...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Att Drottningholmsvägen är under all jävla kritik vid "normala" tider på dygnet är en total dealbreaker för att vi ska vilja flytta ut dit. Hade det flutit på där hade jag alla gånger kunnat köpa hus där ute.
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med.. Den är hemsk.. Frågan är väl om det är värt 30+ miljarder att fixa den. (även om det också blir enklare för ca 1% av de som annars färdas på Essingeleden. :) )

Jag är inte oenig med någon angående problemet.. Det är bara lösningen jag inte tror på.. Samt de flesta trafikforskare och samhällsvetare med mig. Blivit en prestigesak av det hela och istället för att man kollar på problemen och hur man ska lösa dem har det blivit en kamp om vilket av lägren som skriker högst. Synd med tanke på den enorma kostnaden.
Användarvisningsbild
av sthlm
Glad och glad...pfff :D

Enas man om något så kommer det i vanlig ordning att vara så pass undersimensionerat att redan första dagen så rullar det 30% fler fordon än man räknade med precis som södra länken.
Ändå så vill man bygga mellan 80.000 och 200.000 nya bostäder i innerstaden och förorter.
Södra länken anser jag gjordes halvhjärtat och där är det köer och avstängningar mest hela tiden.
Jag som rullar i stora drag Nynäsvägen ->E18 Norrtälje fredag eftermiddag. 3h för en sträcka på 9,7 mil ger ingen imponerande snitthastighet direkt.

Inför en extra Stockholmsskatt på 3% för de som bosätter sig innanför tullarna.
Använd de extra pengarna till cykelbanorna innerstadsborna älskar samt ta bort 5000 parkeringsplatser från gatorna.
Kanske en liten extra skatt på kontorsytor innanför tullarna så skall ni se att staden växer utåt med en väldans fart.

Varför skall man bygga ett hus på varje ledig jordplätt? Fotbollsplaner, parker och snart står det höghus i rondellerna.
Man är faktiskt inte tvingad att bygga precis bredvid Brommas landningsbana och sedan klaga på bullret.
Här byggde man radhus med uteplatsen 3 meter bakom målet på en fotbollsplan... smart!

Bygg men bygg rätt om man nu skall pjöja ner pengar i detta projekt.
Användarvisningsbild
av erikn
joel80 skrev:Men det avlastar ju inte innerstadens vägnät.. Ska man in dit måste man ändå köra på vägar som kommer vara köiga. Bägen är för långt ut. Möjligen avlastar den drottningholmsvägen för alla Ekeröbor som slipper köa så mycket.
Oavsett vem bägen är för kommer den inte göra vad den "säljs in" att göra.. D.v.s den kommer inte avlasta Essingeleden eller andra infarter till Stockholm.
Fel tråd egentligen men.... Det kommer visst att avlasta innerstaden. Alla som idag åker på Essingeleden men inte ska till stan (>90% när jag gjort mina iakttagelser vilka som fortsätter förbi hela vägen) kommer kunna åka en annan väg. Då blir Essingeleden mindre besastad och de som åker inne i stan kan då åka Essingeleden/Norra-/Södra länken.

Betänk att E4:an en gång i tiden (inte så länge sedan) gick på Norra stationsgatan med rödljus och allt. Sedan flyttades den ut med Norra länken. Om man leder förbi den trafik som kommer från södra sidan (Sthlms län) som ska till norra sidan (Stholms län) så kan Ringen användas av de som håller till /ska in till stan utnyttja den. Blir som ringleden runt Västerås.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Dina privata observationer går helt emot de trafikcerkets förarbeten och rapporter som konstaterat att endast 1% av trafiken på essingeleden kör "förbi" Stockholm. Se det jag länkade till tidigare.
Jag har inte hittat trovärdiga uppgifter som skiljer sig från dem.. inte att jag säger att du ljuger.. men dina observationer är inte speciellt vetenskapligt underbyggda. ;)
Om du leker med tanken att mina siffror är rätt.. vilket jag tror, tycker du då att det är värt dryga 30 miljarder?

Att sen en stor väg till också föder mer trafik i regionen (vilket alla nya vägar gör) betyder att den nya trafiken kommer spilla över på övriga vägar.. Så den procenten som vi vann på att få bort de som ska norr-söder eller tvärtom riskeras att ätas upp fort. Se bara på Södra länken.. Där placerade man t.o m väger rätt rent geografiskt (vilket jag hävdar att förbifarten inte är) och till en början böev det skitsmidigt att ta sig öst-väst på södersidan.. Men nu är det värre än vad det var tidigare vissa tider.. Länken har ökat trafiken i söderort och det spiller över på andra vägar.
Användarvisningsbild
av sthlm
joel80 skrev:Men nu är det värre än vad det var tidigare vissa tider.. Länken har ökat trafiken i söderort och det spiller över på andra vägar.
Håller med dig fullständigt om att möjligheten att åka bil skapar mer bilister.
Samtidigt så har många vägar över jord avlastats och är nu relativt lugna mot tidigare innan länken fanns.
Inflyttningen till stockholm har gjort att vi ökat med drygt 100 000 invånare på tio år i Stockholms kommun och 200 000 i länet.
Det är inte helt osannolikt att ett par av dessa har bil och även skall ha mat och kläder vilka transporteras med lastbil.

Jag skulle nog vilja skruva upp siffran något mer än att endast 1% av trafiken på essingeleden kör "förbi" Stockholm.
Men du har nog rätt i att större delen av trafiken är Stockholmare som skall till Stockholm.

Frågan är då hur man skall lösa detta med trafiken för något måste göras och det tar 15 år innan det tas i drift.
Jag får inte ihop detta med att fler skall flytta hit och samtidigt så skall trafikflödet strypas.
Har åkt tunnelbana i två veckor nu och det är kaos.
Men så har man en lösning även på detta...
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebat ... dralappar/
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske det vore nått.. :)

Som jag ser det finns det 2 vägar att gå... Antingen gör man det "american style" och bygger 8-filiga motorvägar överallt. Nu verkar ju inte det funka så bra för dom heller då det står stilla där också.. Eller så får man folk som kan att välja andra sätt att färdas.. Då måste man ha en väl fungerande kollektivtrafik och bra förutsättningar för t.ex cyklister.

Stockholm är en utmaning eftersom det är svårt att öka den spårbundna trafiken under rusning utan att bygga mer spår.

Under trängselskatteförsöket satte dom in direktbussar till City från vissa strategiska ställen för att minska trycket på t-banan. Jag bodde då i Årsta och ställde bilen så ofta jag kunde för att åka buss hela vägen in. Den gick vidare efter att den kom till Gullmarsplan o släppte av vid t-centralen. Dom hade satt in typ långfärdsbussar med dubbeldäck.. Så himla skönt och tystgående. Det var en fröjd att åka den bussen in.. När det blir så ställer man gärna bilen.
Det blev jag glad av i trafiken i allafall.. För att återknyta. ;)
Användarvisningsbild
av erikn
Dina privata observationer går helt emot de trafikcerkets förarbeten och rapporter som konstaterat att endast 1% av trafiken på essingeleden kör "förbi" Stockholm. Se det jag länkade till tidigare.
Jag har inte hittat trovärdiga uppgifter som skiljer sig från dem.. inte att jag säger att du ljuger.. men dina observationer är inte speciellt vetenskapligt underbyggda. ;)
Du åker ju själv på Essingeleden, det har jag sett på dina filmer... I alla fall, när du åker där, anser du att det är 1% som fortsätter förbi Stockholm för vidare färd? 99% svänger av Essingeleden in mot stan? Nu kan det ju vara språkförbistring, när jag pratar Sthlm så pratar jag innanför tullarna. När de pratar Stockholm kanske pratar de Stockholmsregionen. Och då håller jag med om de 1%, för jag tror också att det är 99% av trafiken som åker på Essingeleden som åker inom Stockholmsregionen.
Under trängselskatteförsöket satte dom in direktbussar till City från vissa strategiska ställen för att minska trycket på t-banan. Jag bodde då i Årsta och ställde bilen så ofta jag kunde för att åka buss hela vägen in. Den gick vidare efter att den kom till Gullmarsplan o släppte av vid t-centralen. Dom hade satt in typ långfärdsbussar med dubbeldäck.. Så himla skönt och tystgående. Det var en fröjd att åka den bussen in.. När det blir så ställer man gärna bilen.
Det blev jag glad av i trafiken i allafall.. För att återknyta. ;)
Återigen, det bygger på att man ska rakt in/rakt ut från Sthlm innanför tullarna. Försök hitta motsvarande kollektivtrafik som går på tvären.

Jag tycker inte (och tyvärr blir det mycket pengar, men jag tycker å andra sidan att man kan höja skatten lite för att få bättre kollektiv service) att förbifarten och kollektivtrafiken är i motsatsförhållande. Jag tycker att båda behövs. Dessutom tål inte den här staden att man exploaterar varenda liten grön plätt som finns kvar innanför eller strax utanför tullarna utan att man kraftigt bygger ut både vägnät och kollektivtrafik. Och bygger man hus överallt så finns ingen plats (förutom under jord och där håller man på nu) att bygga ut vägnät och kollektivtrafik. Men framför allt finns inga grönområden kvar. Och något som det definitivt behöver byggas fler av är idrottshallar. Hade hellre haft 20 eller 30 normalstora idrottshallar med läktare och kafeteria i stället för Friends och Tele2. Men de behöver också plats för att byggas men där bygger man hus i stället.

http://hallaristockholm.nu/
Dagens situation med 16 hallar innebär att 56 200 innevånare delar på varje fullstor plan (befolkning 2013: 898 800) .
Räknar vi med de tre planer som är under uppförande 2014 så hamnar vi på 48 100 innevånare per fullstor plan.
Detta att jämföra med 13 900 och 16 800 innevånare/fullstor plan i Göteborg respektive Malmö.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker det är väldigt svårt att se vilka som åker "hela sträckan" på Essingeleden. Sån bra koll kan man inte ha på mer än nån enstaka bil.. och då jag är en av de som i de absolut flesta fall ska just in mot Stockholm så åker jag själv inte hela sträckan. (Förbifarten ska ju gå Sollentuna/Kista - Skärholmen.)
De rapporter som Trafikverket sammanställde som säger endast 1% har jag ingen anledning att inte tro på.

Kollektivtrafiken på tvären bör såklart också byggas ut, mitt exempel med bussen var för att visa att man kan lösa problemen med "getingmidjan", där vi redan idag är på gränsen till vad tunnelbanan klarar mellan Gamla stan och Gullmarsplan.
Tvärbanan är annars ett bra exempel på tvärtrafik.. uträknad som "onödig" innan den byggdes och nu en av de mest uppskattade och trafikerade spårbundna trafikslag utanför tullarna.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag måste ansluta mig till erikn:s uppfattning om vad Trafikverket menar i sina 1%. Det KAN inte vara de som skall till Stockholms egentliga stad (innerstaden). Jag körde, under mina yrkesverksamma år så gott som dagligen sträckan söderort mot Arlanda. Inte kan vi inbilla oss att 99% svängde av de avfarterna som går mot innerstaden. De flesta runt om mig kom på i de södra förorterna och följde med strömmen ut på Uppsalavägen. Södra länken generarade visserligen en stor påfart som inte Förbifarten löser problemet med. Men om de som kommer söder om Fruängen/Bredäng och inte skall till innerstaden, men norr om Solna försvinner över Förbifarten så sväljs även Södralänkentrafiken bra.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 36

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]