Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hein
Hej,
jag behöver ett nytt instrument och förstår att det redan finns många spaltmeter skrivna om det här. Kan någon vänlig själ bara samanfattar för mig vad som gäller?
Jag har enV70 02a 2.4T Automat med 25000 på mätaren.

Från vilka årsmodeller/bilar kan jag använda ett beg instrument?

Den här felkoden som genereras, är det något en besiktningsman anmärker på? DVS underkänner bilen vid kontrollbesiktning?

Den här omprogrameringen från volvo, har den ett namn eller beställnings/arbetsnummer?

Tack så jättemycket på förhand, Andreas
Användarvisningsbild
av johnnype
Hein skrev:Hej,
jag behöver ett nytt instrument och förstår att det redan finns många spaltmeter skrivna om det här. Kan någon vänlig själ bara samanfattar för mig vad som gäller?
Jag har enV70 02a 2.4T Automat med 25000 på mätaren.

Från vilka årsmodeller/bilar kan jag använda ett beg instrument?

Den här felkoden som genereras, är det något en besiktningsman anmärker på? DVS underkänner bilen vid kontrollbesiktning?

Den här omprogrameringen från volvo, har den ett namn eller beställnings/arbetsnummer?

Tack så jättemycket på förhand, Andreas
Ja, det finns extremt mycket skrivet om det här gång på gång! Många avvikande åsikter och lite sura rader forumanvändare i mellan.

Vill du bara koppla in och köra och struntar i felkoder (som ej syns på t.ex besiktningen övht) så köper du ett som suttit i en bil av MODELLÅR 2002 och inget annat, då fungerar det! Lätt som en plätt. Din bil ska förstås också ha modellår 2002 på riktigt, alltså det som din bils VIN säger på position #10, en 2'a där betyder 2002. Registreringsbeviset behöver inte ange det sanna modellåret längre så det är inget att gå efter.

Volvo behöver du inte åka till, dom kan inte ladda om ett begagnat instrument alls.

Det finns många som säger att han och hans kompis byte på si och så sätt men det finns aldrig några bevis eller klara fakta om modellår och hur eller vad som gjordes. Det jag har samlat på mig är praktisk erfarenhet, jag råkar ha en ganska stor samling DIM'ar som jag har plockat ut mjukvaran ur och undersökt skillnaderna mellan 00-05 och har därför facit i hand så att säga.
Användarvisningsbild
av ER
Så en simpel omlödning av gamla DIM räcker inte?
Var det inte så att det var extremt viktigt att bilens miltal var högre än DIM, annars hade bilen gått betydligt längre när nya DIM vakande till liv då det dubblades miltal lite höger och vänster för bilen då DIM:ens tagit över bilens inställniungar?
Användarvisningsbild
av johnnype
ER skrev:Så en simpel omlödning av gamla DIM räcker inte?
Var det inte så att det var extremt viktigt att bilens miltal var högre än DIM, annars hade bilen gått betydligt längre när nya DIM vakande till liv då det dubblades miltal lite höger och vänster för bilen då DIM:ens tagit över bilens inställniungar?
Ja, en lödning hos lämplig firma eller själv fungerar nog men TS efterfrågade inte det. Han undrade över vad som gäller vid köp av begagnat instrument.

Näe, bilens miltal dubblas inte vid någon DIM installation.
Användarvisningsbild
av ER
Menade bara att orsak till bytet var oklart och om inte omlödning var bättre alternativ än att byta om det var standardfelet på DIM:en då byte är overkill för just det felet.
Användarvisningsbild
av johnnype
Men tänk på att det går att köpa en begagnad för runt 1000-lappen lite här och var, då är det ju overkill att betala 2.5X den summan för en reparation :D
av Hein
johnnype skrev:Men tänk på att det går att köpa en begagnad för runt 1000-lappen lite här och var, då är det ju overkill att betala 2.5X den summan för en reparation :D
Just som du skriver! Kan jag komma undan med en tusing och 5 min jobb på vår gammal bil så blir jag nöjd!
Tack för alla snabba svar.
//A
Användarvisningsbild
av johnnype
Låter vettigt!

Låt mig tillägga en sak till det här jag skrev tidigare:
Näe, bilens miltal dubblas inte vid någon DIM installation.

...men det kan bli fel efter bytet! och Volvo verkstaden kan inte går nåt åt det...
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]