Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LazerHawke
#904315
läst runt och kikat runt på nätet verkar som dom flesta sitter på D4, provkörde den igår en V60 D4 (181hk 400nm 8stegade lådan) men tyckte den kändes lite smått slö i karaktären trots vridet...

har även kört V60 T5 (245hk 350nm 8stegade lådan) den kändes pigg och alert i både normal och sportläge jämfört med D4an kändes inte som man fick samma gensvar trots samma låda i dessa bilar....

till min förvåning att fler ändå väljer D4an framför T5an där...
Användarvisningsbild
av Kite
#904317
Hade nog hellre valt T5 än D4 men T5 går inte in i jobbets miljöpolicy. Kan tänka mig att den lägre förbrukningen på D4 lockar många.
Användarvisningsbild
av joel80
#904318
Lägre förbrukning ja...
Längre sträcka mellan service och lägre skatt (tror jag?) spelar väl också in..
Användarvisningsbild
av LazerHawke
#904319
Kite skrev:Hade nog hellre valt T5 än D4 men T5 går inte in i jobbets miljöpolicy. Kan tänka mig att den lägre förbrukningen på D4 lockar många.
iofs men lägger man pengar på en såpass "dyr" så känns det som man vill ha lite bättre prestanda (samarbete mellan maskin och låda) för att det ska göra körningen till ett nöje när man väl är ute på vägarna....
av JST
#904322
Jag valde en T5 utan att ens ha provkört... Jag tycker att folk verkar köpa dieslar utan att egentligen fundera över varför. Jag provade dock en D4 med nya lådan och visst är den jättefin, men det blir nog bra med en T5. Leverans ska ske v43 så då kan jag komma med en rapport!
Användarvisningsbild
av LazerHawke
#904323
joel80 skrev:Lägre förbrukning ja...
Längre sträcka mellan service och lägre skatt (tror jag?) spelar väl också in..
hmm? iofs skatten fri i 5år sen ligger den på 1338kr på D4an
samt T5an ligger på 800kr skatt

längre sträckor mellan servicear???
Användarvisningsbild
av Kite
#904324
Har inte fått min än, 2v kvar, så kan inte uttala mig om hur jag trivs med D4. Hade som sagt inget val eftersom jag var tvungen att hålla mig under 129g CO2/km och testade då inte ens T5. Provkörde D4 och jämfört med min nuvarande bil på 125hk kände jag mig nöjd. Det verkar som att många är nöjda med prestandan på D4 om man läser runt lite.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
#904325
JST skrev:Jag valde en T5 utan att ens ha provkört... Jag tycker att folk verkar köpa dieslar utan att egentligen fundera över varför. Jag provade dock en D4 med nya lådan och visst är den jättefin, men det blir nog bra med en T5. Leverans ska ske v43 så då kan jag komma med en rapport!

Hur tyckte du den kändes D4an? iofs åk provkör en T5a du kommer inte ångra dig tror jag.. kompisen beställde en innan han kört sen gick han och provade och han är mer än nöjd sa han :)
Användarvisningsbild
av meko
#904341
Dieselvärmare är väl en stor fördel med dieslarna? Går ju att få bränslevärmare till bensinare oxå men det kostar... Värmare är väl standard i alla Volvodieslar!? Sen kan man komplettera med VOC om man vill. Är ju en suverän lösning som verkligen gör stor skillnad en stor del av året i vårt klimat.
Annars saknar inte jag diesel på något sätt. Kör ju T4F dessutom! :wink: Och har garage! :D
Användarvisningsbild
av sony
#904347
Vill du ha prestanda köp t5 då men som visa skrev med D4 får du lägre förbrukning och motorvärmare. Men om du tyckte att D4 var slö och tråkig skulle jag inte köpa den då.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
OM RYSSEN KOMMER

Ryssland hotar med evigt krig - ”Vi stred mo[…]

Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]