Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
d98josu skrev:Kolla på bilderna här. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=22966

Den röda sladden har du klarat av. Nu är den svarta kvar. Som du säger så behöver den inte sättas på minuspolen på batteriet direkt eftersom någon redan dragit en kabel från batteriets minuspol till karossen. Det betyder att den svarta kan du klämma på "valfri" naken skruv eller nått annat som leder. På bilden är det ett ställe under huven där det kommer 3st svarta kablar och skruvas in i karossen.

Hoppas du hänger med.
Menar du att den svarta kabeln SKA kopplas från minuspol/kaross på bil A till bil B? Har för mig jag läste par beskrivnignar att bilarna fick inte under några omständigheter vara sammankopplade förutom plus polen? Men det var förvisso något forum så hur sant det är vet jag inte.

Annars är jag van vid att man bara kopplar + till + och - till - men många beskrivningar säger något annat.
av andy78
Jag kör dem direkt på batteriet, du har reda provat med ett nytt batteri.
Hur mycket bensin har du i bilen minst 20 liter?
Kolla om den tänder till på startgas, gör den det så är det ett bränsleproblem.
av jäevs80t6exe
"Enligt verkstaden så tror de att det är bränslepumpen som behöver bytas..."

En verkstad skall inte tro.. dem skall tamejtusan ta reda på om pumpen är dålig genom att göra ett bränsletrycksprov inte GISSA!
Skulle aldrig och jag menar ALDRIG låta en verkstad byta bränslepump utan att dem kan bevisa för mig att pumpen inte fungerar, eller åtminstånde berätta varför dem byter den.

Du betalar ju för en FELSÖKNING inte en gissningslek med artikelbyte... eller?
av snowman
Problemet är väl att verkstaden är ganska överbelastad just nu, min bil är inte planerad så de tar den när de får tid över.

De har bogserat in min bil och då samtidigt taget en titt på den. De tror inte på att det är förorening. De säger att bränslepumpen tog på tok för mycket ström innan de lossade den och slog på den, efter detta gick den igång igen. Enligt dem så tyder det på att en lindning har gått, då startar den inte när den stannat i ett visst läge.
av snowman
För att hjälpa andra uppdaterar jag denna tråden :

Man bytade bränslepumpen för 5200 kr inkl jobb och sen fungerade bilen utmärkt. Troligen så bytar man pumpen inne ifrån bilen då det luktade en del i kupén efter bytet, luktar faktiskt fortfarande en del.
av rid54
snowman skrev:
d98josu skrev:Kolla på bilderna här. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=22966

Den röda sladden har du klarat av. Nu är den svarta kvar. Som du säger så behöver den inte sättas på minuspolen på batteriet direkt eftersom någon redan dragit en kabel från batteriets minuspol till karossen. Det betyder att den svarta kan du klämma på "valfri" naken skruv eller nått annat som leder. På bilden är det ett ställe under huven där det kommer 3st svarta kablar och skruvas in i karossen.

Hoppas du hänger med.
Menar du att den svarta kabeln SKA kopplas från minuspol/kaross på bil A till bil B? Har för mig jag läste par beskrivnignar att bilarna fick inte under några omständigheter vara sammankopplade förutom plus polen? Men det var förvisso något forum så hur sant det är vet jag inte.

Annars är jag van vid att man bara kopplar + till + och - till - men många beskrivningar säger något annat.
Man måste alltid koppla just så, + till + och - till - . Använd batteripolerna om det går UTOM för sista klämman som av säkerhetsskäl bör sättas en bit bort från batteriet (motorblocket är bra!). Det brukar nämligen alltid blixtra lite med sista klämman och det är inte bra intill ett batteri. Finns särskilda kopplingspunkter anordnade så är ju de de lämpligaste att använda. Men två kablar krävs det alltid.
Hjälpfjäder till koppling

Ja nån som vet? Hur nödvändig &a[…]

Passar V70-dragkrok till XC70?

Som rubriken säger, kan jag köpa en delb[…]

@Steffe3 , Ja det är trist Bra att de lä[…]

var vilar du domkraften "under"?