Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Nu vet jag iofs inte hur det blir med bromskraftsfördelningen fram/bak om du har ABS på bilen för då är bromskretsarna delade axelvis.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
skärp dig för fan fixa det där på ett vettigt sätt.
om inte hoppas du då kör den på in hängnat område för dig själv.

hasse.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ingesjo skrev:Hej med sladd pulka menar han nog en Is racer, typ Folk race bil ...
Med AGA diff så räcker det med ett bromsok.
Men är ingen lysande idé
vi får hoppas på att han inte kör bilen på vägen
för hans och alla andras skull.
har själv kört med esab diff som det hette här o nog skulle jag vilja ha två bromsar bak iaf.
men jag fattar vad du menar med en broms ingesjo.

Med vänlig hälsning hasse,
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
gubbstrutt skrev:skärp dig för fan fixa det där på ett vettigt sätt.
om inte hoppas du då kör den på in hängnat område för dig själv.

hasse.
ok grabben/tjejen var nog lite hård i tonen så jag ber dig om ursäkt för det.

det är bättre du byter bakaxel på en gång så du får dit oket svetsar diffen före du sätter upp den om du nu måste ha så.
antar att du vet hur kul det är att vända och så på parkeringen utta för konsum
med svetsad diff. anta att snuten får syn på att du har ett broms ok bak försök då
förklara för dem att det inte har nån betydelse när du esab diffat lycka till.
står fort farande fast vid ska du ut på vägen är det 2st ok bak som gäller.

jag har inte alltid haft hatt på mig var en av de värsta bilbusarna i stan förr enl snuten.
av NilsO
För att svara på den ursprungliga frågan: Bromsarna på de övriga hjulen påverkas inte, de kommer varken att ta sämre eller bättre. Så med svetsad bakaxel har du då bara hälften av bromsverkan bak jämfört med tidigare. Detta oavsett om det är triangeldelat (utan ABS) eller delat bak–fram (ABS).
av Robast
skiterinamnet skrev:Tja jag undrar om det är någon som vet vad som händer om man bara pluggar ett bromsrör bak kommer den andra sidan bromsa dubbelt så starkt?
(det går inte att sätta dit ett nytt bromsok)

Alltså du är ju helt jävla dum i huvudet om du seriöst tänkt göra det du skriver. Hoppas du saknar körkort, för har du ett så förtjänar du det absolut inte.
av ingesjo
Hmm man kan ju faktisk rent teoretiskt bara köra på ett bromsok bak om man har typ AGA diff
Så körde jag många år original på min Go Cart :-)
Man behöver ju inte kalla folk för idiot och vräka galla över en person som frågar frågan
Det är min personliga uppfattning och den står jag för..
Användarvisningsbild
av päpplet
Svetsdiff brukar dock övergå i enhjuling när ena drivaxeln går av pga att de flesta inte orkar plocka ur drivaxlarna när de svetsat klumpen illröd. Intressant att kunna börna på femman på torr asfalt med en B230F :lol:
av folkrace_89
de e bättre du lagar det. svetsa fast oket eller något om de e det som är trasigt. drog av en bult på min 940 och plugga bak bromsarna på isbilen och de var det sämstaman kan göra, kör du med isdäck på isen går det annars så är det nästan omöjligt att få stopp. ja testa och körde en gång och aldrig mer.
sen att svets diffa och iskörning kräver att du kan sladda annars så kommer det gå rakt

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]