NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
Tackar för förklaringen, men jag vill ändå fråga om du har haft problem med att bilen går hackigt. Inte jämt men det kan hugga till lite grann ibland. Funderar allvarligt på att byta hela turbopaketet då ett nytt går på knappt 4000;- på E-Bay mot 11.000;- på skruvat och 3-5.000;- på en skrot här. Kommer då även att byta avgasåterföringen (EGR) vid samma tillfälle.
Grejen är att det inte är så ofta jag själv kör med bilen, då det är frugans pendlarbil. Går ungefär 15/mil dg, så förbrukningen har stor betydelse.

P.S. Engelska sidor går bra, men på franska får jag avsevärda problem ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ok ;-) ja, min hackar till och från. Mest på 4:an runt 1600-1800 varv.

Sök på turbo repeat sensor så får du upp en del. Eller på denna sida som jag hittade kalibreringsinfon på: http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 585151.htm

Har även ett pdf dokument om det är intressant. Dock på franska. Men går att översätta.

Kör en google translate och läs mellan raderna lite :-D för den översätter ganska skojigt.
av BjarneJ
Tackar så här långt, men funderar allvarligt på att köpa ett nytt turbopaket på E-Bay. Det verkar som du har fått någorlunda ordning på din bil, så jag antar att felet ligger i turbo/avgasåterföring. Vill dock ha lite mera på fötterna innan jag slänger ett antal tusenlappar ut på nya delar. Ska återkomma i ett skede när det kanske har visat sig en lösning på problemet.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Gör gärna det. Är det nåt annat du funderar över så kan du skicka pm.
av BjarneJ
Situationen är f.n. status quo.
Har pratat med några erfarna mekaniker som anser det kan vara bortkastade pengar at byta turbo och avgasåterföring då bilen drar som den ska.
Har pratat med den lokala Volvoverkstan om att försöka med en uppdatering av mjukvaran i samband de läste de uteblivne koder. Fick svaret att eftersom jag själv numera gör alla service själv vägrar de att uppdatera mjukvaran då detta normalt ingår i service.

Jag har ingen större lust att slänga ut tusentals kronor för att vara med att finansiera Volvos fina saluhallar och utför därför alla service/reparationer utan att komma i närheten av deras svindyra tjänster. Undrar om de verkligen är Volvos policy att vägra uppdatera mjukvaran med et så pass tunt argument? Jag hade tänkt mig betala för tjänsten och begärde ej heller att det skulle vara gratis.
Ändå ville de inte ta emot bilen då den inte visar någon felkod, dock är bränsleförbrukningen fortfarande hög.
Ska besiktiga på måndag och får då lita till det kanske visar sig ett fel vid avgastestet för bilen visar ingenting.

En del av problemet är att det i denna kommun inte finns ett enda ställe som har utrustning för att testa avgas på dieselbilar då denna tydligen är ruskigt dyr.
av dieselputte
Jag undrar om det verkligen är några uppdateringar som sker , eller om det bara är sales incentive för att locka kunder till verkstäderna ? Förr fick man väl betala 750kr för att få en uppdatering?

Finns det någon överblick för varje uppdatering och vad som förbättrats?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Vilket skitsnack från volvos sida. Jag lämnade in min bil och fick den uppdaterad just av anledningen att den servats privat i många år och jag ville vara säker på att den hade de sista uppdateringarna för egr mm inlagda. Det kostade knappa 500 kr att få det gjort.

Alternativet är att lämna den till en fristående firma med riktiga mekaniker som förstår sig på dieslar och tekniken i fråga. Volvos "laptopmekaniker" som byter mkt på måfå ger jag inte mkt för numera. Jag säger inte att alla volvomekaniker arbetar på det sättet men många.

De byter grejjer tills bilen går som den ska, men inte sätter de tillbaka grejjer de bytt i onödan inte. Om du inte bestrider dvs.
av Tim
Du har en bil som regenerar partikelfiltret konstant. Du har till 90% ett tätt partikelfilter. Har du vida? Provkör med laptop i bil och kolla vad trycket i filtret ligger på under körning. Kolla även parametern tid sedan senast slutförda regenerering. Om du byter filter sen så är det lika viktigt att nollställa räknaren.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ts har redan kollat felkoder och inga lagrade på varken filter eller givare. Står i första inlägget.
av Tim
Sierra94 skrev:Ts har redan kollat felkoder och inga lagrade på varken filter eller givare. Står i första inlägget.
Brukar inte sätta felkoder. Därför jag skriver att han ska kolla trycket under körning på väg.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]