Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av d24c
Hej har köpt en okapad 240 a traktor och tänkte jag skulle flytta över motor och papper på en annan 240. Är det lagligt? Eller måste den kapas och besiktas om?
:D :D
av Clonetom
d24c skrev:Hej har köpt en okapad 240 a traktor och tänkte jag skulle flytta över motor och papper på en annan 240. Är det lagligt? Eller måste den kapas och besiktas om?
:D :D
OLAGLIGT SÅ DET RYKER
Användarvisningsbild
av P210
..Nja det där kan ju vinklas hur man vill, säg att karossen är så dålig så till slut har du bytt ut all plåt på den förutom plåtremsan där chassinumret sitter...
De blir ju inte en ny bil för att man byter framskärmar, dörrar, svetsar dit nya skärmkanter och trösklar - så vad går gränsen!?!

På min Hot Rod har jag kapat bort platsen där det ursprungliga chassienumret var instansat och svetsat in det på ett nytt ställe, så på regbesiktningen fick jag noterat;
T16A CHASSINUMRET ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING
T31A MOTORN UTBYTT
...så om balken där chassienumret sitter är rostig kan den i princip bytas också, med foton dokumentation så kan besiktningen godkänna ett flyttat chassienummer!

Finns ju en handel med papper på åtråvärda fordon som gått till skrot etc, där papper och chassenr förs över på ett annat existerande fordon eller i en helt nytillverkad ram, inte direkt lagligt men det ska ju upptäckas...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Men din hot rod går ju under lite speciella regler och undantag, än en förhållandevis "modern" 240, epa eller ej.

Det är ju dock sant det du säger, att man "typ" får byta ut varenda plåtbit på bilen(finns dock rätt många undagtag på saker man INTE får rostlaga/byta ut, sen att ingen bryr sig i det är en annan 5a), men att rent av byta kaross får man inte...
Användarvisningsbild
av P210
Men din hot rod går ju under lite speciella regler och undantag, än en förhållandevis "modern" 240, epa eller ej.
Nja, det finns lite årsmodell specifika undantag som gäller krav på belysning, bälten, avgasregler etc, men annars gäller samma regler som för vilket ombyggt fordon som helst oavsett årsmodell, varken sig det gäller EPA/A-traktor, motor- eller karossbyte.

Jag har fått samma not om chassienumret på en Ford Transit som jag regbesiktigade som A-traktor och där det justerades efter att det upptäcktes att papperna på bilen inte överensstämde med det instansade chassienumret på fordonet ifråga.
Användarvisningsbild
av lennarte
En traktor behöver väl inte besiktigas, eller? (Mer än första gången)
Om man gör ett snyggt jobb och byter hela dörrstolpen (har för mig det sitter där) och den ska väl ändå lackeras om så tordes det bli svårt att upptäcka i alla fall. Spara gamla chassinumret och dokumentera bytet om det skulle det upptäckas, så kan du "regga" den då. Är det bara samma årsmodell, så det inte skiljer på andra "vitala" delar så går det säkert bra. Men riktigt lagligt är det nog inte.
En kompis krockade en -64 Volvo PV så pass illa att det hade varit svårt att "rädda den". Den var reggad med starkare motor och han gjorde som du tänker göra. Tog en kaross från en -58-a (dom är näst intill identiska) och helrenoverade den, flyttade över motor, växellåda (båda kom från en P1800 -66), bakaxel och skaffade (fick av mig) en annan framvagn med tillhörande "hjälpstyrsnäcka" (en av dom saker som skiljer). Monterade en plåt över batterihyllan och satte reläer för extraljus och sådant på baksidan och en bromsservo på ovansidan (också P1800) Flyttade batteriet till under baksätet. Hellackerade och glad i hågen körde till besiktning. Körförbud fick han inte men han fick en månad på sig att förklara varför det satt en övertäckt batterihylla för ett 6V batteri i en -64 PV. Det är en annan sak som skiljer (6V batteri är något mindre än 12V) Det tog honom ett bra tag innan han fick fram alla papper och bevisa att -58-an var skrotad sedan många år och att det var ett "seriöst" byte p.g.a. krockskada innan den "gick igenom" besiktningen (detta var runt -85). I detta fall hade det varit mycket lättare att kontakta Bilprovningen först och "ta reda på" vad som behöver göras innan man gör det. Han fick igenom den till sist och jag tror han har den kvar än.

Mvh
Lennart
av *pettson*
Det är inte tillåtet att flytta chassienumret till en annan kaross. Har aldrig varit och kommer aldrig vara. Att flytta chassienumret på samma kaross kan vara nödvändigt och jag har själv gjort det vid renovering av en opel Manta. Trots fotodokumentation så var jag tvungen att ställa bilen hos polisen i två veckor för utredning så den inte var stulen osv.. Så riktigt smidigt är inte ens det.

Det folk blandar ihop i slutändan är om det är ett ramburet fordon eller ett med självbärande kaross.
Ett ramburet har sin identitet i ramen. Hade fordonet varit en duett så hade det varit tillåtet med ett karossbyte sålänge den SER LIKADAN UT och en duettkaross använts. Används en annan kaross ska fordonet besiktigas om.
En självbärande kaross har sin identitet i själva karossen och får således inte byta ut. Rostlagning är en sak, modifiering en annan (customisering) och till sist karossbyte är en tredje sak. Kan tyckas lika men är inte samma alls.
I övrigt återfinns chassienumret stansat på mer än ett ställe på bilvalet ifråga ( på dom flesta bilar finns numret stansat på tre ställen). Så stämmer inte dessa överens vid kontroll så blir det en utredning om förfalskning. (känner någon som för ett 10tal år sedan fick veta mycket om det då hans A traktor åkte dit på just detta.)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:Det är inte tillåtet att flytta chassienumret till en annan kaross.
Rent filosofiskt. Hur mycket kan du byta av karossen innan det anses att du flyttat numret till en annan kaross, 2% 10% 50% 80%

Fick tex en bil rejält smälld av en långtradare så verkstaden fick byta ut en stor del av karossen som inte gick att rikta,
Användarvisningsbild
av lennarte
*pettson* skrev:Det är inte tillåtet att flytta chassienumret till en annan kaross. Har aldrig varit och kommer aldrig vara.
Hur det var med PV-n ovan det vet jag inte, men det var inte lagstadgat med stämplat chassinummer förrän en bra bit in på -60-talet, kanske -70 tal. Det var "bara" en skruvad plåt "på den tiden" Jag höll på att "leta ihjäl mig" innan jag ringde Bilprovningens telefontjänst och blev upplyst om att det inta fanns något "stämplat", bara en skruvad alu. plåt på min -59 Opel Rekord. Kan ju ha varit så på PV-n ovan. Om han körde omkring med en -58 eller en -64 sedan vet jag faktiskt inte.

Mvh
Lennart

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]