Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Skulle gissa på att vilken typ av hökärra det handlar om i detta fall kommer att påverka ev. polismans bedömning om det är ett efterfordon eller släpkärra.
I mina ögon så är ju en hökärra ganska flexibel vad gäller typen av gods som går att transportera på den.
av *pettson*
Det finns två lösningar.
En är att kontakta polisen och så får dom fundera på hur lagboken ska tolkas. Det är dom ändå som lär ha åsikter.
En är att sänka varvtalet medans du kör. Ingen som kör traktor är intresserad av hastigheten. Det är liksom fel fordon till detta.
Jag är uppväxt på landet och var mer på böndernas ägor o körde än jag var hemma på mina lov.
10.5 månader ägnade jag åt terrängkörning och transporter, bärgning och bogsering i kronan. Hann köra några och hann skrota av en helt.
Ett tillfälle i kronan inkluderade transport på landsväg med 30.. jepp 30 traktorer som kördes från I13 falun till I3 örebro. Runt 19 mil i ett sträck. Minns jag fick en bm 650 från 77 som gått 18 timmar.. det här var 1990..
Hursomhelst fanns bara.två problem då. Det ena var dom som tränats i Mf traktorer dom fattade inte att växel nr 4 var transportväxel på.bm350, 650. Samt att dom inte förstod et där med hare o sköldpadda på ett reglage.
Likväl efter detta långa inlägg kan jag inte komma på att jag känt att en traktor fått varva för mycket eller dragit mycket diesel när den gjort sitt jobb.
*pettson* skrev:Ingen som kör traktor är intresserad av hastigheten.
Hallå, tvärs om, ALLA som kör traktor är intresserade av hastigheten. jag kör ju bara lite traktor på fritiden, ändå har det nog rullat 100 mil på landsväg i år.

Då är det grym skillnad på 20 km/h o 40 km/h när man sitter bakom ratten kan jag upplysa om. Kom tillbaka när du kört 100 mil i 20 km/h så får vi se om du också tycker hastigheten är ointressant.

Jag skulle säga att ALLA som inte kör traktor också är oerhört intresserade av traktorns hastighet, folk blir mycket surare om de måste ligga bakom mig mellan vägräckena på 2+1 väg om jag kör i 20 km/h med gammelforden eller om jag ligger i 45-50 med Valtran.
av *pettson*
VolvoB20 skrev:
*pettson* skrev:Ingen som kör traktor är intresserad av hastigheten.
Hallå, tvärs om, ALLA som kör traktor är intresserade av hastigheten. jag kör ju bara lite traktor på fritiden, ändå har det nog rullat 100 mil på landsväg i år.

Då är det grym skillnad på 20 km/h o 40 km/h när man sitter bakom ratten kan jag upplysa om. Kom tillbaka när du kört 100 mil i 20 km/h så får vi se om du också tycker hastigheten är ointressant.

Jag skulle säga att ALLA som inte kör traktor också är oerhört intresserade av traktorns hastighet, folk blir mycket surare om de måste ligga bakom mig mellan vägräckena på 2+1 väg om jag kör i 20 km/h med gammelforden eller om jag ligger i 45-50 med Valtran.
Låt folk bli sura.. dom förblir bakom hur förbannade dom än blir, ilska löser inga omkörningszoner. Har man sen i bakhuvudet att alla som kör mindre än 10km/h över utsatt hastighet kör för sakta, då behöver du inte tävla...
Kör med LGF fordon i olika skepnader rätt så ofta på vägarna och kan väl inte påstå att jag ens funderar på min hastighet eller andras önskan. Kör jag traktor så är det alltid roligt att tuta. Det har varit lika roligt för mej att stanna mitt i trafiken och gå ur. Ingen har valt att tuta igen. Och nej, jag har inte tjurat till på någon, men jag har hört missljud från t.ex talriksharven och då måste man kolla det direkt. Man vill ju inte att någon ska köra på en bit som släppt? :-)-)
Kör jag bandmaskinen så finns det 1000 åsikter men konstigt nog när jag väl stannar och går åt sidan så mycket det går utan att någon kommer om, så har ingen en åsikt man vill ventilera? Ingen tutare vill byta plats och köra den på vägen?
Ingen tutare vill något alls.. utom tuta. För ALLA är bättre bakom. Det är ett mått på riksmongon.
svedan skrev:Viktigast är nog att uppfylla de övergripande lagarna dvs max släpvikt, tågvikt etc. Drar man höskrindan med en Polo och B-kort spelar resten ingen roll.
Visst men trådskaparen använder ju en stor pickup, de drar ju oftast 3.5 ton och då är ju höskrindan inget problem.
Som sammanfattning.
Har du en bil, lastbil eller buss får du inte köra omkring med ett oregistrerat släp men det går bra att köra kortare sträckor med ett oregistrerat efterfordon. Definitionen på efterfordon är att det är byggt för ett visst ändamål och får endast användas för det. Höskrindan är definitivt en chansning. I alla fall om den är lastad. Olastad får du bogsera den med skylt, fortfarande kortast möjliga sträcka till målet. Eller?? :-)-)

Mvh
Lennart
svedan skrev:Viktigast är nog att uppfylla de övergripande lagarna dvs max släpvikt, tågvikt etc. Drar man höskrindan med en Polo och B-kort spelar resten ingen roll.
För att dra efterfordon är det ju bara max släpvikt på bilen (eller är det till och med kroken, osäker?) och bruttovikten på efterfordonet som är intressant. Efterfordon får alltid dras på B-kort.
Myterna kring släpvagn är alltid spännande. Killen som köpte min V60AWD skulle ha den för att dra 2-ton båtsläp med. "Har du E-körkort?" frågade jag av ren nyfikenhet och fick svaret "Nej, man får ju dra hur mycket som helst med 30-släp. Det är bara om det är bromsat det behövs."

Kände att jag hoppar över den diskussionen. Han får göra vad han vill efter han köpt bilen...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]