.
Finns det nån "volymkontroll" eller liknande? Har scrollat igenom "alla" funktioner i displayen utan att hitt nåt som skulle kunna påverka.
Någon som har tips om vad som kan hänt, eller om jag kommit åt nåt som kan påverka?
Är tveksam till hur instrument belysningen ska funka?
I "0"-läget går det inte att ställa intensiteten med tumhjulet, men den verkar ställa om sig automatiskt lite ologiskt.
I dagsljus är den lite för svag så man ser knappt vad som står. Har för mig att det gick att ställa om förut så det blev mer lagom, men man rattar ju inte så ofta på såna inställningar om det funkar.
Någon kanske vet hur den ska reagera automatiskt och när man kan reglera själv?
I dagsljus är min 11:a på max, vid lite skummare ljus ändrar den läge (stereon lyser med svart sken) och man kan reglera instrumentbelysningen med hjulet. Pipet har jag inte sett någon inställning för.
Kollat tipset för ljudet på backvarnaren med volymkontrollen:
Funkar INTE, dvs när man backar mot något så den aktiveras reagerar den inte på volymen med stereons volymkontroll. Dock kan man höra en mycket svag signal när allt annat är tyst, så på nåt vis funkar det hela, det är bara volymen som ska upp.
Instrumentbelysningen har jag kollat med "alla" lägen och den är konstant samma styrka hur man än gör. Vet att det funkat då jag vridit på tumknappen och hittat rätt nivå tidigare. Nu reagerade jag på att det var för svagt i solljuset och ville vrida upp lite, men konstaterade att det inte gick längre.
Den ställer om till natt/dag läge när dagsljuset är därefter men det verkar som den sänker ljusstyrkan lite mer när det blir för ljust, så man inte kan läsa displayerna På huvudinstrumenten.
Är det en uppgift för Volvoverkstaden enbart, eller har någon haft liknande?
Åtminstone på bilar med Sensus, som min XC70 2012, så är det förvisso så att man ställer in ljudnivån på backvarningen med den vanliga volymratten.
Min har också full fart på instrumentbelysningen när det är ljust ute och en ställbar nivå när det är mörkt ute. Lägger jag en mössa över givaren blir det mörkt och jag kan ställa intensiteten mitt på dagen.
Får påpeka iakttagelserna vid nästa besök och se vad dom säger.
Antingen säger dom att allt är som det ska (=hittar inga fel) eller tar dom ordentligt betalt för att "trycka på nån knapp" och jag står fortfarande med alla ???????
Trött blir man .........

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]