Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Undrar över en sak, låter lite som en fjantig fråga men lite nyfiken faktiskt... jag har en 850 T5 med chip från autotech, bilen laddar runt 1 bar. Förutom det är väll det inte så mycket gjort, men bytt alla tänddelar osv. Bilen har original avgassystem.
Enligt Autotech ska bilen ha 290hk/430NM (Förstår att detta lär vara mätt på rätt nya/fräscha bilar så förväntar mig inte riktigt dessa siffror men endå)

Sen har jag en kompis med en 940 LTT som har 15g-turbo, T5-spridare, 1.2bar ladd, större kylare & IC, Bsr chip, 3" avgassystem med 3" downpipe.
Rimlig effekt på denna bilen kan inte vara mycket högre än 220/230hk?

Frågan jag har är, bör inte en 850 T5 som är chippad ta en 940 ltt med dessa siffror över? Eftersom om vi kör båda samma växel och trycker fullt så kommer jag inte iväg från han utan han ligger hela tiden i arslet på mig. Känns ju som jag bör ha övertaget med min kraftfullare motor, dubbla kammar, 20 ventiler osv osv även fast han har samma turbo med 0.2 bar MER ladd än mig? Förövrigt har bilarna gått lika långt ungefär.

Vad har ni för tankar? Lite fjantig fråga men bryr mig inte om jag drar han eller inte för den delen men mer spontant, ifall det bör vara ett marginellt övertag så behöver jag antagligen se över min motor och fixa flaskhalsar m.m.

Tacksam för svar!
Jadu, nå 290hästar kan du ju bara drömma om med bara ett chip. Närmare sanningen är väl isf typ 250hk, om ens det.
940in är ju betydligt mer trimmad än vad din är, så kan nog tänka mig att du har hyffsat problem att köra ifrån honom, han har helt enkelt en mycket bättre optimerad motor än ditt lilla fjuttchip.
Lucif3r skrev:Jadu, nå 290hästar kan du ju bara drömma om med bara ett chip. Närmare sanningen är väl isf typ 250hk, om ens det.
940in är ju betydligt mer trimmad än vad din är, så kan nog tänka mig att du har hyffsat problem att köra ifrån honom, han har helt enkelt en mycket bättre optimerad motor än ditt lilla fjuttchip.
Jo också känt att 290 känns ju som dom tagit i lite... vad skulle jag behöva för att komma upp närmare 300 hk med mitt steg 1 chip? Sportavgas, 3" downpipe, större spridare och annan turbo?
av *pettson*
Hästkrafter är alltid roligt. Särskilt peakade sådana som existerar mellan en och fem sekunder.
Men som vanligt så är effekt ett trevligt mått, men där slutar det. Frågan som ställs är lite som att fråga hur långt ett rep är, lite svårt att svara på när man inte har alla fakta.
Så.. din bil där du har en uppgiven effekt. Hur mycket vridmoment har du då i maskinen? Hur mycket har du fått ut ur växellådan och ner på hjulen? Sen behöver vi en vridmomentskurva för att komplettera detta, det visar körbarheten.
Samma frågor vill vi ha om 940n.
När alla uppgifter är ifyllda med faktiskt uppmätta siffror, inte uppgivna, då kan vi berätta vem som bör vara vinnaren.
Tills dess är dom mest tillförlitliga fakta som finns.. ert race.
Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]