Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Plockade ihop 3 olika bilar.

XC60 D5 AWD Summum + nåt tillval.
Ca 500 000 kr.

XC90 D5 AWD Inscription + nåt tillval.
Ca 702 000 kr.

BMW X5 xDrive25d
Ca 718 000 kr + nåt tillval.

Jaha, då var XC90 i samma prisklass som X5 för min del. Då kan man köpa BMW istället för Volvo eller är Volvo lika "bra" som BMW nu.
Sharkbait skrev:Jaha, då var XC90 i samma prisklass som X5 för min del. Då kan man köpa BMW istället för Volvo eller är Volvo lika "bra" som BMW nu.
Det vet vi först efter årsskiftet när bilarna börjat rulla i trafik och tidningarna har fått sätta tänderna i bilen, och vi andra kan börja bege oss mot bilhandlarna för provkörning. Jag hade dock blivit förvånad om så inte var fallet med tanke på hur nära nuvarande 60-serien (och V40) ligger motsv. BMW i helhetsintryck. Ibland till och med före i vissa avseenden.

Det enda riktigt stora frågetecknet är om motorerna blir flipp eller flopp (på den utländska marknaden, ffa), men det får tiden utvisa.
En relektion jag gjorde över priserna är att allt har jag inte blivit dyrare jämfört med en V60 eller XC60, ja basbilen är dyrare men som jag ser det så behöver man inte lika många paket då den är mer välutrustad i grunden. Ett paket som de till och med sänk priset på är säkerhets paketet som har gått ner i pris från ca 15000 till ca12000 trots att man har lagt in mer utrustning i det paketet.

Ja denna bilen är väl trots det lite för dyr för mig och min ekonomi men man får väl vänta på den nya generationen V60 alternativt xc60 som kommer om några år ;)

/Fredrik
R-design känns prisvärt. Man får elstolar med dynförlängning, skinnsäten, snygga lättvättade fälgar mm. Dessutom verkar man slippa sänkning och hårt sportchassi, vilken fröjd!

En annan förbättring mot övriga Volvomodeller är att man verkar kunna välja subwoofer utan att ta premiumsound.

Om jag så var mångmiljardär skulle jag inte köpa Audi, BMW eller Mercedes. Det ger fel image. Sådana bilar är populära bland kriminella och bland dom som kör som svin i trafiken. Förare av dessa bilar har ofta försätets ryggstöd liggandes i baksätet så dom nästan inte ser över instrumentpanelen. Alltså inget klientel man som hederlig medborgare vill förknippas med :D
GustavE skrev:R-design känns prisvärt. Man får elstolar med dynförlängning, skinnsäten, snygga lättvättade fälgar mm. Dessutom verkar man slippa sänkning och hårt sportchassi, vilken fröjd!

En annan förbättring mot övriga Volvomodeller är att man verkar kunna välja subwoofer utan att ta premiumsound.

Om jag så var mångmiljardär skulle jag inte köpa Audi, BMW eller Mercedes. Det ger fel image. Sådana bilar är populära bland kriminella och bland dom som kör som svin i trafiken. Förare av dessa bilar har ofta försätets ryggstöd liggandes i baksätet så dom nästan inte ser över instrumentpanelen. Alltså inget klientel man som hederlig medborgare vill förknippas med :D
Nästan lika farliga men ändå inte som slynglar i bilar som låter mer än dom går, lila xenonsken i halogenstrålkastare helst i kombo med felaktiga dimljus med xenon i samma ljustemperatur för "harmoni", försedda med hjul minst 3-4 storlekar för stora och för breda, dämpare+fjädrar stenhårda pga hjulenas storlek, i stort sett skarpandes i backen då den är sänkt på tok för mycket, inte tar sig över normala farthinder och kommer som standard med en pajas som har med keps bak-och-fram, hängandes över vxl-spaken så bakifrån ser man en liten keps sticka upp mellan framstolarna om det inte sitter en urblåst blondin bredvid när det hoppas fram på svenska vägar som inte underhållits denna sida om år 2000. Att däckena räcker dubbla längden beror på att dom bara rullar halva sträckan, resten är dom i luften pga avsaknad av fjädringen och inget slitage på mönstret då. :lol:
chaffis75 skrev:En relektion jag gjorde över priserna är att allt har jag inte blivit dyrare jämfört med en V60 eller XC60, ja basbilen är dyrare

Ja denna bilen är väl trots det lite för dyr för mig och min ekonomi men man får väl vänta på den nya generationen V60 alternativt xc60 som kommer om några år ;)

/Fredrik
Utrustningen kanske inte skiljer så mycket men basbilen är dyrare som göra det dyrare i slutändan.

Som jag plockade ihop så skiljer det ca 200 000 kr mellan XC90/XC60. XC90 och BMW X5 ligger i samma prisklass så då kan man väl ta en BMW X5 istället.

Den stora frågan är väl hur pass dyrare XC60 blir till nästa uppdatering. För tillfället ligger XC60 D5 AWD på 500 000 kr.
Tycker att du ska vänta in tills Executive versionen släpps. ;)
Sharkbait skrev:
chaffis75 skrev:En relektion jag gjorde över priserna är att allt har jag inte blivit dyrare jämfört med en V60 eller XC60, ja basbilen är dyrare

/Fredrik
Utrustningen kanske inte skiljer så mycket men basbilen är dyrare som göra det dyrare i slutändan.

Som jag plockade ihop så skiljer det ca 200 000 kr mellan XC90/XC60. XC90 och BMW X5 ligger i samma prisklass så då kan man väl ta en BMW X5 istället.

Den stora frågan är väl hur pass dyrare XC60 blir till nästa uppdatering. För tillfället ligger XC60 D5 AWD på 500 000 kr.

Det skiljer ganska mycket mellan XC90 och X5, för det första är XC90 mycket mer familjeorienterade med väl designad tredjerad. När det gäller priset så kan du får en i princip fullutrustad XC90 för mellan 650-730,000kr. Det kan man inte få i en X5:a, tillvalen hos BMW är ofta väldigt dyra i jämförelse. Du kan få en X5:a men utan de där BMW tillvalen som man måste ha .

Alla vill inte ha en X5:a, här i Sverige är och kommer ingen av de två bli några storsäljare. Men exempelvis i USA så börjar nya XC90 från $46,000 medan X5 börjar på runt $56,000, detta spelar stor roll för Volvo och för försäljningen. Har pratat med många från Volvo som kört nya XC90 och tydligen skall ingen av motorerna vara klena då man lyckats reducera vikten av bilen tack vare den nya plattformen.
Sharkbait skrev:Som jag plockade ihop så skiljer det ca 200 000 kr mellan XC90/XC60. XC90 och BMW X5 ligger i samma prisklass så då kan man väl ta en BMW X5 istället.
Varför? Har du provkört XC90 och gjort en ordentlig jämförelse eller blir den automatiskt bättre bara för att det står BMW på huven? Jag tycker nya X5 är tristare idag än vad en ny X5 var när förra generationen lanserades. Designen är i princip densamma som föregångaren, enbart 5-sitsig och därtill hutlösa priser på tillval. Säkerheten är inte i närheten, och att utgående XC90 blev bästa val nyligen i IIHS tester är rent pinsamt för samtliga konkurrenter. Motorerna är riktiga höjdare, men annars har jag svårt att se vad BMW X5 skulle vara så mycket bättre på.

Nu hamnar vi lite off-topic, men Volvo är ett märke som jag tror är på väg framåt med hästkliv. BMW däremot blandar högt (4-serie Gran Coupe!) och lågt vad gäller design, och förstör sitt varumärke med framhjulsdrivna bastarder som 2-serie AT. När en av utvecklingscheferna på BMW i en intervju nyligen inte ens vill garantera att 3-serien i framtiden kommer vara bakhjulsdriven tappar man nästan hoppet. Jag vänder på det och säger att ligger X5 och XC90 i samma prisklass kan man väl lika väl ta en Volvo istället! :-)-)

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]