Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snickaren73
Som rubriken säger, hur tänker ni när det ska köpas begagnad bil?

Har bestämt mig nu och tänker försöka hitta mig en S/V60 AUTOMAT och har satt en maxgräns på 15K mil och pris upp till 180K oprutat så det blir en naturlig begränsning till MY 2011-2012 ungefär.
Jag vill helst ha en summum såklart men det är inte många som finns till salu inom mina ramar.
Så frågan blir, ska jag pruta uppåt och höja milen för att kunna hitta en riktigt välutrustad kärra med mer mil eller hitta någon med mindre mil och "standard" momentum,lägre nivå är inte intressant då jag tyvärr blivit bortskämd i nuvarande kärran.

Det som står på önskelistan utöver momentum är skinn,elstol m minne,navi,elinfällbara sidospeglar,gärna parksensorer även fram sedan är det ju alltid roligt med 7" skärmen men absolut inget måste.
Många av dom bilarna som finns till salu nu är antagligen leasing bilar som uppnåt sina 3år/10K mil, vet inte om det kanske blev för höga förmånsvärden med den extra utrustningen som jag önskar?

Finns det några "heliga" miltal för stora servicekostnader när det gäller i första hand D3 motorn som jag tycker fungerar helt OK.

Har S/V60 samma problem som S40/V50 med klädsel som spricker i sömmarna? (oron är orsak till en del av skinn önskemålet)
av valln
Eftersom du ska ha automat skulle inte jag köpa en bil som har gått mer än 8000 mil, om inte oljebyte i automatlådan finns väldokumenterat!

Byte av automat, eller krånglande, är för det mesta dyr historia... Även om det råder delade meningar kring det sagda.
valln skrev:Eftersom du ska ha automat skulle inte jag köpa en bil som har gått mer än 8000 mil, om inte oljebyte i automatlådan finns väldokumenterat!

Byte av automat, eller krånglande, är för det mesta dyr historia... Även om det råder delade meningar kring det sagda.
Hmm ok kan inte minnas att jag har läst något angående problem med automatlådan? Sålänge det inte finns dokumenterad servicebok så är bilen inte intressant så det betyder väl att oljan är bytt om serviceintervallerna säger det?

Tack för infon
Användarvisningsbild
av ER
Spolning av lådan är inget som Volvo rekommenderar normalt utöver Taxi och specialfordon. Bara byta olja är att kasta pengarna i sjön för det är korrekt spolning man gör. Dock går det att utföra utanför Volvos försorg bättre och billigare utanför stadens hutlösa priser och något som man bör göra i förebyggande syfte oavsett nån gång under ens tid som ägare om den rullat över 10000mil.
Så att hänga upp sig på detta är ingen bra idé när det finns andra saker man bör koncentrera sig på vid bilköp.
Lådans olja är avsedd att räcka dess liv ut under normal körning och utan optimering som passerar lådans specifikation för moment. Dock blir ju växlingar smidigare om oljan som spolas bort är "förbrukad" eller tappat sina egenskaper.
okay då har jag lite mer koll på det. Hur är det med intervaller på kamremsbyte på dom olika motorerna som fanns att tillgå 2011/2012? Tex 2,0T, T4, D3, D4, D5. Är det någon som har kamkedja?
av JonasV60
Denna fråga går väl inte att svara på riktigt, endel värdesätter utrustning högt och är inte bekymrade om bilen har gått långt, andra tycker att det är viktigare att bilen har lite mil, ofta kanske för att dom själva räknar med att köra många mil. Det finns nog inget som är mer "rätt" eller "fel".
Många mil på en bil är ofta ett sätt att få en nyare årsmodell till samma pengar som en äldre.
av JE Jr
Det är ju tyvärr att hitta en bil med alla rätt, men bl.a. Parksensor fram går hyffsat lätt att eftermontera, har själv gjort det på mina föräldrars XC60, så låt inte det blu en dealbreaker. Har den high performance ska det gå att eftermontera stor skärm också, även om det kostar en slant. Däremot blir det jobbigare att eftermontera skinnklädsel etc.

Jag har en trasig dörrlist, har testat det me[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Det ska inte vara några problem, om jag har […]

Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]