Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Axiellt glapp måste man förstås ha i drivaxeln, annars kan den inte röra sig när det fjädrar. Men radiellt? Är det någon som vet hur mycket glapp man får ha där? Anledningen till att jag frågar är att jag känner lite vibrationer i vissa hastigheter, och det kan komma och gå beroende på hur jag har svängt. Sånt brukar ju bero på hjulbalansering, men det verkar inte spela någon roll i mitt fall. Så nu kände jag på drivaxeln, och där är ju ett fullt märkbart radiellt glapp, särskilt vid inre högra knuten. Syns med blotta ögat när jag drar i den med handen, så det rör sig om flera tiondelar. Känns inte rimligt, tycker jag, men det finns kanske någon här som har en bättre uppfattning om detta?
Användarvisningsbild
av daSea
Har du haft isär drivknuten på något sätt? När jag bytte till sänkningsfjädrar på min V70II D5 MY11 så råkade vi dra isär den inre drivknuten på vänster sida. Volvomek monterade ihop den igen men tyckte den var lite knixig. Hade axiellt glapp i den efter montering och ett visst klickljud... Vid service sedan byttes den. Dock till en bättre begagnad för den ringa summan på ca 3000 kr (inkl. arbete, 2100 för bara drivaxel, en ny skulle kosta 4500kr + arbete). Nu när den nya är monterad är axeln helt stum. Innan kunde jag röra den fram och tillbaka tydligt...
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, jag har inte haft isär den alls. Bara kört med bilen. Jag plockade ju av hjulet för att komma åt att se bättre, och passade då på att putsa till anliggningsytorna mellan fälg och nav. Detta verkar ha minskat på vibrationerna, men inte eliminerat dem. Jag ska göra samma sak med det andra hjulet idag, så får jag se vad som händer.

Men frågan kvarstår alltså: Ska man ha ett märkbart (det syns bara jag tittar på axeln när jag drar i den med handen) radiellt glapp i drivaxeln? Att den kan röra sig axiellt ser jag inte som ett problem - den måste ju kunna röra sig lite när fjädringsrörelserna sker.

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]