Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chaffis75
Någon som har en T5 V60 som har lite siffror på verklig förbrukning på den? Funderar också på denna motor vid nästa bil och vill man ha automat så känns den fördelaktig i pris jämfört med D4 vea.

Fredrik
av GustafD
Intressant tråd! Jag har precis lagt en beställning på en ny tjänstebil S60 R-design BE PRO D4, automat, klimatpaket VOC och drive alert. Kanske redan är för sent men börjar fundera på att byta till en T5, om rabatten är den samma kan jag byta ut drive alert mot hela säkerhetspaketet. Dock kör jag ca 3000 mil per år så bränslekostnaden slår ju en del. Räknar med en skillnad på ca 9000 per år för en T5. Har räknat med att det skiljer 0,2 i förbrukning mellan dom, e det korrekt? Är den så mycket bättre, roligare?
Användarvisningsbild
av sony
GustafD skrev:Intressant tråd! Jag har precis lagt en beställning på en ny tjänstebil S60 R-design BE PRO D4, automat, klimatpaket VOC och drive alert. Kanske redan är för sent men börjar fundera på att byta till en T5, om rabatten är den samma kan jag byta ut drive alert mot hela säkerhetspaketet. Dock kör jag ca 3000 mil per år så bränslekostnaden slår ju en del. Räknar med en skillnad på ca 9000 per år för en T5. Har räknat med att det skiljer 0,2 i förbrukning mellan dom, e det korrekt? Är den så mycket bättre, roligare?

Upp till två veckor kan man ändra beställning....det fick jag veta från min säljare
Användarvisningsbild
av sony
Suunto skrev:S60 Spec T5 (VEA) vs. D4 (VEA):
ACC. 0-100 KM/H: 6,3 vs. 7,4
BRÄNSLEFÖRBR - STADSKÖRNING: 8.3 vs. 4,3/5,0 (MAN/AUT)
BRÄNSLEFÖRBR - LANDSV: 4.7 vs. 3,6/3,7 (MAN/AUT)
BRÄNSLEFÖRBR - BLANDAD: 6.0 vs. 3,8/4,2 (MAN/AUT)

YTTRE BULLER - UNDER KÖRNING: 69 vs. 72/75 (MAN/AUT)

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Jagar du prestanda byt till t5 men vill du ha en snabb men snål bil ta D4. Jag hade en v60 d5 205 hk innan och kände mig som kung i den bilen och den bilen går 0-100 på 7,9 s. D5 som jag hade enligt dessa uppgifter är långsammare än d4 vea...om det stämmer i verkligheten vet jag inte.
av Suunto
Gillar man bensin så gillar man bensin, samma sak med diesel.....

Måste ändå säga att det händer mycket på Bensin sidan, titta bara på nya VEA motorerna.
Slänger upp en spec på skillnad "old" T5 mot "ny" VEA T5:

V60 Spec "old" T5 vs. "ny" VEA T5
ACC. 0-100 KM/H: 7.7 vs. 6.4
BRÄNSLEFÖRBR - STADSKÖRNING: 11.3 vs. 8.5
BRÄNSLEFÖRBR - LANDSV: 6.6 vs. 4.9
BRÄNSLEFÖRBR - BLANDAD: 8.3 vs. 6.2
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Nya d4 är väl optimerad för eco-drivning. Jag provkörde en S80 D4 vea automat och där var medelförbrukning 0.94 det är inte acceptabelt. Det lär ju bli några hundralappar dyrare i månaden med t5 och din körsträcka, men man kommer ha så mycket roligare, speciellt med den motorn i en s60. :)
Användarvisningsbild
av Rillee
simonhalmstad skrev:Nya d4 är väl optimerad för eco-drivning. Jag provkörde en S80 D4 vea automat och där var medelförbrukning 0.94 det är inte acceptabelt. Det lär ju bli några hundralappar dyrare i månaden med t5 och din körsträcka, men man kommer ha så mycket roligare, speciellt med den motorn i en s60. :)
Hur kommer man upp i 0.94 med en diesel? Klarar nog inte ens det med en bensin.
av perhall
Hur lätt som helst att komma upp i 0,94 med en VEA-diesel... men det lär ju ha varit ganska hetsig körning...
D2 är en sån motor som jag aldrig har lyckats få att gå snålt, jag kör inte lugnt, och D2 får gå hårt. Många som har såna kör nog lugnt. Men skillnaden mot D4 i prestanda är stor och en D4 är förhoppningsvis hyfsat snål även om man kör lite snabbt.
Generellt är ju diffen EU-mix - verklig förbrukning större bland dieselar. Skulle va intressant att se hur det är för D4 och T5..
PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]