Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Exquattro skrev:Ett väldigt stort antal av dessa bilar är ju tjänstebilar där föraren slipper betala drivmedlet, det får mej att tro att de inte direkt står med en tidtagare och bara kör några minuter,den fungerar ju i 15+15 minuter och nu ska ju detta gälla inte bara på vintern utan också på sommaren. Jag ser t.ex. Volvos bilparkering en het sommardag eller kall vinterdag med mängder av bilar på tomgång. Man ska ju inte bara se detta som en enda bil utan det blir säkert mängder som står och puttrar.
Vad är skillnaden ? Om de inte betalar drivmedlet så betalar de ju inte drivmedlet för dieselvärmaren heller, det är väl därför de kan stå och osa med värmaren på timtals. Kan inte fatta varför det skulle vara så mycket finare att osa diesel i värmaren.

Lika väl som man kan dra på ACn när man kör iväg så bilen blir kall under körningen kan man ju skrapa rutorna och köra iväg så blir det varmt i bilen efter lite körning.

Det ena utsläppet är inte finare än det andra.
av Exquattro
Nej B20, du har rätt i att det ena utsläppet inte är bättre än det andra. Fortfarande har jag svårt att förstå att värmaren drar lika mycket energi som hela D5-motorn, detta är verkligen kasst i så fall. Värmaren står och går i rätt varvtal medan motorn står på tomgång i ett varvtal som ger helt orenade avgaser och som aldrig ger någon värme inom en rimlig tid, och den gör det dessutom inte utan dieselvärmaren som också är igång. M.a.o kommer de att stå och puttra tillsammans=dubbelt skitmoln! Sen ska den stå och gå på sommaren också. Bah...
av mattish
Det är inte förbrukningen som är skillnaden mellan tomgångskörning och värmarkörning.

Det är skillnaden på utsläppen. Motorn behöver avgasreningen för att fungera och den fungerar som bekant inte när den är kall. Värmaren arbetar annorlunda och därför är mindre farlig för miljön.
Det finns trots allt dieselvärmare du kan ha inomhus utan skorsten. Inte för att det är nyttigt, men utsläppen från förbränning är ju annorlunda.

Värmaren en kvart i kyla ger betydligt mer värme och mindre utsläpp än motorn igång en kvart. Då går ju värmaren också dessutom!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattish skrev:Det är inte förbrukningen som är skillnaden mellan tomgångskörning och värmarkörning.

Det är skillnaden på utsläppen. Motorn behöver avgasreningen för att fungera och den fungerar som bekant inte när den är kall. Värmaren arbetar annorlunda och därför är mindre farlig för miljön.
Det finns trots allt dieselvärmare du kan ha inomhus utan skorsten. Inte för att det är nyttigt, men utsläppen från förbränning är ju annorlunda.
Bild

Dessa dieselinomhusvärmare utan skorsten är ju fullständigt vidriga. Har haft en kompis som använde dylik för att värma upp garaget. Jag tycker det luktar ohyggligt, dessutom fastnar doften i kläderna så man luktar böckling efterråt. Startade man en dieselbil med partikelfilter o katalysator i samma garage så var ju lukten minimal.

De enda värmare av den typen som dumpar avgaserna inomhus som jag kan stå ut med är de gasoldrivna.
Användarvisningsbild
av GustavE
mattish skrev:
GustavE skrev:
Kom på en annan sak jag ska testa nu när jag ska ut och åka. Om man kan ta ur nyckeln och låsa bilen fast den är igång. Hoppas det fungerar, då det är en funktion man längtat efter länge. Fint när man ska in och handla lite fort att den kan stå och gå låst. Återkommer senare ikväll om det fungerade.
Nu trollar du...
Testade häromkvällen. Det fungerade inte :(. När jag försökte låsa hände ingenting. Tittade in på instrumentpanelens infoskärm och då stod det ungefär: Bilen är igång, slå av tändningen.

Den här funktionen har man ju faktiskt på äldre bilar där man bara låser med nyckel. Det är bara att ha med sig reservnyckeln så kan man ha den igång med ena nyckeln och låsa med reserven. Har man funderat på länge, men har aldrig blivit av tyvärr, lite farligt att ha med sig reservnyckeln jämt också.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]