Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skyrazer
JE Jr skrev:Oj... har kört runt 1200mil på mina Conti SportContact5 245/40R18 på min V8, köpta hos Volvohandlaren så de är inte på nåt sätt sidoimporsterade om det ksn skilja?! De har inte något nämnvärt slitage, max 2mm som försvunnit. Vad är SportContact5 P är det nån annan modell?
5P skall vara senaste generationen av däcket vad jag förstått och antagligen en annan typ av gummiblandning än det förra (obekräftat).

Skall tilläggas att jag inte kör rally eller speciellt hårt plus att jag fyrhjuls-inställde bilen innan sommaren utifall någon undrade, hjulen slets ner ändå :)
Användarvisningsbild
av MartinB82
Min bil hade nygjord hjulinställning vid köp, å Volvo handlaren hade precis satt på nya sportcontact5 235-40-18. klisterlappar kvar på däcken.
Gick från mars till september ca 850-900mil, fram däcken strax över slitagevarningen, bak ca 5mm. Kollade vid bytet som gjordes 19 september, när jag satte på nya fälgar å däck.
Valet på min bil blev nu Kumho ecsta le sport ku39. 245-35-20.

Å farsan köpte sin v60 året före mig, samma visa där, klagade på att ratten satt lite snett, så hjulinställning gjordes innan leveransen. Satt sportcontsct3 235-45-17 med ca 8mm kvar på hans bil vid köpet.
Dom höll en säsong kunde nog gått lite längre men inte mycket.
kan tillägga att han är 70+ så det är ingen aggressiv körning direkt på den bilen.
Dom nya däcken till hans bil blev Hankook s1 evo2 k117. Knappt märkbart slitage ännu. Var ett däck som min däckgubbe varmt rekommenderade.

Conti är fina å tysta däck, med bra grepp.
Men känns inte som dom mjuka sport modellerna passar på v60 om man vill ha lite livslängd på dom.
V60 är för framtung, å som i våra fall med diesel femmor med mycket bottenvrid så käkar dom verkligen upp dom på nolltid.
av perhall
Conti SC5 slits snabbt.
Med mycket Nm och aktiv körning är 1500-2000 mil på fram-/drivhjulen normalt!
Jag kommer tyvärr inte mycket längre med min effektsvaga T4.
Men nu är det ju en AWD vilket gör det hela konstigt. De brukar slita mindre däck totalt sett och såklart inte så stor skillnad mellan fram- och bakhjul..
PH
av perhall
Något som kännetecknar SC5 är att de aldrig slutar att slitas ganska snabbt. Mich Primacy HP och Conti PC2 slits inte så snabbt när det är 3 mm kvar. Men det gör SC5!
av Exquattro
Nu har jag varit på däcksfirman. Det visade sig att skälet troligen handlade om för lågt lufttryck, 2,7 på ena och lite mindre än 2,6 på det andra. De var ju bara knappt tre månader gamla så jag får väl erkänna att jag inte kollat trycket sedan de lades på. Nu skiftade vi så de nya slitna hamnade bak och de bättre gamla hamnade fram. 3,0 i tryck runt om och på det sättet klarar det sig till vinterdäcken ska på och när det är dags för sommardäck på, så är det någon annans problem. Tipset är att vara mer alert med koll av lufttryck än jag har varit, däckhandlare sa att man bör göra det en gång i månaden, fast, tillade han, att det gör han inte själv heller. Så var det mysteriet förhoppningsvis löst. :???: Men alldeles oavsett kommer jag nog att välja andra däck än CS5 i fortsättningen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Exquattro skrev:Nu har jag varit på däcksfirman. Det visade sig att skälet troligen handlade om för lågt lufttryck, 2,7 på ena och lite mindre än 2,6 på det andra.
På vilket sätt skulle detta helt normala tryck orsaka ökat slitage?
av Exquattro
Enligt honom är dagens lågprofil däck sådant konstruerade att med för lite däckstryck så slits de i mitten, till skillnad från förr i tiden när det var tvärt om. Själv har jag ingen aning, kanske någon annan här på forumet vet.
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]