Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
122Sport skrev:Tveklöst bensin! Finns ingen anledning att åka diesel de få mil som du säger att det blir.
Har själv åkt diesel i dom tre föregående innan den sista som nu blev en bensinare och jag är så nöjd! :)
Svårt att inte bli nöjd om man byter från en trist diesel till en S60 Polestar! :wink:
Användarvisningsbild
av Robbi
En nyare D4 med manuell. Du kommer under och slipper skatten. Håller nog inte med att det skulle bli billigare med bensin bara för att man kör lite. Diesel drar ju mindre, billigare i skatt och du åker väl kanske långresor någon gång? Semester?
T3/T4. Låg förbrukning, inget partikelfilter, ingen dieselvärmare (på gott och ont) och så slipper du lukta bonnajävel efter tankning, och det är alltid trevligt :) åker t4f själv så jag bör nog ses som partisk. Dock har jag haft dieslar innan. Och visst, de går snålare, men de pengarna (och mer därtill) behöver du ändå göra service för senare.
av CarlRo
TommyP86 skrev:T3/T4. Låg förbrukning, inget partikelfilter, ingen dieselvärmare (på gott och ont) och så slipper du lukta bonnajävel efter tankning, och det är alltid trevligt :) åker t4f själv så jag bör nog ses som partisk. Dock har jag haft dieslar innan. Och visst, de går snålare, men de pengarna (och mer därtill) behöver du ändå göra service för senare.
Är service & reparationer dyrare för diesel, jag misstänker det, men vet inte hur det är med den saken. Man vill ju kunna göra något själv, men det kanske är "svårare" på en diesel? Är även försäkringen dyrare för diesel (generellt)?
Ja som du ser, ungefär lika många användare som det finns på forumet, finns det åsikter om "rätta" bilvalet. Kanske lite därför Volvo har olika motorer / modeller 8) Tur du inte blandade in färgvalet också... :D

Servicekostnader borde väl inte skilja något på en 5cyl diesel o bensin - partikelfiltret regenererar ju sig självt på diesel. Sen tillkommer väl lite tändstift på bensinarna då o då..
av CarlRo
rosenlorden skrev:Ja som du ser, ungefär lika många användare som det finns på forumet, finns det åsikter om "rätta" bilvalet. Kanske lite därför Volvo har olika motorer / modeller 8) Tur du inte blandade in färgvalet också... :D

Servicekostnader borde väl inte skilja något på en 5cyl diesel o bensin - partikelfiltret regenererar ju sig självt på diesel. Sen tillkommer väl lite tändstift på bensinarna då o då..
Fast det verkar onekligen vara flera som anser att med mina förhållanden, så kanske en bensinare skulle passa bäst, och det är efter mina förhållanden som jag ställde frågan här på forumet. Annars finns det förstås vissa som gillar bensin och vissa som gilla diesel med olika motivering :D Nu var jag var mest nyfiken om det de facto är lite dyrare att äga och serva en dieselbil ..
Men börjar inte även bensinare bli så pass bränsleeffektiva så det är lite svårt att få värme av dom ?

Jag hade kört på Bensin, tom kanske T4F för att få billig skatt och möjlighet till E85 om man vill köra på det.
av Lövet
Inga problem med värme ens på minsta T3 bensin.
Användarvisningsbild
av P210
:D Nu var jag var mest nyfiken om det de facto är lite dyrare att äga och serva en dieselbil ..
Jag inbillar mig att det är varken billigare eller dyrare att köra diesel, åtminstone om jag jämför med en lika stark bensinturbo..
- D5:an har snittat på 0,65lit/milen (deklarerat för V50 T5: 0,65l/mil, landsväg 0,90l/mil blandat)
- Kör 3000mil mellan sevicetillfällen, sista årliga basservice gick på 1750kr
- Ger visserligen 3000kr i fordonskatt mot 2240kr för en T5:a, men det tror jag går jämt ut mot bränslebesparingen.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]