Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
mattish skrev:Men tänk om man vill ha ett tryggt bilägande med garantier och betala hälften ist. för en ny volvo... Det är ju inte alla som vill köra Volvo....
Sen finns det en grupp som tycker krocksäkerhet är viktigare än lång garanti eller en ny bil, de brukar köpa en begagnad Volvo.
men då glömmer de att krocksäkerheten reduceras i takt med att bilen åldras som en följd av materialutmattning och inte minst rost i balkar och deformationszoner. Även säkerhetsbälten och krockkuddar är utsatta för tidens tand.
mattish skrev:
börne skrev:
Bempo skrev:Hellre en beg Volvo till samma pris.
Instämmer...

Har haft denna diskussion med kompisar som köpte en ny -13 Kia Ceed & dom var minsann så nöjda med bilen osv... Vet inte exakt vad dom gav men ungefär samma som jag gav för min 3 år äldre S80 som ny kostade mycket mer än deras Kia & det märks än idag :wink:
Men tänk om man vill ha ett tryggt bilägande med garantier och betala hälften ist. för en ny volvo... Det är ju inte alla som vill köra Volvo....
Sant... men det är vad jag tycker inte vad andra ska tycka, alla är vi olika :wink:
Att XC70 nuvarande modell skulle bli kraftigt mindre populär när en ny v90/v90xc kommer ut tror jag inte på. XC70N är ju fortfarande väldigt populär, även om det finns gott om dom med nya karossen som inte är så mycket dyrare. Sen så är sista årsmodellen inte så dum affär heller, en 07 kostar ca 20-30 tkr mindre jämfört med en 08 med nya karossen. Men på ett sätt är det lite dumt att köpa en av de sista årsmodellerna av en bils livscykel, det är att det blir mycket pengar för åldrande teknik i grunden.
av Mwi
Vojje skrev:men då glömmer de att krocksäkerheten reduceras i takt med att bilen åldras som en följd av materialutmattning och inte minst rost i balkar och deformationszoner. Även säkerhetsbälten och krockkuddar är utsatta för tidens tand.
Nu tror jag inte det är några större problem på en 2-3 år gammal Volvo, den har fortfarande en högre krocksäkerhet än en exempelvis ny Kia. Men alla har ju sina priorteringar på vad som är viktigt, själv kör jag 3500 mil/år i norra Sverige jag kommer aldrig välja en ny låg pris/låg krocksäkerhets bil fundera på vilka billtillverkare som krocktestar A-stolparna mot en älg.
Enligt ganska säkra källor har ännu ingen människa som färdats i en xc60 dött i en trafikolycka, det gör att mitt bilval än idag känns helrätt.

Tror vi kom en bit från ursprungsfrågan nu :-)
En V70/xc70 01-07 är jag rätt säker på har bättre krocksäkerhet än en ny koriansk skitbil som inte hör hemma på svenska marknaden. Se bara på XC90 som är utvecklad för längesedan, den har fortfarande bättre krocksäkerhet jämfört med t.ex X5.
linois skrev:
KeeM skrev:Ok, så en V70 D4 med momentum som kostar 353 000 får man ungefär 212 000 för då efter tre år. Då har den tappat 141 000 på tre år? Kan det stämma? Då behöver man spara ihop ungefär 4000kr per månad för att kunna plocka ut en samma lika efter tre år.

Jag står och väljer mellan ny Xc70 Awd eller begagnad. Har fått pris på en ny (2015) välutrustad Xc70 D4 AWD sport med nav,skinn,blis m,m för 350000:-netto
En tre år gammal(2012)med motsvarande utrustning och 8000 mil som jag provkörde idag får jag betala 285000 för.
Köper jag den nya räknar jag med att få runt 250000:- om tre år och då har den gått ca 6000 mil.
Skulle jag däremot plocka på diverse annan utrustning för 30-40 tusen till tror jag inte jag får tillbaka dessa slantar.
Eller om jag köper en "vanlig" V70 tror jag värdeminskningen blir större.
Att man bara skulle få tillbaka runt 50-60% efter 3 år beror precis på vilken modell och hur mycket utrustning man väljer. Tror inte att jag bara skulle få tillbaka 180-200 tusen om tre år.
Finns ingen Xc70 D3/D5 AWD 2012:a och 6000 mil för dom pengarna på Blocket eller någon annanstans.

För tillfället så har Zlatan sett till att andrahandsvärdet är högt på Xc70 modellerna men om tre år kanske ny modell är på g och då kanske suget inte är lika stort :roll:
Kan du pma vem som gett dig det kanonpriset på en ny xc70?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]