Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petter2013
Hej!

Jag vill gärna köra miljövänligt och tittar därför på gas/bensin-modeller av S80 och V70 från 2011 och framåt. Vad jag kan se är de ganska billiga på andrahandsmarknaden, vilket ju förstås är bra, men inte om det är en indikation på att något krånglar med bilarna.

Jag har kört en S80 med minsta dieselmotorn och tycker att den är lite klen (om än okej) men är allså mer sugen på att köra på biogas om det är något som verkar funka. De bilarna är ju lite tystare än dieselbilarna också, vad jag vet i alla fall.

Någon som har några synpunkter på detta och tips på lämplig modell? Tacksam för svar!

Petter :)
av mortimer
Gas bilarna är ju billiga idag av den anledningen att ingen vill ha de; eller väldigt få iaf.
Skulle aldrig köpt en gas bil, stationsnätet är alldeles för dåligt utbyggt. Pris/mil med tanke på gaspriset blir ju dyrt.
Vill man köra miljövänligt, ekonomiskt och framtidssäkrat så är det Diesel i min värld.

Sen vet jag ju att du kommer få minst lika många andra åsikter om både diesel, gas och E85 som det finns medlemmar här.
av Rådlös
Synpunkter har jag, men ingen praktisk erfarenhet. Låt oss ta detta med biogas först. All biogas som säljs på tankstationer är utspädd med minst 50 % fossil naturgas. (Till stor del levererad av Vladimir Putin :evil: ) Därför är miljönyttan högst tvivelaktig. Politiskt är det närmast katastrofalt.
Gastankarna i en gasbil har en begränsad livslängd. När sista användardagen har infallit blir det automatiskt körförbud på bilen. Det går naturligtvis att köpa nya gastankar och byta ut dom men det är långtifrån gratis. Dessutom är bilen vid detta tillfälle 20 år*. Hur mycket vill man satsa på en 20 år gammal bil?
Nu kanske man tänker, "Jag skall inte ha bilen så länge!" Tänk då samtidigt att för varje dag som den här 20-årsdagen kommer närmare, sjunker bilens värde betänkligt. Du konstaterar redan nu att gasbilarna står i lägre prisklass.
En annan sak är av teknisk natur. Det har varit mycket prat om att etanolbilarna sliter på ventiler och ventilsäten. Vid närmare kontroll och eftertanke visar det sig att detta pratet saknar grund. Verkligheten är i dom allra flesta fall tvärtom. När det gäller gasbilar är det däremot fullt riktigt. Dom sliter på ventiler och ventilsäten.
Sedan kommer gasens tillgänglighet. Är du medveten om att norr om Uppsala finns det bara fem (5) tankställen för gas i resten av landet? Dom ligger inte nästgårds till varandra. Inte ens i grannkommunen.
*Om bilen är tillverkad före 2000 är livstiden bara 15 år på gastankarna.
av jpennerb
mortimer skrev:Vill man köra miljövänligt, ekonomiskt och framtidssäkrat så är det Diesel i min värld.
Va!? :shock:

När har diesel blivit miljövänligt? Det är det bland det smutsigaste som går att köra på idag. Etanol och biogas måste då vara som vatten.
av ForestC
Rådlös skrev:All biogas som säljs på tankstationer är utspädd med minst 50 % fossil naturgas. (Till stor del levererad av Vladimir Putin :evil: ) Därför är miljönyttan högst tvivelaktig.
Nja... Det är väl inte riktigt sant. Det beror på var du tankar. På västkusten är det väl i princip på, men på ställen där gasen produceras lokalt sker ingen inblandning.
av mortimer
jpennerb skrev:
mortimer skrev:Vill man köra miljövänligt, ekonomiskt och framtidssäkrat så är det Diesel i min värld.
Va!? :shock:

När har diesel blivit miljövänligt? Det är det bland det smutsigaste som går att köra på idag. Etanol och biogas måste då vara som vatten.
MK1 diesel och partikelfilter kommer du nära rena utsläpp.
Snackar man sedan miljövänligt så får man ju börja med att definiera vad som är miljövänligt i bränslevalet från framställning av bränslet till förbrukning. Troligen inget som avhandlas i denna tråden
av llesrof
ForestC skrev:
Rådlös skrev:All biogas som säljs på tankstationer är utspädd med minst 50 % fossil naturgas. (Till stor del levererad av Vladimir Putin :evil: ) Därför är miljönyttan högst tvivelaktig.
Nja... Det är väl inte riktigt sant. Det beror på var du tankar. På västkusten är det väl i princip på, men på ställen där gasen produceras lokalt sker ingen inblandning.
Vi har ren biogas här i stan (Jönköping) och jag kör gasbil mer eller mindre dagligen i jobbet. Elbil också för den delen. Vår 60-hästars elbil är rena rama dragstern jämfört med våra pruttdrivna Oplar med dryga 90 sjöhästar. Tyvärr blir inte gasbilarna så där värst billiga att köra eftersom gasen i den här stan följer bensinpriset. Vi har dyrast biogas i landet av någon anledning. Växlingen mellan gas och bensin går sömlöst. Vid ett tillfälle hade nog någon ventil fastnat eftersom bilen bara gick på bensin hur jag än gjorde. Jag tryckte på knappen för att välja drivmedel några gånger, ett klonk hördes och sedan gick den på gas igen.

De är lite tröga att tanka. Det tar helt klart längre tid att tanka gas än bensin. Ena tankstället ligger intill bajsanläggningen så det luktar inte alltid hallontårta när man tankar där. Jag vet inte hur det är på Volvo, men på kompisens VW Passat kan man inte välja drivmedel. Dem går alltid på gas om det finns. Den startar bara på bensin. Räckvidden är helt okej på den, både på gas och bensin och jag tror att Volvo har ännu längre räckvidd än Passat.

Jag, som mest kör i närområdet, skulle gärna ha en gasbil. Jag jobbar i stan och där har vi två tankställen med gas. Synd bara att det inte finns någon gasbil jag vill ha. Eller har råd med.
av 2545
Jag kör både V70 BiFuel-14 och MB E200 NGT-11 som taxi och skulle inte Arlanda och Bromma Flyg envisas med egna miljöklassningar av taxibilar hade gas inte kommit på tal när det gäller bilval eftersom det inte är någon ekonomi i gasdrift.
Volvon känns som att köra en SAABturbo av första generationen där fördröjningen av effekt vid gaspådrag är påtaglig, blir lite bättre när man slår över till bensindrift.
Färddatorn visar varken gasförbrukningen eller återstående körsträcka, några lysdioder i mittfacket står för den informationen.
Ytterligare irritation infaller när man ser att gasinstallationen kostar 60 papp.

Mercan däremot är byggd från fabrik och all info om förbrukning mm. finns i displayen, samt att den efter 40000 mil får kunderna att tappa hakan eftersom dom tror den är ganska ny. Felen under dessa mil har varit gasrelaterade, ny tank, ny tryckventil och startproblem. Alltsammans under garantitiden lyckligtvis.

Tankställen är inga problem här i Sthlms området i allafall och numera FINNS det gas på dom mackar som har gaspumpar.
av petter2013
Hej!

Tack så mycket för alla svar. Det blev ju en riktigt intressant tråd!

Jag ska kolla upp hur det ser ut med gasblandningar och kostnader där jag bor.

Intressant det där med fördröjning i gaspådraget - det har jag inte hört förut.

Tack också för länken till Bilias kampanj.

Petter :)

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]