Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

lennartse, var får du allt ifrån?

varför skulle inte ett efterfordon få dras av en bil, lastbil eller buss?

Citat från Transportstyrelsen
Det finns inga särskilda körkortskrav för efterfordon som kopplas till bil, på det sätt som det finns för bil och släpvagn. När det gäller efterfordon är det enbart dragfordonet som avgör vilken körkortsbehörighet som gäller. Om du kör en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg krävs körkort med behörighet B. Kör du ett tyngre fordon krävs körkort med behörighet C1 eller C.

Det står ingenstans att man inte får frakta gods på/i efterfordon - det står att DE INTE ÄR AVSEDDA för det.
Från transportstyrelsen:

Får jag göra om min husvagn till efterfordon?
– Ja, under förutsättning att husvagnen avregistreras, att fjädringen sätts
ur funktion på ett varaktigt sätt och att vagnen förses med LGF-skylt.

Ta av taket på husvagnen och vips, har du en hökärra!! :D :D
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:å om man fraktar en båt på båtsläpet så är det godsfrakt,
Nej, det är det inte. Båten räknas i detta fall som en del av efterfordonet, eftersom vagnen är konstruerad för just detta ändamål. Precis som en tankvagn är konstruerad för att frakta vatten. En hökärra må vara konstruerad för hö, men kan användas för allt från byggavfall till studenter och får inte dras efter en bil/lastbil med last på allmän väg.
Mvh
Lennart
Då kan jag meddela att båtvagen fungerar alldeles ypperligt att frakta tex brädor, rör. stockar byggställning etc på när man bygger hus. Allra bäst är det när man har båtvagn med lastytor på för att tex kunna gå torrskodd ned till båten innan man vinchar upp den.

Om det nu skulle vara så att det är olagligt för att båtkärran ska anses strikt avsedd för att köra båtar på borde det ju vara precis lika olagligt att köra annat än hö på höskrindan då.

Båtkärran må vara avsedd för att för att köra båtar med funkar utmärkt att köra annat också.

Nä, luddigt är det .

En luddig sak till, Vattenskotrar är inte båtar i lagens mening, Då kan man inte frakta dem på båtvagnen. :mrgreen:

PS, Jag hittar ingen definition av ett efterfordon är i lagtexten, bara vad som gäller för ett efterfordon i from av belysning osv. Kan ni peka ut den ? DS
*pettson* skrev:En nära.bekant körde stock på en hemgjord båtkärra som var oreggad. Det resulterade i 1200 spänn böter då lasten inte var en båt..
Exakt, Då borde ju samma sak inträffa om du kör något som inte är hö på en höskrinda.
VolvoB20 skrev:
*pettson* skrev:En nära.bekant körde stock på en hemgjord båtkärra som var oreggad. Det resulterade i 1200 spänn böter då lasten inte var en båt..
Exakt, Då borde ju samma sak inträffa om du kör något som inte är hö på en höskrinda.
En höskrinda är inte ett efterfordon och får inte framföras på allmän väg med last på, annat än med traktor, och möjligen häst :lol:
Jag har en reggad och besiktigad båttrailer som får lasta 1200kg. Hur får man göra där, det har jag inte kollat. Är det kanske tillåtet att lasta några stockar på den? Det borde jag kolla. Kanske bygga ett löstagbart flak. Det blir en himla massa mer ved än mitt 750kg släp som får lasta 500 kg. Den här diskussionen har börjar "sätta griller" i huvudet... :-)-)

Med
Lennart
lennarte skrev:En höskrinda är inte ett efterfordon [/u]
Du verkar bombsäker...... så hjälp oss nu.

1. Var hittar du lagrummet för det, jag har letat noga men kan inte hitta det?

2. Var hittar du lagrummet som säger att ett båtsläp är endast avsett för att frakta båtar medans en en höskrinda inte är avsedd för att frakta hö utan det är en generell släpvagn.?

3. Var finns prejudicerande rättsfall som visar att en höskrinda är en släpvagn som tex kan användas för personbefodran, som att tex köra studenter.

Jag hittar bara olika exempel på transporstyrlesens sida men de är ju bara exempel.

Detta hittar jag i lagboken / trafikförodningnen

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner

Efterfordon

Ett fordon som är kopplat till en bil, en
traktor, ett motorredskap eller ett
terrängmotorfordon och som inte är ett
släpfordon.

Släpfordon

Ett fordon som är inrättat för koppling till ett
annat motordrivet fordon än en moped klass II och
är avsett för person- eller godsbefordran eller
för att bära en anordning för att driva dessa
fordon. Släpfordon delas in i släpvagnar,
släpslädar och terrängsläp samt i lätta släpfordon
och tunga släpfordon.

Hur kan man säga att en höskrinda skulle vara avsedd för person eller godsbefodran.
VolvoB20 skrev:Hur kan man säga att en höskrinda skulle vara avsedd för person eller godsbefodran.
Detta var bara ett exempel på vad man kan köra på en höskrinda. Det är ju inte tillåtet, har aldrig varit tillåtet, kommer aldrig att bli tillåtet att använda en höskrinda för persontransport. Men polisen ser "mellan fingrarna" på det varje år bara för att det är så populärt.
Ett efterfordon är något du kopplar efter din bil vid ett speciellt tillfälle för att transportera en speciell sak som du inte kan transportera på en vanlig" släpvagn. Sedan kan man hålla på och "vrida och vända" på detta hur länge som helst. Men fortfarande är det så att ska du dra ett icke registrerat fordon efter en bil/lastbil/buss på allmän väg är det kortaste väg från punkt A till B och utan last.Tex båtvagn, kioskvagn och tankvagn. Även husvagn nämns, med det menas dom arbetsbodar som finns på byggen av olika slag och villavagnar, men här sätter vikten stopp i dom alla flesta fall för personbilar och dom flesta lätta lastbilar. Men detta är efterfordon och inga vagnar man kan lasta något på/i. Alltså något annat än dom är avsedda för. En båtvagn har du en båt på, en tankvagn har du nån form av vätska i, en hus/villavagn har du kastruller och husgeråd av olika slag. Har du en kamin i vagnen kan du säkert ha en säck ved, men fyller du den med ett par kubik ved, får du nog problem.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
lennarte skrev:Undantagen är tydligt skrivna i lagtexten. Båtvagn, kioskvagn och tankvagn.
Jag måste vara kass på att söka i lagboken, var hittar du den paragrafen ?
Ett efterfordon är något du kopplar efter din bil vid ett speciellt tillfälle för att transportera en speciell sak som du inte kan transportera på en vanlig" släpvagn.
du yrar lennart! ?:-/

om dina argument nu ska hålla så måste du förklara vad ett s.k traktorsläp är, det är inte ett släp i lagens mening, så vad är din mening att det är?
hur menar du med:
"en speciell sak som du inte kan transportera på en vanlig släpvagn"?
"kopplar efter din bil vid ett speciellt tillfälle"?

En båt kan transporteras på en båtvagn(efterfordon) och på ett båtsläp(släpkärra), varför 2 olika fordon för samma ändamål?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto