Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Förra veckan byttes bakbromsar på V70:n, med 14000 mil på mätaren, då det enligt mekanikern som servade bilen fanns problem med anliggande bakbromsar.

Det som byttes var bromsskivor, bromsklotsar, handbromsbackar och bromsok. De gamla bromsskivorna hade ytrost, eftersom det mest verkar vara frambromsarna som används när bilen bromsas.

Först byttes bromsskivor, bromsklotsar, handbromsbackar och den troliga orsaken till anliggande bromsar skulle ha med handbromsbackarna att göra. Men efter bytet kvarstod anliggande broms och då byttes även bromsok.

Nu har ett nytt problem uppstått med bakbromsarna: de blir heta vid färd och det luktar även hett.
Frambromsarna är normalljumma, som vanligt.

Vad ska man tro om detta? Vad kan orsaka heta bromsar i detta läge?
det tar ett tag innan de slitit in sig. du får köra några mil och bromsa till o från så ska problemet försvinna
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja hade börjat med att lyfta upp bak och se om bromsarna ligger på mycket. Går hjulen ganska lätt att snurra hade jag gett dom ett par dagar på att slita in sig lite. Bromsa som vanligt. Åker du omkring och motorbromsar så sliter dom aldrig in sig.
Användarvisningsbild
av Allinug
Tack för tipsen!
Bromsa som vanligt? Ja, det är ju att motorbromsa det... :) Om jag skulle använda bromsarna nu så skulle det väl ryka om dem...

Jag märkte ju inget skumt när jag körde bilen förra veckan efter att ha hämtat den från verkstaden, utan det var denna vecka när jag kände lukten som jag kollade om bromsarna var heta. Man kan ana någon vibration vid körning, som inte varit där tidigare. Jag ska testa att rulla bilen med kopplingen nere och se hur det verkar.

Besiktning nästa vecka så klart...
av Nicasl
Nya bromsklossar brukar kärva i hållaren för klossarna.
I synnerhet Biltemas klossar är för tajta i spåret som de ska löpa i hållaren.
Ett tips är att ta en platt-fil och fila upp dessa spår i klossarna så de löper friare.
Många tror att oket kärvar då klossarna är bovarna pga de kärvar i spåret.
Användarvisningsbild
av Allinug
Vet inte, jag har iallafall inte kört med handbromsen i. :D
Mekens första gissning var ju att byte av handbromsbackar skulle lösa det ursprungliga problemet med anliggande broms (väldigt vanligt), och handbromsbackarna behövdes bytas eftersom de började bli dåliga. Tydligen kunde man få riktigt otrevliga problem om beläggen släppte från dem.

Det är bägge bromsskivorna bak som jag har känt varit heta. Något annat har jag inte undersökt.
parkeringsbroms om jag får be........tack

handbroms är en färdbroms som manövreras med handkraft och återfinns i vissa handikappanpassade bilar.
Användarvisningsbild
av Perra83
milktrucker skrev:parkeringsbroms om jag får be........tack

handbroms är en färdbroms som manövreras med handkraft och återfinns i vissa handikappanpassade bilar.
vol:-)

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]