NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Min fru har en S40N-04 med 2,4i motor. För ca en månad sedan tändes motorlampan under körning utan att det kändes någon skillnad i motorns prestanda. Vi kopplade ur det gamla batteriet och laddade det och då slocknade lampan. Den tändes efter ca en vecka och då byttes det gamla (ca 10 år) batteriet med tanke på alla kortkörningarna. Lampan var släckt under ca en vecka och tändes plötsligt under en långkörning för att sedan slockna utan utan att man gjort något Härom dagen tändes lampan igen när hon startade bilen, Jag kopplade loss minuspolen på det nya batteriet och laddade det och nu är lampan släckt men hur länge.
Någon som har idéer om vad det kan bero på. Bilen är en automat och har gått ca 9500 mil och går bra. Den har servats hela tiden av en volvoverkstad.
MVH
Ulf
av Ulf13
Nu har motorlampan tänds igen efterca 14 dagar och 10 km körning idag utan att det märks på motorgången. Ingen som har någon ide om vad det kan vara?
Undrar
ULf
av andy78
Att den kommer tillbaka är inte märkligt det beror på att felet inte är åtgärdat, åtgärdar man felet så kommer den släckas av sig själv efter ett antal cykler.
Så reparerar man något så vinner man inget med att släcka den i förtid.
Att den tänds beror på att det har lagrats en felkod, läs av så får du reda på varför, det är omöjligt att gissa bland ett 100tal koder.
av Ulf13
Hej igen
Andy,Tack för din kommentar, men nu har lampan slocknat igen av sig själv. Kvarstår felet då eller har det försvunnit och vidare kan man läsa av felkoden från den tidigare felet eller försvinner den med?
undrar
Ulf
av andy78
Ulf13 skrev:Hej igen
Andy,Tack för din kommentar, men nu har lampan slocknat igen av sig själv. Kvarstår felet då eller har det försvunnit och vidare kan man läsa av felkoden från den tidigare felet eller försvinner den med?
undrar
Ulf
Nu kan jag inte svara för hur det fungerar på just din volvo, men på min bmw så släcks den om felet inte återkommit efter ett antal starter, dock har jag även sett att den släcks under körning.
Men generellt är att återkommer inte felet inom en viss tid så kommer lampan att släckas och lagra från aktiv till historisk, den går då att läsa av i efterhand.
Likaså om man åtgärdar något så släcks motorlampan eftersom databoxen får rätt värden, jag låter alltid bilen göra det när jag reparerat något och sedan radera den historiska koden.
Det kan vara så enkelt att du har en luftläcka, när bilen inte kan reglera längre genom att kompensera med med bensin för att hålla 14,7:1 som är den ultimata blandningen luft och bensin den tänder då lampan.
Blir läckan mindre tex påverkan av temperatur och boxen lyckas hålla blandningsförhållande så kommer den att släckas till det uppstår igen och tända lampan, kallas oxå för "lamda sensor out of range" vilken ibland tas för en defekt lamda och ofta byts i onödan då det är en blandningskod lamdan måste fungera för att databoxen kan kunna sätta denna kod.

Det var bara ett exempel sedan finns det ju andra fel gasspjäll, avluftning tank m.m.
Men som sagt det måste man läsa av.
Kanske någon kan hjälpa dig att läsa av där du håller till så du slipper åka till verkstaden?
av Ulf13
Tack Andy för ditt svar.
jag ska börja med att prata med min personliga servicetekniker och nu vet jag lite mer om vad som kan orsaka att lampan släcks och tänds vid olika tillfällen.
Hälsar
Ulf
av Ulf13
Pratade med servicetekniker hos min volvoverkstad igår. han rekommenderade att vänta för att se om lampan tänds igen och då ev hitta några felkoder i samband med den årliga servicen som ska göras i december. Han var inte helt säker på att felkoden finns kvar när lampan är släckt. Att då kosta på 500-600 kr för att kolla om det fanns någon felkod när lampan var släckt bedömde han som meningslöst och bortkastat fn.
Ulf
av andy78
Ulf13 skrev:Pratade med servicetekniker hos min volvoverkstad igår. han rekommenderade att vänta för att se om lampan tänds igen och då ev hitta några felkoder i samband med den årliga servicen som ska göras i december. Han var inte helt säker på att felkoden finns kvar när lampan är släckt. Att då kosta på 500-600 kr för att kolla om det fanns någon felkod när lampan var släckt bedömde han som meningslöst och bortkastat fn.
Ulf
Det var ett underligt svar tycker jag, han borde veta om någon.
Och så är det när det gäller databoxen i alla fall på en Volvo v70 04 att aktiva koder lagras som historiska om felet ej består eller om det som orsakade koden inte uppstår igen , det vet jag om eftersom en kollega bytte glödlampa och drog ut kontakten till Luftmängdsmätaren vilket gjorde att lampan började lysa eftersom det lagrats en felkod, han satte tillbaka den och lampan släcktes inom kort.
Han åkte sedan till besiktningen och fick en anmärkning för miljövärden eftersom de inte kan se skillnad på aktiva och historiska koder.
Jag läste ur den åt honom och mycket riktigt en historisk felkod på lmm som jag bara raderade.

Så visst lagras de som en historisk kod annars had eamn aldrig kunna åka till verkstaden med en lampan som lyser sporadiskt och det är faktiskt så det brukar börja innan det blir permanent.

Ulf, vart håller du till någonstans?

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]