Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Agneo skrev:Såvida du inte ber om och betalar för en total uppgradering can så får du aldrig din bil helt uppdaterad!
Service update som görs vid service uppgraderar bara ett fåtal styrenheter!
Jaså?

Det är då samma artikelnummer (Total CAN uppdatering) när man köper den separat (efter lite övertalning) som vid Service 2.0. Dom ska dock inte sälja uppgraderingen separat längre efter ett meddelande från ledningen (inom den ÅF jag handlat).

Kanske är så att det skiljer på olika ÅF's förstås och då har du haft lite otur eller så har jag haft tur.
Blanda nu inte ihop datorer och bilar. Datorn uppdaterar du mest för att undvika virusangrepp. Den blir faktiskt oftast inte bättre av uppdatering. Om din bil fungerar utmärkt, varför uppdatera? Du kan få en bug, som vissa kan intyga på detta forum. Min Volvo från 2005 har aldrig någonsin fått en uppdatering. Den fungerar exakt lika bra som då den var ny. Vad har jag missat?
Apropå datorer, finns en sida med äldre versioner av det mesta som har en bra slogan;
http://www.oldversion.com/ - because newer is not always better!

När det gäller Volvobilar har jag en arbetskollega som för bok över det mesta i sin V50 Drive, särskilt tankningar, körsträckor och förbrukning.
Efter en service började bilen dra mer än han var van vid (förmodligen millilitrar!), övertygad om att verkstaden vid sista service uppgraderat någon mjukvara som hade påverkat bränsleförbrukningen, (vilket de bekräftade) började han slåss för att få sin bil nedgraderad, det var en lång process som till slut lyckades, men det var många turer om att det inte gick eller inte var att rekommendera...
Jag vet att någon här på forumet kunde kolla om vilken uppgradering bilen hade och om det fanns någon mer till bilen.
Men kommer ej ihåg vem det va.
Tex min v70 02. Har inte varit inne på en enda service på bilia de senaste 5åren. Finns det någon till den då tro.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]