Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinB82
crumpets skrev:Blir nog en beställning från tyskland ikväll. Tänkte köpa ett kit med 20mm spacers och -35mm fjädrar från H&R. Spacers upp till 20mm är till och med godkända vid besiktning därnere så förutom att hjullagren förstås håller en snutt kortare borde de vara toksäkra om de är autobahnbeprövade :) Hatar verkligen hur djupt hjulen ligger i hjulhusen orginal.
Självklart bolt on spacers med separat hjulbult så att man inte tummar på sina orginalbultar. Men är det någon som vet hur bakvagnens camber påverkas? De har väl ofta väldigt lite inställningsmarginal. Med lite otur kommer det se riktigt rävigt ut.
Skiljer det mycket i pris, på att köpa H&R fjädrarna från Tyskland?
Användarvisningsbild
av crumpets
Ungefär 1000 spänn på en sänkningssats, och 1600 på spacers sparar man. Sänkning ca 2500 i sverige, ~1400 i tyskland. Spacers 1600 per axel i sverige, 1600 per helbil tyskland.
En kollega på huvudkontoret nere i österrike erbjöd sig att kolla om han kunde krama ur ytterligare några kr med rabatterna vi har :) Vi jobbar för de flesta stora racingstall och har tydligen bra dealar på många tillbehör, men han visste inte om just H&R ingick där.
Användarvisningsbild
av grillchips
Bra där, jag gav drygt 1500 för mina Eibach-fjädrar från Tyskland. Hittade en återförsäljare på eBay som löste allting åt mig utan problem, bara betala och se glad ut. :)

Har du något tips på rengöring för insida av vindruta? Frugan gormade igår när hon var ute och körde på kvällen att det var kladdigt och "immigt" på rutan så jag tänkte dels köra den där glasbehandlingen på utsidan från Bollnäs Bilvård och kanske kan passa på att beställa till insidan också.
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Glöm inte att byta torkarblad i samband med yttre gasbehandlande bara! Jag gjorde misstaget att inte göra det. Resultat: en glasbehandling åt skogen då det verkar som bladen sög åt sig behandlingen, eller något. Bra blev det inte i alla fall.

Gällande insidan finns det ju en uppsjö av glasrengöring avsedd för bilar, men jag skulle nog börjat med helt vanlig fönsterputs och luddfri microfiberduk.
Användarvisningsbild
av crumpets
Så.. Imorgon ska bilen in för PPS lackförsegling :) Känns bra, har verkligen sett fram emot att få den ordentligt polerad.
Två 40-milaresor i tjänsten avklarade förra veckan, med blandade resultat. 5,7l/100km totalförbrukning även om jag körde ~1km till jobbet MED värmare hela veckan. Trist nog var däckbullret nog för att knasa upp min tinnitus ordentligt, känns som jag kastats två år tillbaka i läkeprocessen från ursprungsskadan :( Riktigt segt. Men några %#== 16-tummare sätter jag inte på den.

F.ö. kollade jag upp leverantören av orginaltorkare. Det är Bosch. Åtminstone fram, vår databas drar en nit på bakre torkaren. :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Är V40 så dåligt isolerad från vägljud alltså?
Användarvisningsbild
av crumpets
Den är solklart bäst i golfklassen! Så dåligt skulle jag inte säga. Men överlag är det tyvärr en rätt bortglömd feature på de mindre bilarna. Å andra sidan tuggar ju E4:s dåliga asfalt igenom det mesta så det är tveksamt om jag hade varit nöjd med någon bil alls där. Fyra år sen jag skadade hörseln ordentligt nu och örats egen reglering av ljudnivå är fortfarande i princip helt satt ur spel på höger sida så jag är extremt petig med ljud, en normal person hade nog bara stört sig lite grann :)
Vi har en grym databas på jobbet med i princip alla bilar på marknaden nedrivna till komponentnivå och V40 ser ut att vara förhållandevis väl isolerad mot karossbuller med många bitumenliknande remsor på resonansområdena. S60/V60 är bättre men inte med stor marginal, det är ju större ytor så det kräver förmodligen mer vikt. Audi A6 förvånar med väldigt sparsamt med dylik isolering, de kanske kör mer på tjocka material som ska fånga upp ljudvågorna än att försöka dämpa bort dem ur karossen från början.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har bara MY2010 och framåt på E-klasse, men det såg extremt välgjort ut. V40 och S60 har remsor av dämpmaterial lite överallt. E-klassen har hel täckning av alla platta plåtar, från bockningen på ena sidan till bockningen på andra. Kanske man skulle kunna prova att komplettera Volvons dämp med Mercan som förebild. Vågar inte posta några bilder pga upphovsrätt men har du sett hur en naken kaross ser ut vet du nog att det är bockningar överallt, vid dörrar, kardantunnel, säten, osv. Volvo och även till viss del Audi tycks ha mycket remsor som börjar på den platta plåten och söker sig upp över bockningarna. Mercan har formskurna bitar som exakt passar de platta sektionerna, det ser ut som att de beställt specialskurna medan Volvo/Audi har standardgrejer de smackar på. Anmärkningsvärt är dock att Mercan helt saknar dämp på hjulhusen.

Jag tog en titt på BMW 5-serien 2011+ också. Den har mindre "snygg" isolering men ser ut att vara ungefär lika heltäckande som Mercan. De har även kostat på mattor på hjulhusen.
Användarvisningsbild
av crumpets
Självklart har inte bilias rekond öppet längre än 15 en fredag... Får bli lite flextid... Tummen upp!
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 31

Fått mina nya däck och fälgar mont[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Kan vara intressant att veta mätarställn[…]

Har fått felkod P2600 "Powertrain coola[…]

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]