Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Ahlgren88 skrev:Skulle ta och byta till vinterdäck, men då gick det inte att få på fälgarna.
På ena sidan fram gick det, men på andra sidan gick inte fälgen på utan den tog i bromsoket och gick inte på själva navet..

Måste ju bero på bytet av bromsskivor eftersom jag senast i vintras körde på de fälgarna/däcken.

Men bbromsskivor och ok byttes i våras när jag redan lagt om till sommardäck.

Vet inte om det kanske kan hjälpa med navringar? För själva bult cirkeln stämmer ju fortfarande...
Dags för lite bilder nu tror jag :wink:
av Ahlgren88
Hej!

Det är inte så mycket att ta kort på.
Försökte byta på framdäcken. Och på passagerarsidan fram gick det att pressa på fälgen på navcentrumet, och snurra fälgen precis.
Men på andra sidan går inte ens fälgen på själva navet. Den tar liksom i själva oket innan den "når" in till navet som den ska omsluta.

Det som är gjort sedan fälgarna satt monterade sist är ju nybytta skivor runt om, samt nya belägg. Plus att hjullagret är bytt på den sidan där jag inte fick på fälgen på navet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vad är det för dimension på sommar resp. vinter fälgarna?
Det är ingen skillnad höger/vänster, så går dom på höger ska dom gå på vänster. Något måste vara allvarligt fel på din bil eller dina fälgar.
Du säger att dom tar i oken innan dom når centrum... Det låter ju som du har åt h-e fel ET på fälgarna.
av Ahlgren88
Lucif3r skrev:Vad är det för dimension på sommar resp. vinter fälgarna?
Det är ingen skillnad höger/vänster, så går dom på höger ska dom gå på vänster. Något måste vara allvarligt fel på din bil eller dina fälgar.
Du säger att dom tar i oken innan dom når centrum... Det låter ju som du har åt h-e fel ET på fälgarna.

Sommar är 205/55- 16 Har jag för mig.
Och har också för mig att vinterdäck är 185/55 -15 ( Har jag för mig.)

Men åter igen, denna uppsättning med vinterdäck satt monterad senast i vintras.
Så jag förstår inte vad som kan ha hänt på vänster sida fram. Det som gjorts är att det bytt bromsskivor och belägg, plus hjullager.
av MickeM
Tjena.

Har du alufälgar som inte är volvos egna på sommarhjulen?

Kontrollera då att centrumnavringarna i plast är hela, och framför alllt att det inte var en sån som satt kvar på navet där du inte fick på vinterhjulet.

Om plastnavringarna saknas blir centrumhålet i fälgen för stort, och du får mystiska vibrationer.
Inte säkert att däckverkstaden tänkt på att de saknades.

Micke.
av areg
Om fälgen helt plötsligt inte går på så verkar det som att du har satt på för stora bromsskivor. Det verkar långsökt men kontrollmät den gamla och den nya skivan för säkerhets skull.
av Ahlgren88
MickeM skrev:Tjena.

Har du alufälgar som inte är volvos egna på sommarhjulen?

Kontrollera då att centrumnavringarna i plast är hela, och framför alllt att det inte var en sån som satt kvar på navet där du inte fick på vinterhjulet.

Om plastnavringarna saknas blir centrumhålet i fälgen för stort, och du får mystiska vibrationer.
Inte säkert att däckverkstaden tänkt på att de saknades.

Micke.

Hej.

Fälgarna är original utan navringar.
Och det satt inte någon sådan kvar. Det var inte det som gjorde att fälgen inte gick på utan innan fälgen nådde själva navcentrum så tog den i själva oket.
Kollade även vad det var för dimension på däcken. Det var 195/65 15. Samtliga däck, även samma fabrikör.

möjligt att någon av de fyra fälgarna är gjord för att sitta höger fram men det känns märkligt.

Förstår inte vad som kunnat hänt när bromsskivor, belägg och hjullager bytts.
Inte ska själva oket hamna längre ut för att belägg och skivor byts ut mot nya..
av Ahlgren88
areg skrev:Om fälgen helt plötsligt inte går på så verkar det som att du har satt på för stora bromsskivor. Det verkar långsökt men kontrollmät den gamla och den nya skivan för säkerhets skull.
Har dessvärre inte gamla skivorna kvar.
Men det gick ju på på ena sidan utan att ta i skivan.

Och på den sidan jag har problem är det ju okey den tar i. Skivans omkrets ser ut att klara av fälgen.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]