Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjena som rubriken lyder en s70 GLT 00a maskin b5244s 170 hk manuell låda.

jo nu börjar det hända riktigt störiga saker i biljäveln just nu när jag ska börja skruva hoj :-(O).
vid frikoppling med inbromsning vid en korsning
far varvräknaren ner till 500 rpm sen far den upp
och lägger sig på 800 rpm flummar även upp och ner
ibland vid inbromsning o frikoppling innan den lägger sig till rätta har även varigt nära att stanna flera gånger
detta fenomen är värst vid inbromsning och mycket bättre om jag bara rullar o trampar ur.
spelar ingen roll om klimaten är på eller inte i nu läget men märkte ju i somras att tomgången dippa ner (lite)
med fullt spett på kylan när pumpen fick slita hårt skulle visst vara normalt enl ac gubben.
störningens storlek verkar även påverkas av hur fort ja kör innan frikoppling med inbroms o hur hårt jag bromsar
hur länge jag motor bromsat innan frikoppling.
går fint på tomgång när man står still och har gasat lite.
har fått för mig att detta blir värre när ja kör hem på natten kallare men det är säkert inbillning

övrigt som hände innan för ett par veckor sen som jag förträngt tidigare.

bilen var lite ryckig/skuttig när man gasa lite försktigt vid 1500rpm
ryckte även ngt runt 2500 rpm fart hålleren var sten död bilen kändes jävligt slö.
sedan börja farthållare funka eft en stund ryck o skutt var kvar samt att den var slö
sen försvann rycken o skutten och slutligen vart den rätt pigg på gas som vanligt.
den svara på gas men det tog jävla lång tid innan man kom upp i fart.

inga skumma lampor lös varken då eller nu.
just innan allt detta hände fanns inga felkoder (men det var ju då.)

har läst en massa saker relaterat till detta som tex abs styrdon lmm uppdatering mjukvara dörrkontakter ?:-/
spjällhus ren görning av det men verkar som de flesta fått byta iaf.
vvt grejorna min har visst det på insug.
många grejor ja läst har handlat om tex årgång 02 kanske inte stämmer med min va vet ja.
har kolla om det finns nåra slangar som är paj utan framgång.
ny donad hela kittet stift luftfilter olja filter termostat batteri mm.
har tidigare kollat spännings fall på battri kablar o mätt genratorn var ok.

jag har det berömda spagetti spjället med vit lapp under :( .

felkoder ska kollas igen vet ej om verkstan här har vida men koder brukar han få fram vet dock ej om det står vad siffrona står för (just nu)
maskinen är en stor grön bosch grunka modell dyr rätt ny som han rullar runt med :mrgreen:

erfarenheter funderingar kommentarer tips i mottages gärna då jag har behov av bilen.
var man ska börja osv.

nej ja klarade inte o beskriva skiten i kortare orda lag tyvär. börjar på att sur på bilen nu :evil: .

rätt tafflig beskrivning men bättre kan jag inte.

Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
1. Rengör gasspjället, klägg i idet gör att "motorn" i spjället inte orkar vrida runt trotteln när den är i stängt eller nästan stängt läge. Blir dessutom värre då det är kallt ute och klägget stelnar. Gör även att spjället inte hinner reglera när ac:n slår till.Ett jobb som tar en kvart då du har sugmotor.
2. Pröva köra med ac:n avstängd ifall ac pumpen går tungt.
Min var precis lika, jag lossade slangen från luftfiltret och sprayade på bromsrengöring och torkade rent på båda sidor av spjället. Det var i november förra året och den går bra än. V70 glt -00, 35000 mil, vit lapp på spjällhuset.
tackar för svar. ska börja med åka till verkstan senare (för att slippa mecka idag) o få felkoder kollade igen blir vanlig bosch diagnos blir visst bara siffror.
vida har jag ingen tillgång till vet inte om det är bättre och gör en mer grundlig koll??.

jo jag har testat att slå av ecc ingen skillnad.
ska jag ta lös spjället
från motorn så ingen ev skit kommer i motorn eller går det bra ändå verkar svårt o komma åt annars?.
packningen lär man isf fall passa sig när man
tar bort men så är det ju på allt.

ska jag plocka av minus kabeln på batterit en stund innan
jag tar lös spjället?.

har nån av er haft samma symtom som jag hade först alltså att det ryckte/skutta död fart hållare slö osv?.
anar att det kanske har ett möjligt samband med nuvarande störning?.
(vet att taxi hade nått skuttande/ryckande var gaspedalen.)

jag har bla läst tråden längre ned.

Mina felkoder pekade på pedalen, så det var inte så svårt i mitt fall.
Men det är nog inte fel att kolla felkoder, och om jag minns rätt så har volvo ett testprogram för spjället, nån som vet något om det?
Ja det finns ett test man kan köra i Vida som öppnar och stänger spjället samtidigt som spjällägesgivarnas signaler jämförs mot varandra. På så sätt kan man diagnostisera om någon av lägesgivarna är slitna. Dock kräver detta test att spjället har den uppdaterade mjukvaran.
uppdatering.

idag när jag drog iväg så började bekymmer nr 1 igen död farthållare skutta o ryckte
som jag beskrev överst grrrr skit å elände vart skit arg på bil fan.
stutsa in på mekens gård som ja har här vi tog bort slangen mellan
luftrenaren o spjället var lite klagg runt o på spjället han
tog bort det med lite wd 40 och en trasbit som han satt på en låsbar läkar tång. han sa att spjället kärva lite allra sista biten
ihop med skiten allt funka på en gång förra gången tog det en bra stund innan det börja funka igen.
hans bosch maskin över satte tydligen alla siffror så man även visste vad de betydde trodde inte den gjorde det.
bilen var dock helt ren från koder konstigt nog. enl honom var det vanligast att en kod satts i bilen
då han haft liknande fall.
well nu är jag på bättre humör nu är det bara å hålla tummarna å köra tills nästa gång nått händer.

TACK FÖR TIPSEN GRABBAR! :D skulle inte gå att ha nån modernare bil utan detta forum +bilmeken här som jämt är bussig när man har div fel.
mina kunskaper räcker liksom inte längre till.

SubMarine skrev:Ja det finns ett test man kan köra i Vida som öppnar och stänger spjället samtidigt som spjällägesgivarnas signaler jämförs mot varandra. På så sätt kan man diagnostisera om någon av lägesgivarna är slitna. Dock kräver detta test att spjället har den uppdaterade mjukvaran.
mycket intressant och bra att veta ska höra om meken här kan göra det med sin grunka om det jävlas igen.
troligen är väl denna pryl enbart nått som volvo kan göra för huuut lösa summor misstänker jag :) .
troligen är väl min spagetti tugg med vita lappen under inte uppdaterad men man vet aldrig ?:-/

MEN JÄTTE TACK ÄNDÅ :D

Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]