- lör 27 sep 2014, 21:18
#902130
Hade skettrist idag så jag tog med kusinen ut och letade... nöje! Kom på att vår lokala (och imponerande usla, detta är Dalsland trots allt, knappt en kulle att kalla berg i sikte) utförsåkningsplats är stängd då det inte är vinter och därmed... err... tillgänglig för allmänheten, om du frågar mig. Haha! Är inte inhägnat område eller liknande, bara några rätt rejäla (300m) långa utförsbackar nära en grusväg och ett litet skjul intill.
Blött och jävligt var det, högt gräs i backarna och den enda tillgängliga backen var den "svarta backen". För er som inte åker utför på vintern så är svart backe på ren svenska fi**brant. :D Vet inte exakt hur brant, ca 25-30% lutning iaf med diverse sänkor och toppar.
Filmade tyvärr inget, har ingen frän modern telefon med kamera meeeen ville ju se hur det skulle gå med en nästan standard :
XC70 D5 2005 (Haldex 2) manuell 6vxl (Autotech preppad men knappast jätterelevant vid 1000 rpm) och DSTC av såklart, kom ingenstans alls med skiten på. Inte oväntat.
La i 1'an och började puttra upp i ca 1000 rpm, mer gas och alla 4 spann, mindre och det började skaka såklart. Slöborrade uppåt ca 50 meter rakt upp mot guds rike och insåg att gräset började bli djupare och riktigt svamp/moss/gegg/stilla havet-aktigt. Väjde lite för diverse småkullar i pisten och stannade vid ca 80m upp (är höga lyktor med 30m mellanrum utplacerade i mitten av backen för att använda som måttstockar för distans) och konstaterade att det var för djupt och mjukt för att fortsätta uppåt.
Vände 180 grader och brummade nere på motorbromsen. Klart kul! Förvånansvärt att man kom någonstans alls, blött mjukt/djupt gräs är rätt jävligt. För att konstatera hur mycket bilen sjönk ner ibland så fanns det gräs på diverse skyddsplast/plåt under bilen efteråt men den fastnade fanimej aldrig haha! Spann bara 2-3 gånger och det minimalt. Har vanliga Nokian Hakka Blue standarddäck med 4-5mm kvar (varierar) som är standard 215/65/16. Länge leve tung stabil Volvo! Med diffspärr eller modernare offroadfadäser till utrustning hade man fan kommit hela vägen upp for sure! Eller lite högre markfrigång :p
Någon som har tips på "underhållande" körning som inte är direkt olaglig och ganska tillgänglig för någon som bor på gränsen till södra Värmland?
Vi har varken berg eller något som ens liknar fräna terrängbanor som finns på andra håll... Bara mil efter mil med trista grusvägar osv. Vill ju leka lite med min älskade bil i väntan på snön! :mrgreen:
Blött och jävligt var det, högt gräs i backarna och den enda tillgängliga backen var den "svarta backen". För er som inte åker utför på vintern så är svart backe på ren svenska fi**brant. :D Vet inte exakt hur brant, ca 25-30% lutning iaf med diverse sänkor och toppar.
Filmade tyvärr inget, har ingen frän modern telefon med kamera meeeen ville ju se hur det skulle gå med en nästan standard :
XC70 D5 2005 (Haldex 2) manuell 6vxl (Autotech preppad men knappast jätterelevant vid 1000 rpm) och DSTC av såklart, kom ingenstans alls med skiten på. Inte oväntat.
La i 1'an och började puttra upp i ca 1000 rpm, mer gas och alla 4 spann, mindre och det började skaka såklart. Slöborrade uppåt ca 50 meter rakt upp mot guds rike och insåg att gräset började bli djupare och riktigt svamp/moss/gegg/stilla havet-aktigt. Väjde lite för diverse småkullar i pisten och stannade vid ca 80m upp (är höga lyktor med 30m mellanrum utplacerade i mitten av backen för att använda som måttstockar för distans) och konstaterade att det var för djupt och mjukt för att fortsätta uppåt.
Vände 180 grader och brummade nere på motorbromsen. Klart kul! Förvånansvärt att man kom någonstans alls, blött mjukt/djupt gräs är rätt jävligt. För att konstatera hur mycket bilen sjönk ner ibland så fanns det gräs på diverse skyddsplast/plåt under bilen efteråt men den fastnade fanimej aldrig haha! Spann bara 2-3 gånger och det minimalt. Har vanliga Nokian Hakka Blue standarddäck med 4-5mm kvar (varierar) som är standard 215/65/16. Länge leve tung stabil Volvo! Med diffspärr eller modernare offroadfadäser till utrustning hade man fan kommit hela vägen upp for sure! Eller lite högre markfrigång :p
Någon som har tips på "underhållande" körning som inte är direkt olaglig och ganska tillgänglig för någon som bor på gränsen till södra Värmland?
Vi har varken berg eller något som ens liknar fräna terrängbanor som finns på andra håll... Bara mil efter mil med trista grusvägar osv. Vill ju leka lite med min älskade bil i väntan på snön! :mrgreen: