Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Ja, det är ju hela grejen med trim. Kör man någorlunda som folk kommer grejerna i princip aldrig rasa. Bilarna är byggda för REJÄL misshandel redan från början. Kör du som en icke-idiot med högre momentuttag kommer dessa såklart kvitta ut varandra. Men kör du elakt SAMT har ett så högt moment kommer såklart prylarna rasa. Säkerligen inte på bara några få år, men säg att motorn går 30k mil istället för 40 så är det ju fortfarande ett rejält fall procentuellt. Det enda jag misstänker kan rasa på väldigt kort tid om man pressar den alltför oansvarigt är turbon. Den lär inte vara lika överdimensionerad som allt annat. Ska du pressa ur 500Nm med kall motor t.ex. lär smörjningen inte räcka till.
av YoZ
Vore kul och intressant om någon kan specificera lite prestandatider med Rica steg 2. Kul att jämföra mot Polestar 215hk/230hk D4/D5

0-100
80-120
100-150
100-200

Givetvis på en glest trafikerad autobahn eller bana;)
Användarvisningsbild
av P210
Glöm inte heller att det förmodligen finns goda marginaler på det mesta, jag har jobbat inom bilindustrin länge och vet att om man lovar i specifikationen att en låda klarar 400Nm så innebär det att lådan i utvecklingfaserna klarat livslängd/belastningstesterna med kanske 500-600Nm utan större åthävor!

Jämför med hjul & fälgar, Volvo kräver oftast styrutslagsbegränsare vid 19" fälgar, något som man sällan behöver om man köper samma fälgar löst, till tex V50 gick inte största fälgarna heller att kombinera med sportfjädring, man vill ha mycket större marginaler generellt som biltillverkare för att klara alla möjliga situationer/toleransutfall på bitarna än den enskilde individen behöver.

Och att välja någon annan trimmare än Polestar ser jag inte annorlunda än att köpa AEZ eller Momofälgar istället för Volvo original.
Volvo tar oftast bra betalt för sina grejor utan att de för en delen är mycket bättre!

Så att Polestar skulle ha en markant fördel för att de sitter på "insideinformation" från Volvo gentemot t.x. BSR med sin långa erfarenhet tror jag inte, Sådan hokus pokus är det inte att optimera en motorstyrning mot lite mer hästkrafter..
BSR tog ju t.o.m över motorgarantin för de Saabmodeller som de etanolkonverterade, tycker jag säger en del om risktagande...
av mattish
P210 skrev:Glöm inte heller att det förmodligen finns goda marginaler på det mesta, jag har jobbat inom bilindustrin länge och vet att om man lovar i specifikationen att en låda klarar 400Nm så innebär det att lådan i utvecklingfaserna klarat livslängd/belastningstesterna med kanske 500-600Nm utan större åthävor!

Jämför med hjul & fälgar, Volvo kräver oftast styrutslagsbegränsare vid 19" fälgar, något som man sällan behöver om man köper samma fälgar löst, till tex V50 gick inte största fälgarna heller att kombinera med sportfjädring, man vill ha mycket större marginaler generellt som biltillverkare för att klara alla möjliga situationer/toleransutfall på bitarna än den enskilde individen behöver.

Och att välja någon annan trimmare än Polestar ser jag inte annorlunda än att köpa AEZ eller Momofälgar istället för Volvo original.
Volvo tar oftast bra betalt för sina grejor utan att de för en delen är mycket bättre!

Så att Polestar skulle ha en markant fördel för att de sitter på "insideinformation" från Volvo gentemot t.x. BSR med sin långa erfarenhet tror jag inte, Sådan hokus pokus är det inte att optimera en motorstyrning mot lite mer hästkrafter..
BSR tog ju t.o.m över motorgarantin för de Saabmodeller som de etanolkonverterade, tycker jag säger en del om risktagande...

Mkt bra skrivet! Men att köpa andra fälgar än Volvo original bör man inte göra, det har ju med säkerhet att göra :-DD :lol: 8)
av fredrikwt
ER skrev:
Funk skrev:Kan så vara, men hur du får det till oförsäkrat missar jag...

/Thomas
Betala för lite i premie är att jämställa med oförsäkrat då båda fallena inte betalt korrekt premie för faktiska fordonet även om det bara i specialfall kan handla om 100kr/år så är det ändå fel premie, kommer bli hårdare framöver på detta område för att städa upp denna oreda.

Att betala utifrån fel förutsättningar är inte samma sak som att inte betala alls = oförsäkrat. Har du milbegränsning eller t.ex. Ingen förare under 25 och bryter mot detta så står du inte utan försäkring. Däremot får du ofta en förhöjd självrisk (ofta 1/10 prisbasbelopp).
av Maximuspro
Imorgon installeras min optimering. Haft Rica steg 1 innan i 7500 mil i en v60 utan problem. Haft en bra dialog med Rica idag om steg 2, tydligen testat i 3500 mil hård körning på autobahn tillsammans med en Volvohandlare.
Användarvisningsbild
av crumpets
RICA har ju haft steg 2 till D5 sedan 163hk-tiden vill jag minnas med uppåt 250 kusar så lite erfarenhet kan de säkert ha plockat där. Även om det såklart är nya laddare på denna.
av Maximuspro
crumpets skrev:RICA har ju haft steg 2 till D5 sedan 163hk-tiden vill jag minnas med uppåt 250 kusar så lite erfarenhet kan de säkert ha plockat där. Även om det såklart är nya laddare på denna.
ja, fast det kallas numera steg 1. :D
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16
Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]