Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
iigloo skrev:
sony skrev:Killar ni kanske har rätt att man inte kan se detta men jag skulle aldrig riskera garantier och leva i rädsla. Bilen i frågan kostar närmare 500 000 och därför funderar jag på polestar pga alla garantier är kvar ifall om nåt händer. Sen att gå från 181 till 215 kommer jag säkert att märka skillnaden.
Varför vill du ha Polestar?
Öka effekten, förbättra prestanda men inte för att jag vill tävla med folk på gatan utan jag bilar ofta utomlands och tex i Tyskland 2vuxna,2barn full bagag med min V60D5 var det inga problem. Jag behövde inte planera mina omkörningar eller påfart.
Användarvisningsbild
av EjS
Om man vill ha 275 hk som Rica erbjudar finns ju bara att köpa en ordentlig motor från början.

Om man kan leva med den risken orkar man väl också att köpa en t6 535d eller vad man nu gillar.
Användarvisningsbild
av iigloo
sony skrev:
iigloo skrev:
sony skrev:Killar ni kanske har rätt att man inte kan se detta men jag skulle aldrig riskera garantier och leva i rädsla. Bilen i frågan kostar närmare 500 000 och därför funderar jag på polestar pga alla garantier är kvar ifall om nåt händer. Sen att gå från 181 till 215 kommer jag säkert att märka skillnaden.
Varför vill du ha Polestar?
Öka effekten, förbättra prestanda men inte för att jag vill tävla med folk på gatan utan jag bilar ofta utomlands och tex i Tyskland 2vuxna,2barn full bagag med min V60D5 var det inga problem. Jag behövde inte planera mina omkörningar eller påfart.
Om det är så du tänker skulle jag skippa det helt. 9700kr + regbesiktning 680-780kr = 10480kr för den lilla effekthöjningen.
Användarvisningsbild
av sony
Lilla effektökningen? 34 hk från 181hk 420nm till 215hk 440nm 0-100 från10,2 till 8,3 s. 10 000 för så mycke HK där alla garantier är kvar är inte mycke tycker jag. Hellre betalar jag10 000:- för 34lagliga hk än 2 000 för 100 olagliga hk.
av Robban12
Funk skrev:Nja, du kan t.ex se antalet laddningar av mjukvara i de olika moduerna och stämmer det inte med databasens noteringar så går det att räkna ut. Kollar man dessutom loggade värden i olika minnen så ser man om t.ex max vrid överstigits. Så visst går det, även om det sällan i praktiken kollas.
Men skulle någon komma in med garantianspråk på en växellåda så kanske man börjar gräva lite djuapre.

/Thomas
Jag har VIDA hemma och några loggar kan man inte se efter man har raderat dom. Normalt om det händer något så skapas det en logg (felkod) som verkstaden ser i VIDA. 95% av alla förstår ju inte hur det där fungerar med felkoder så det är ju helt omöjligt för någon att läsa några loggar om man raderar dom innan man lämnar in bilen. Om det mot förmodan skulle bli någon felkod men dom försvinner så fort du laddar in Original programvara.

Växellådan får belastas med 600nm och 400nm på backen enligt specifikationen på lådan, och det uppnår inte trimbolagen, dom har ju naturligtvis marginaler dom också.

En grej som man måste fundera på också, hur kör folk med sina bilar, dom flesta håller inte pluggen hela tiden. Om man kör hårt med bilen ibland så är det inget problem alls. Däremot jag som alltid håller full gas så är det större risk att det går sönder men jag har haft mycket lite problem även fast jag oftast har ökat min motoreffekt med 20-30%
Användarvisningsbild
av iigloo
sony skrev:Lilla effektökningen? 34 hk från 181hk 420nm till 215hk 440nm 0-100 från10,2 till 8,3 s. 10 000 för så mycke HK där alla garantier är kvar är inte mycke tycker jag. Hellre betalar jag10 000:- för 34lagliga hk än 2 000 för 100 olagliga hk.
Du skrev själv att du inte skulle rejsa med småkillar vid rödljuset så varför nämner du 0-100? På autobahn används väl ett annat körsätt eller...

Ta reda på vad du har för nytta av optimeringen när du ligger +160-170km/h. Det hänger mer på föraren än bilen när det gäller säkra omkörningar :wink:
Användarvisningsbild
av sony
iigloo skrev:
sony skrev:Lilla effektökningen? 34 hk från 181hk 420nm till 215hk 440nm 0-100 från10,2 till 8,3 s. 10 000 för så mycke HK där alla garantier är kvar är inte mycke tycker jag. Hellre betalar jag10 000:- för 34lagliga hk än 2 000 för 100 olagliga hk.
Du skrev själv att du inte skulle rejsa med småkillar vid rödljuset så varför nämner du 0-100? På autobahn används väl ett annat körsätt eller...

Ta reda på vad du har för nytta av optimeringen när du ligger +160-170km/h. Det hänger mer på föraren än bilen när det gäller säkra omkörningar :wink:
Jag skrev bara all fakta, som sagt finns skillnad mellan innan och efter. På fart i Tyskland tex ka ha nyta av 0-100 som jag nämnde .
av Aman
Hej
Visst får man ökad prestanda med diverse trim , men det under perfekta förhållanden. Det man i princip gör att man nyttjar turbon fullt ut, dvs att man inte har kvar någon höghöjds kompensering och att turbon nyttjas maximalt vid havsnivån. Vid 1000m över havet samt vid varmt väderlek och lågtryck har man långt ifrån kvar av det som utlovas hos trimmfirmorna. Då orginalmjukvaran troligen har kvar all sin orignaleffekt vid höghöjd så har den trimmade mjukvaran hamnat på samma nivå. Så beroende på var man befinner sig och bor, så svarar trimmet olika. Boende i Skåne har bra förutsättningar, svårare är det med trimm i Europa och Alperna, då man troligen inte har någon skillnad alls om man befinner sig på höghöjd.
av 122Sport
Nu är det ju inte riktigt så det fungerar med en turbomotor!
En sugmotor är en helt annan sak.
Turbon kompenserar för det lägre trycket och ger samma effekt även 1000 meter upp.
Används ju även i flygmaskiner pga av att kunna lämna samma effekt oavsett höjd (inom vissa rammar).

Jo men jag fattar inte riktigt. Du petar i en s[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]