Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

eftersom jag inte fick plats med budskapet i "Ämnet", så vill jag förtydliga lite vad jag syftar på..

går ju i funderingarna till att beställa en ny bil och då till mina funderingar med tanke på priserna, så skulle jag vilja höra lite övrigt folk här hur ni resonerar angående utrustning inför eventuellt byte nästa gång dvs utrustning som en får igen lite på när man säljer/byter bilen samt vad ni tror inte lönar sig i slutändan? :)
I princip finns ingen utrustning som är "lönsam" utan ju mer du plockar på desto mer förlorar du i pengar. För att utrustning ska "löna sig" måste den ha mer än 100% i andrahandsvärde (nypris+kapitalkostnad) för annars är det bara ytterligare en förlust. Sådan utrustning finns i princip inte. Det skulle vara AC+farthållare på sin höjd.

Köp den utrustning du vill ha för din egen skull och som gör ditt bilägande mer njutbart. Gör det inte för nästa ägares skull.
mera utrustning = atraktivare bil på begagnat marknaden, men betalar du 30k mera för utrustning får du kanske 10-15 mera.

Sen de utrustningarna som är värda mera än andra är svårt att säga för det är högst personligt. Vissa vivll ha det och andra vill ha de..

Köp det du blir nöjdast med, säkehetsutrustning värkar vara poppulärt (driver support) fast jag tycker inte om det, man blir en passiv förare och förlitar sig på bilen!
Awd, Automat, skinnklädsel är väl rätt säkra kort, även ocean race bilar brukar stå sig bra i andrahandsvärde.
simonhalmstad skrev:Awd, Automat, skinnklädsel är väl rätt säkra kort, även ocean race bilar brukar stå sig bra i andrahandsvärde.
AWD känns ju lite sisådär om man tänker efter bor man i stan så behövs ju inte det där funkar ju FWD lika bra..
vore trevligt höra ditt resonemang ang AWD :)
Allt annat än snikutrustning är bra, bränslevärmare höjer attraktionen och användbarheten när man slipper parkera bredvid eluttag jämt, liksom nivåreglering är guld värt, driver support skulle jag helt undvika på en begagnad bil då det inte är kompatibelt med bra ljus så dessa ratar jag direkt även om vissa delar av det fungerar.
AWD är ju fördel om man har behov av framkomlighet inte bara är "Zlatan wannabees", drag givet kort i trumfen då det attraherar ev köpare.
Xenon självklarhet liksom laminerat glas och HP eller bättre stereo samt ev fabrikstoning av rutor som fungerar även i mörker då mörkt i ljusa förhållanden inte är allt eller ens viktigast när det finns risk att klor eller småfingrar kan riva bort/förstöra film.
OCR är bara överskattat och priser därefter på begagnat utan anledning. Godbitarna kan eftermonteras av nästa köpare via reservdelar eller från skrot.

Håller inre direkt med om att FWD duger lika bra i stan, vi minns ju alla hur det sett ut dom senaste två vintrana i tex Sthlm och Uppsala.
Kör man som mig på oplogade och riktiga vintervägar med uppåt 10-30cm nysnö under natten och plogen hittar ut mitt på dagen i bästa fall så är det ju en annan femma men kan man få med det till hyfsat tillägg är det inget att tveka över då det höjer värdet när man säljer på hösten jmfr en FWD.
Automat är givet med diesel dock inte lika givet på bensinare men likväl höjer värdet i båda fallena liksom slitstarkt skinn.
ER skrev:Allt annat än snikutrustning är bra, bränslevärmare höjer attraktionen och användbarheten när man slipper parkera bredvid eluttag jämt, liksom nivåreglering är guld värt, driver support skulle jag helt undvika på en begagnad bil då det inte är kompatibelt med bra ljus så dessa ratar jag direkt även om vissa delar av det fungerar.
AWD är ju fördel om man har behov av framkomlighet inte bara är "Zlatan wannabees", drag givet kort i trumfen då det attraherar ev köpare.
Xenon självklarhet liksom laminerat glas och HP eller bättre stereo samt ev fabrikstoning av rutor som fungerar även i mörker då mörkt i ljusa förhållanden inte är allt eller ens viktigast när det finns risk att klor eller småfingrar kan riva bort/förstöra film.
OCR är bara överskattat och priser därefter på begagnat utan anledning. Godbitarna kan eftermonteras av nästa köpare via reservdelar eller från skrot.

Håller inre direkt med om att FWD duger lika bra i stan, vi minns ju alla hur det sett ut dom senaste två vintrana i tex Sthlm och Uppsala.
Kör man som mig på oplogade och riktiga vintervägar med uppåt 10-30cm nysnö under natten och plogen hittar ut mitt på dagen i bästa fall så är det ju en annan femma men kan man få med det till hyfsat tillägg är det inget att tveka över då det höjer värdet när man säljer på hösten jmfr en FWD.
Automat är givet med diesel dock inte lika givet på bensinare men likväl höjer värdet i båda fallena liksom slitstarkt skinn.

AWD finns ju inte till T5 och D4 (nya motorerna dock) vad har du att säga om "Driver Alert" paketet då bortsett från Driver support som kostar en hel del slantar mer?
LazerHawke skrev:
ER skrev:Allt annat än snikutrustning är bra, bränslevärmare höjer attraktionen och användbarheten när man slipper parkera bredvid eluttag jämt, liksom nivåreglering är guld värt, driver support skulle jag helt undvika på en begagnad bil då det inte är kompatibelt med bra ljus så dessa ratar jag direkt även om vissa delar av det fungerar.

AWD finns ju inte till T5 och D4 (nya motorerna dock) vad har du att säga om "Driver Alert" paketet då bortsett från Driver support som kostar en hel del slantar mer?

Kan tänka mig att nått säkehetspaket är värt. Då detta kostar under 5000. Man får en del säkehets tänk.
LazerHawke skrev:

Då faller ju VEA motorerna bort helt enkelt om man anser AWD användbart vilket blir med hederliga D4:an och det är absolut inget fel på dom hederliga 5-cylindriga motorerna som fått onödigt med skit pga uppgiven förbrukning, men nya får för lite skit för verklig förbrukning.
Heller inter intresserad av en eldriven bakaxel med VEA-motor.
Var gäller Driver Alert liksom Driver Support så är min åsikt att så länge jag kan montera 3-4st 225mm stora extraljus framför gillen så funkar det, är det inkompatibelt pga nån sensor/kamera/radar så för mig som kör mycket i mörker med helljus ryker det som hindrar extraljusens placering framför grillen då för mig är ljuset viktigare än hjälp att växla hel/halvljus, och övrigt som man får hjälp med vilket jag fixar ändå och gjort under den tid man haft körkort tidigare.
Kanske låter gammalmodig men jag har hellre kanon helljus än medikert pga trams jag inte vill ha som förhindrar mig att utnyttja området i nosen för vad det är avsett för, dvs extraljus. Kan man flytta upp till bredvid regnsensorn och lära om sensorerna att dom sitter där med ev föremål framför grillen och inte i grillen så är det bästa lösningen för framtida bilmodeller.
Detta ger mig mera säkerhet än hjälpmedel av annat slag, att se vad som finns på vägen framför utan att behöva gissa pga dåligt ljus.

Man reagerar först och främst på h[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås