Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mr
Hoppas någon här vet svaret. Vet någon om Biltemas felkodsläsare med artikelnummer 151362 fungerar till XC70-2000 (Gamla karossen) http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-151362/

Enligt Biltema ska den fungera, men de garanterar bara att det fungerar från 2001. Givetvis får man inte lämna tillbaka den om förpackningen är bruten.
Kostar ju inte mycket men ändå onödiga pengar om det inte fungerar.
av *pettson*
När alla nu köpt sej en felkodsläsare så småningom. Vad är det exakt alla ska ha dom till?
Missförstå mej rätt nu. Alla får gärna äga en läsare, men den i sej kan just egentligen bara läsa. Problem som ska tydas eller felsökas eller annat det står ju du som människa för.
Så hur många av alla som köper en läsare kan använda den sen?
av andy78
*pettson* skrev:När alla nu köpt sej en felkodsläsare så småningom. Vad är det exakt alla ska ha dom till?
Missförstå mej rätt nu. Alla får gärna äga en läsare, men den i sej kan just egentligen bara läsa. Problem som ska tydas eller felsökas eller annat det står ju du som människa för.
Så hur många av alla som köper en läsare kan använda den sen?
Det är väl upp till var och en vad man vill andvända dom till.
Det man inte vet kan man lära sig.

Jag personligen har tjänat in inköpskostnaden för mina läsare för länge sen.
Intermittent motorlampan bla med felkod P0171.
Eftersom jag även kan se fueltrimvärden så såg jag att den låg och pendlade mellan +5 och 15% mätarna pumpade.
Visade sig vara en sprucken plugg, bytte den såg värden sjunka direkt efter start på en minut var de normala, kostnad 12kr.
Nu senast tändes motorlampan ojämn gång, felkod misständningar på cylinder #2.
Köpte en ny tändspole, kostnad 400kr för spolen.

Och bäst av allt jag behövde inte ta ledigt för att åka till verkstaden.
Men jag förstår din poäng det är inte bara koppla in och släcka lampor, fel reparerar inte sig själv, det krävs att man sätter sig in i problemet.
Skruvar man mycket själv och är beredd att söka och lösa felet, så är en felkodsläsare guld värd.
Den har hjälpt mig att fixa läckor, felaktiga/trasiga givare mm. Har tjänat in min 400-kronors-läsare flera ggr om.
Har man däremot bara som avsikt att kunna släcka felkoder så ska man nog kontakta verkstad.

Däremot så visar nog inte alla exakt vad felet är, utan ger en ISO-kod, som visar flera modeller. Typ P xxxx. (som i inlägget innan)
Volvos koder är väl i regel ECM-xxxx.
Bara att googla eller kolla VIDA och översätta.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Hej igen 🌞 Hur klippte du röret? Vilken typ a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Jag håller med, men om du får hybriden[…]

Vänster bakfälg blir varm

Det verkar som att det var tillfälligt, det b[…]

Vibration på höger sida

Det var ju svårt att se men, jag upplever at[…]