Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Vojje skrev:gäller väl bara om man har trumbroms bak
Det har nog ingen betydelse om det är trummor eller skivor. Är det skivor bak är det ofta "premium" bilar som då har ABS och då behövs inte denna ventil. Äldre Volvo (utan ABS) hade en (2 st) fast begränsning till bakhjulen.

Mvh
Lennart
av hoganb
Ok som jag anade då. En mekaniker sa att det kanske var pga den som höger bakbroms inte tog över hela skivan.
Jag går nämligen bet där. Har renoverat och testat allt utom att byta ok. Bromsarna verkar ta lite lätt bak men märks mest höger bak som skrivet inte hela skivan belastas av belägget.
Skivan slits i ca 2/3 från ytterkant och innåt resten inget.
både skivor och belägg bytta.

Någon med tips?
av *pettson*
hoganb skrev:Ok som jag anade då. En mekaniker sa att det kanske var pga den som höger bakbroms inte tog över hela skivan.
Jag går nämligen bet där. Har renoverat och testat allt utom att byta ok. Bromsarna verkar ta lite lätt bak men märks mest höger bak som skrivet inte hela skivan belastas av belägget.
Skivan slits i ca 2/3 från ytterkant och innåt resten inget.
både skivor och belägg bytta.

Någon med tips?
Nu låter.nog det här.elakt..
Första tipset är att direkt byta mekaniker. Om han är så duktig att han ska skruva.bromsar, som är ett säkerhetsjobb.
Ja då vet han vad problemet är med bromsen utan tips.
Kan han inte lista ut problemet på ett par minuter utan hjälp så ska han ändå inte skruva med sånt i det här fallet. Därav min inställning.
Skivbromsar delas egentligen bara upp enligt princip. Sen spelar det ingen roll om det är en skoda eller en volvo
Symtom som uppstår som t.ex en yta det inte tar på, har alltid samma lösning också oavsett fabrikat.
av hoganb
Hej det var nog jag som var otydlig. Mekanikern har inte bett om tips det är jag. Han har bara fått mitt problem beskrivet för sig. Det är jag som bytt skivor, klossar och renoverat oken.

Har du något förslag?
Byta slangar? Känns tveksamt. Har även bytt belägg ifall dem skulle varit dåliga.
av *pettson*
hoganb skrev:Den där mekanikern kanske inte var så kass trots allt??
kritisera går bra men tippsa verkar värre!?
Eller så är mekaniken kass och har inte hittat lösningen.? Jag har ingen aning om hur han är, men det låter inte som han är ett bra kort.

Ibland måste man sätta sej in i ett problem för att se en lösning på det. Gärna då innan man handlar.
Summerar vi nu när du handlat saker och renoverat så bör vi kunna utesluta allt det du gjort. Tänker vi till så kan inget av det du bytt eller renoverat, skapa detta problem helt spårlöst för dej.
OM INTE.. Det inte är något av det du bytt som är problemet.
Sen har jag ioförsej skrivit lösningen på problemet i forumet bara för några minuter sedan. Men för din skull så blir det en repris.

Oket sitter snett. Fästet är snett. Det sitter inte i exakt vinkel mot skivan och då tar det inte på hela skivan. Det är inte svårare än så. Trampar man lätt på bromsen så slits beläggen snett och det tar inte på hela skivan.
Trampar man hårt på bromsen så tar det på hela ytan. Problemet med *hårt* är att det är halva bromskraften bak mot fram kolvmässigt. Det är mindre beläggyta uppepå det. Det betyder att bromsa hårt bak är alltså att nästintill använda ABS systemet med framhjulen.

Åtgärd: Räta upp okfästet..
av hoganb
Räta upp ok fästet, !det där de två glid pinnarna sitter?
Seriöst hur gör man det? Bänder med ett spätt och hoppas det blir bra??
av *pettson*
hoganb skrev:Räta upp ok fästet, !det där de två glid pinnarna sitter?
Har svarat om det i en tråd för 850 igår. Samma lösning.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag skall helt OT passa på att tacka *pettson* för tips om de penetrerande sprayerna. Johansson är kontaktade...

/Thomas
av hoganb
*pettson* skrev:
hoganb skrev:Räta upp ok fästet, !det där de två glid pinnarna sitter?
Har svarat om det i en tråd för 850 igår. Samma lösning.
Då ska jag leta upp den...
Spontant låter det inte som ett jobb för en som inte är bilmekaniker till vardags!
tolkning av symptom vid start.

V70N -06 Vrider nyckel, bil startar normalt. Varv[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Lounge-paketet som innehåller ventilerad nap[…]

Sista hoppet att forumrävarna här kan hj[…]