Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
S6024t skrev:har du anliggande broms så att skivorna blir varma så är det ingen idè att besa,kommer inte att gå igenom...du har ju bytt allt utom h-vajrarna,kan det inte vara dom som spökar? behövs inte mycket "kärvande" för att det ska jävlas.
Vajrarna till parkeringsbromsen, alltså? Jag vet inte om det är normalt, men det har alltid varit så att första biten som man drar parkeringsbromsen så är det inte så mycket motstånd men sedan kan man dra åt den några hack. Samma när man ska lägga ur bromsen, fast omvänt att det inte är något motstånd på slutet. Känslan i parkeringsbromsspaken är så att den ger lite osäkerhet kring om man fått ur parkeringsbromsen ordentligt. Liksom så att man får kolla två gånger att den verkar vara ur och då kan man inte känna sig säker ändå.
Användarvisningsbild
av Vojje
Allinug skrev:...menar du att köra med heta bromsskivor skulle kunna förstöra hjullagren?
i vart fall förkorta livslängden
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag sköt upp besiktningen en vecka och körde lite "inbromsning". Det verkar inte finnas någon speciell metod för detta, utan det verkar vara mer som att var och en blir salig på sin tro, så jag fick improvisera.

Tyckte dock fortfarande att bakbromsarna blev lite för heta i stadstrafik, men konstaterade efter långkörning inga sådana problem, så då åkte jag och besiktade bilen med blankt papper. :D
av *pettson*
Har man betalt för ett jobb som ska lösa problemet och det inkluderade allt bak. Ja då är det till att lämna tillbaka bilen så att dom får lösa problemet korrekt.
Användarvisningsbild
av Allinug
Besiktningsmannen tyckte att bromsarna var jättebra, och bromsvärdena bak visade samma värden, så ingen ojämn bromsverkan där. Frambromsarna fungerar som de ska också, så dåliga frambromsarna kan inte heller vara förklaringen på att bakbromsarna blir heta vid stadskörning och frambromsarna blir ljumma.

Eftersom bakbromsarna inte blir varma vid långkörning så kan det väl inte finnas något problem med anliggande broms, antar jag? :???:
Vad jag kan minnas från hur det var före bytet, så var frambromsarna alltid varmare än bromsarna bak vid stadskörning, men nu är det inte så, men det kanske ändå är normalt?
Användarvisningsbild
av Allinug
Jo, jag var ju tillbaka till verkstaden och bad dem kolla upp detta ordentligt. Inget var anliggande eller så, utan bakbromsarna blir varma av normal friktion vid användning. Men nu tycker jag att bakbromsarna är varma och inte heta, så det har blivit mycket bättre.
Användarvisningsbild
av Allinug
Nu blev bilen underkänd vid besiktning pga anliggade parkeringsbroms. Inte vet jag om det var någon förkänning av detta som gjorde bakbromsarna varma för 2 år sedan eller om det kom plötsligt. Men nu blir det väl bromsbyte igen... :(
av sensonic
Vad var det för prylar ni satte på bilen vid renoveringen; Volvo original eller pirat? De flesta bromsdelarna är inte så kinkiga men handbromsbackarna är oftast skillnad. Pirat är kortare än Volvo original och på något vis jävlas det ofta, förvisso oftare med svag bromsverkan.

Anliggande handbroms ska inte vara något man behöver prata med bankkamrern om, iaf så länge det inte är vajerbyte.
Användarvisningsbild
av Allinug
Det var Volvo-verkstaden som gjorde bytet av bakbromsarna för 2 år sedan, så det var Volvo-originalprylar.

Min förhoppning är ju att eftersom bilen precis varit på service så borde inte bromsen varit anliggande så länge. Då borde inte så mycket ha hunnit blivit slitet.

När bilen var upphissad på besiktningen så visade besiktningsmannen att ena hjulet inte gick att vrida på.
Han visade också hur man kunde förebygga att parkeringsbromsen fastnar genom att dra i den under färd för att slipa rent, men i detta fall hade det gått för långt. Förmodligen skulle det behöva smörjas upp i oket.

Så jag har bokat tid på en verkstad som är bra på att få saker att fungera igen genom att smörja upp dem. Om det inte går antar jag att man måste byta ok.
Och om bromsen varit anliggande även före servicen så är det väl belägg och annat som också måste bytas.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]