Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
#903747
Dags att köpa nya D1S lampor till bilen.

Kollade i instruktionsboken och jämförde vad det satt för lampa i lyktan och det är D1S (den lilla plåtlådan ihop med lampan). Så det stämde med instruktionsboken.


Vilka lampor skall man satsa på? Verkar finnas allt från ca 350kr - 2400kr/par.

Kan 4300/5000 kelvin vara lämpligt på lamporna?
Senast redigerad av 1 Sharkbait, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
#903756
4300 är lite åt det varma hållet, men inte gult som halogen. 5000 är kritvitt i mina ögon. Allt över det är bara styling.

Har du kurvljus, eftersom det är D1S? P2-bilar med normal bi-xenon har D2R.
av Sharkbait
#903767
Perc skrev:4300 är lite åt det varma hållet, men inte gult som halogen. 5000 är kritvitt i mina ögon. Allt över det är bara styling.

Har du kurvljus, eftersom det är D1S? P2-bilar med normal bi-xenon har D2R.

Jag har inte kurvljus. Enligt instruktionsboken skall det vara 35 watt D1S för Bi-xenon. I lyktan sitter det ytterst en liten plåtlåda (tändmodulen?) som det gör enbart med D1S eller har övriga lampor också en liten plåtlåda längst ut?
Användarvisningsbild
av Perra83
#903775
Ta ur en lampa och kolla för säkerhetsskull. D1S för de gamla lyktorna med lins och kurvljus. R lampor är för dom med reflektor.
av Sharkbait
#903803
Perra83 skrev:Ta ur en lampa och kolla för säkerhetsskull. D1S för de gamla lyktorna med lins och kurvljus. R lampor är för dom med reflektor.

Skall ta ut en lampa och kolla vad det är.

Jag har inte lins eller kurvljus utan reflektor. Så Volvo`s instruktionsbok kan ha fel alltså...
Användarvisningsbild
av Perra83
#903823
Instruktionsboken och Philips lampguide har haft fel förr. Ja har fått fel lampor till regskylten men dom passade i bagaget.

Ja vet man vill såklart lita på boken mm. MEN av erfarenhet är det säkrast att själv ta reda på va det är för lampa. Kan va smart att byta parkeringsljus och helljuslampor samtidigt. S60n ja hade va bökig att byta lampor på. Den hade kurvljus som kanske är ännu trängre att byta på.

Ja bytte halvljuslamporna till Original vilket är Osram.
av Sharkbait
#903836
Perra83 skrev:Instruktionsboken och Philips lampguide har haft fel förr. Ja har fått fel lampor till regskylten men dom passade i bagaget.

Ja vet man vill såklart lita på boken mm. MEN av erfarenhet är det säkrast att själv ta reda på va det är för lampa. Kan va smart att byta parkeringsljus och helljuslampor samtidigt. S60n ja hade va bökig att byta lampor på. Den hade kurvljus som kanske är ännu trängre att byta på.

Ja bytte halvljuslamporna till Original vilket är Osram.

Japp, instruktionsboken hade fel! Ni hade så rätt så. Det var Philips D2R 35 watt.


Så vad skall man satsa på? Philips X-tremeVision?


Ja, det kan vara en idè att byta heljus också eftersom det är rätt trångt på förarsidan. Vågar man lita på att helljus är H9 enligt instruktionsboken...
Senast redigerad av 1 Sharkbait, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#903840
vad fanken pratar vi om för bil ö.h.t?
det sitter en klump baktill på D2R också, fast det egentligen är själva hållaren till lampsockeln på volvo, det är därför de förväxlas.
D2R till reflektor
D2S eller D1S till linsförsedda strålkastare.


priset följer lampans kvalitet - köp det bästa: osram eller philips!
här finns inget Kelvin att välja på utan det är andra egenskaper hos lamporna, kontraster och färgåtergivningar etc.
Philips är generellt lite dyrare.. Osram kostar ca 1200:- för 2 st.

Högt kelvin gör att ljuset fungerar dåligt mot mörk asfalt och blöt omgivning, bara sträck o skyltar syns i princip, olämpligt på höst o vinter. Högt kelvin betyder också mindre synligt ljus, dvs svagare lampa.

Osram xenarc orginal är kring 4100 kelvin vilket ger mycket synligt ljus utan konstiga bländningar från vägens skyltar osv, prefekt i höstmörkret.
Osram xenarc cool blue är på 4800 kelvin(inte påstådda 5500K), svårt att säga något om färgen, helt klart så fluorescerar vägskyltarna. har det på XC70. Den är gul i bland och vit i bland enligt min uppfattning, beror på vad ögonen refererar till för stunden.

Har philips X-tremeVision på lastbilens bixenonstrålkastare och de lyser riktigt långt och starkt, även vid mörkerkörning i regn, vilket är den viktigaste egenskapen hos lampan. Vägskyltarna fluorescerar inte i mörkret, dvs blir inte direkt bländande.


edit: japp, det är H9 ihelljuset om detär med D2R.
Senast redigerad av 2 milktrucker, redigerad totalt 0 gång.
av Sharkbait
#903843
milktrucker skrev:vad fanken pratar vi om för bil ö.h.t?
Spoiler »

priset följer lampans kvalitet - köp det bästa: osram eller philips!
här finns inget Kelvin att välja på utan det är andra egenskaper hos lamporna, kontraster och färgåtergivningar etc.
Philips är generellt lite dyrare.. Osram kostar ca 1200:- för 2 st.

Har philips X-tremeVision på lastbilens bixenonstrålkastare och de lyser riktigt långt och starkt, även vid mörkerkörning i regn, vilket är den viktigaste egenskapen hos lampan. Vägskyltarna fluorescerar inte i mörkret, dvs blir inte direkt bländande.

Högt kelvin gör att ljuset fungerar dåligt mot mörk asfalt och blöt omgivning, bara sträck o skyltar syns i princip, olämpligt på höst o vinter. Högt kelvin betyder också mindre synligt ljus, dvs svagare lampa.

Uppdaterade rubriken med vilken bil det gäller.
XC70 -07.


Visst får det bli Osram eller Philips.


Låter som att Philips X-tremeVision är ett bra val.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#903848
Sharkbait skrev:
milktrucker skrev:vad fanken pratar vi om för bil ö.h.t?
Spoiler »

priset följer lampans kvalitet - köp det bästa: osram eller philips!
här finns inget Kelvin att välja på utan det är andra egenskaper hos lamporna, kontraster och färgåtergivningar etc.
Philips är generellt lite dyrare.. Osram kostar ca 1200:- för 2 st.

Har philips X-tremeVision på lastbilens bixenonstrålkastare och de lyser riktigt långt och starkt, även vid mörkerkörning i regn, vilket är den viktigaste egenskapen hos lampan. Vägskyltarna fluorescerar inte i mörkret, dvs blir inte direkt bländande.

Högt kelvin gör att ljuset fungerar dåligt mot mörk asfalt och blöt omgivning, bara sträck o skyltar syns i princip, olämpligt på höst o vinter. Högt kelvin betyder också mindre synligt ljus, dvs svagare lampa.

Uppdaterade rubriken med vilken bil det gäller.
XC70 -07.


Visst får det bli Osram eller Philips.


Låter som att Philips X-tremeVision är ett bra val.
youtube har filmer på hur lamporna uppfattas, men de är missvisande då kameran kan vara inställd på fel vitbalans.
t ex är ser inte osram coll blue intense ut som i filmerna, där blir man lite besviken.
Volvohandlarna säljer en modell som heter philips 85126, men den verkar inte vara något som philips marknadsför - piratkopia?

mitt personliga val hade blivit osram xenarc orginal D2R elller osram xenarc nightbreaker(finns endast som D2S, man får fila ett snitt i sockeln så passar den i D2R)
Philips är starka, men känns lite udda i färgen.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]