Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Har ni sett press release från Volvo:

3 stk turbo, där en är elektrisk och stoppar i luft i dom 2 andra aggregat så de spooler snabbt.

Resultat: 450 Hp från 2L motor.

Det börjar bli seriöst :)
av least
Kikar man på bilderna, så ser detta inte som en riktig Volvo-lösning vad gäller färg på luftfilter och slangar.
Är det Volvo själva som tagit fram konceptet eller extern firma som hjälpt till?

Skulle läst mer noggrannt :-) :
"The High Performance Drive-E Powertrain Concept attracted the attention and involvement of Volvo Cars suppliers AVL, Denso and Volvo Polestar Racing at an early stage, which allowed theories and technologies from racing applications to be infused in the development process."
Användarvisningsbild
av crumpets
AVL, Denso, Conti, Mahle, m.fl. har gjort en hel del jobb på samtliga motorer som rullar på i princip hela världsmarknaden så det är ingen jätteskräll ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Potentialen finns ju där, BMW tog ju ut 1350 hk ur 1.5 liters 4:a för 30 år sedan i F1 innan alla löjliga regler om effektbegränsning kom.

Det var ju evigheter sedan, Vad skull de kunna plocka ut ur 2 liter med dagens nya teknik, 2000-2500 hk kan man väl anta vore möjligt.

Dessa plockar väl ut 1000-1200 hk ur vanliga volvofemman och kör 0- 280 km/h på 7,6 sekunder

av chaffis75
Jag tycker det lät bra av de lilla man hörde i filmen, låter det inte tillräckligt så är det väl bara att sätta dit de grövre avgasrören ;-)
Fredrik
Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]

Som rubriken lyder..någon som vet? V70 201[…]