Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av putte84
Hej.har nu köpt på mig en xc90 t6 med endast 14000mil på mätare, köpte den billigt då den har v-lådsproblem. Närlådan e kall så driver han fram och bak men slutar driva lite när den blir varm. Dock så när man lägger i D och rullar frammåt så låter det som om något kuggar över så länge man rullar framåt. Är det någon som känner igen problem?
Putte
Användarvisningsbild
av milktrucker
Det är väl GM's T.F 4-stegade låda i den...

det som låter som den kuggar över är antagligen parking pawl, dvs parkringsspärren som inte gått i från helt.
av putte84
ja så kan det vara. men hur kan man kontrollera det på vettigt sätt. är det ner med lådan? men när man lägger i R och gasar lite bara så känns det som bromsar ligger på, samma känsla, dock hör man att det typ gnisslar lite och det kommer från runt lådan, obs bromsar ligger inte på. jag vida dice så kan man kolla om ventiler i lådan lirar även fast det verkar ett mekaiskt fel, ska tillägga att det inte finns några felkoder på lådan.
Användarvisningsbild
av milktrucker
parking pawl, dvs parkeringsspärren är mekanisk, liksom ändring från R-N-D i spakstället. Det sitter en arm på lådan som rör sig när du flyttar spaken
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]