Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av impalaerik
Ja de är ju jäkligt förvirrande det här. Denna topp har inte nåt hål för tempgivaren uppepå i bakkant heller som bilarna.
Finns endast ett hål där vattenpumpen ska Täta mot. Men en frostplugg sitter istället. I bakkant på toppen finns enbart en stor frostplugg. Inget hål för värmepaketsslang.
Ventilstyrningarna är inte avsvarvade för ventiltätningar heller.
Kan de va så att det är en tidig b20 topp där man fortfarande hade paraplytätningar?

Och är det nån som är helt säker på skaftdiametern för b18/b20? Har sökt som 17 men inte hittat nån info om det mvh
av impalaerik
Rådlös skrev:Jag har inget svar, mer än att det förmodligen finns fyra att välja på. Mät höjden på topplocket. Det kan ge ledtråd om vilken kompression det var avsett från början.
86.4 har jag för mig höjden är. Samt 89mm förbränningsrum
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Rådlös skrev:Jo, det stämmer Hasse. Jag kollar i ett par Gör Det Självböcker här (Volvos egna utgivningar) och på B18/20 står sådana beteckningar på blockets vänstra sida. Ingen notering om något på topplocket.

Den enda olikheten jag känner till mellan en biltopp och en marintopp är ett mässingsrör inne i kylkanalerna som skall hjälpa till att sprida kylvattnet bättre i marintoppen. Det sitter ungefär i närheten av termostaten och går bakåt nästan hela vägen i toppen. Om man tar bort termostaten borde man kunna känna röret där bredvid med ett finger?

Nummer 8 på den här bilden: http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 2771D.aspx
Röret är "lite på väg ut" på bilden, men det underlättar om man vet hur och var det sitter.
det är möjligt att jag har fel var nere i källaren o kolla på en topp jag haft liggande sen
jag hade fjunig moppe överläpp. hitta 6 st siffror vid tvåans ventiler
418
205
såg även ett mässings rör i termostat huset men det är klenare än det som syns på bilden sitter även givare till temp mätare tror det är en b18 topp
av vanlig modell.
siffrorna står i den ordning som ovan inga ventiltätningar på styrningen använder den som boj sänke och om jag behöver ha nån tyngd ibland
vad siffrorna betyder vet jag inte.

Med vänlig hälsning hasse.
av Rådlös
På den här bilden tycks tempgivaren, nr 36, vara elektrisk och ha suttit i framändan på motorn: http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 12856.aspx
Alltså inte som på bilmotorerna i bakändan på topplocket. Men jag har svårt för att tro att man gjöt ett speciellt topplock för enbart marinmotorproduktionen. Man tog ett biltopplock och satte en skruv i det hålet i stället. Volvo Penta är stora, men så stora att dom har kunnat göra helt egna unika marinmotorer är dom inte.

Nu har jag enbart letat på AQ 130. Motorn fanns i fler varianter och årgångar med andra beteckningar, så det kan finnas fler möjligheter.

impalaerik, bläddra vidare i den här reservdelskatalogen. Du kanske hittar andra delar som säger direkt vilken motortyp (topplock) du har.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Volvo Penta är stora, men så stora att dom har kunnat göra helt egna unika marinmotorer är dom inte.
Såpass stora så dom kan ha ett annorlunda topplock är dom i alla fall.

Mvh
Lennart
av LarsBd
Stommen är inte speciellt svår att anpassa vid gjutningen så att den kan få andra egenskaper än en standard biltopp. Kanske behöver den inte ens anpassas utan bara få några hål mer eller mindre vid maskinbearbetningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:Stommen är inte speciellt svår att anpassa vid gjutningen så att den kan få andra egenskaper än en standard biltopp. Kanske behöver den inte ens anpassas utan bara få några hål mer eller mindre vid maskinbearbetningen.
Jo, det är det jag menar. Jag kollade på sprängskissen på http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 12783.aspx och det "lilla hålet" vid sidan om termostaten är kylvattenintaget till motorn. Kylvattnet kommer från sjövattenpumpen genom oljekylaren till "avgaslimpan" och vidare upp till Pentas termostathus och ner i motorn genom det "lilla hålet". Termostathuset är både inlopp och utlopp från motorn då kylvattnet "går ut" genom termostaten och ut till "limpan" längst bak. Lite onödig information, kanske, men är där det "lilla hålet" på topplocket är det ju en "marintopp". På bilmotorn går ju kylvattnet in på undersidan av topplocken via vattenpumpen. På bilarna kan man ju skifta toppar mellan B18 och B20 så det går säkert att göra på marinsidan också.

Mvh
Lennart
av impalaerik
Allting tyder på att det är en std aq130 topp med styrningar utan avsvarning för ventiltätningar. Hitta ett kit från vp autoparts med nya ventiler styrningar tätningar fjädrar och knaster för 1395:-. Så får bli en rust på det över vintern. Tack för svar mvh

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]