Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu har jag inte själv bytt till kamrem från Biltema då det är rätt överkomligt att få bytt på Bilia på min gamla 945:a, byte hos dem i somras kostade ca 1700+400 för spännrulle (arbete och material) som de tydligen av någon anledning inte byter om det inte är nödvändigt, jag gav dem dock order att byta den då bilen nu gått 30000 mil och den sannolikt inte blivit bytt någon gång (i alla fall inte de senaste snart 11 åren då jag ägt den).

När det kommer till Biltemas Optibelt remmar vs Mekonomens kan jag säga detta: Strax innan jag hade bilen inne på service hos bilia i somras så märkte jag att en av bilens tre "fläktremmar" var tämligen sprucken i gummit, men de två andra var helt ok, då jag bytt alla dessa personligen så vet jag att de var bytta samtidigt samt att jag blev tvungen att köpa en av dem på Mekonomen då Biltema inte hade rätt rem i lager.

Gissa vilka som var ok ? Det var Mekonomens rem som var mogen för tippen medan de två Biltema Optibelt remmarna var ok. Då det är lite tight med pengar så fick Bilia byta ut bara Mekonomen remmen i samband med kamremsbytet då de inte tar något extra för själva bytet. Jag kan ju byta remmarna när jag vill själv, men jag skulle tro att Biltema remmarna håller ett par år till. Mekonomen remmen kostade närmre dubbelt så mycket som Biltema remmarna och Volvo original ännu mer.

Det är ingen tvekan om att jag kommer att köpa Biltemas Optibelt i framtiden inte minst då Biltema kommer att öppna i vår 3-4 km från där jag bor.

Det är många som nämner "Man får vad man betalar för" i tråden och jag tycker personligen att även om det kan stämma ibland så är det långt ifrån någon direkt sanning, i alla fall idag. Inte minst min story om Mekonomens rem VS Biltema är ett bevis på det, ibland kan t o m billigt vara bättre än dyrt, så generellt gäller det att vara vaken annars är det lätt att bli itutad vad som helst.

Idag köpte jag t e x ett nytt "Volvo original" fördelarlock och rotor på Bilia och när jag öppnade den blåa Volvo lådan så är det ett Bosch lock (som sig bör visserligen) utan någon som helst Volvo märkning och med Bosch vanliga artikelnummer, nu antog jag att det skulle vara så och priset var faktiskt i linje med det bästa jag hittat på nätet (ej Sverige), rotorn var dock dyrare, men tanke på frakt vid nätbeställning och med tanke på att jag hade 150kr i bonuscheckar att använda, så var det en riktigt bra deal.

Puh ! det var en rejäl post :lol:
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]