Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, ny på forumet, skulle behöva lite hjälp med en gammal volvo 744GL -87. Något måste lossnat, plug eller liknande för det är ett alldeles runt och fint hål där avgaserna numera kommer ut, i första röret ganska nära motorn. Sitter också en pryl löst som går att skjuta lite fram och tillbaka, på röret med hålet, typ en värmesköld? Jag vet inte hur det ska se ut, men någon här kanske vet något. http://www.bilddump.se/bilder/201409291 ... 74.212.JPG
Du skriver att du har en -87-a, då är det precis innan katalysator blev lagstadgad (-89). Har du insprutning kan du ha en katalysator (det var frivilligt då) i så fall sitter Lambdasonden i grenröret ovanför flänsen till främre avgasrör. -89 (-88B) och uppåt sitter Lambdan i katalysatorn. "Pluggen" som trillat bort är för att kolla avgaserna med ett instrument som Volvo hade då, men används inte längre. Köper du ett nytt främre rör idag är där ingen plugg.
Det kan finnas tidiga -88-or (B234F motorn) som är den senare typen. Kanske t.o.m sena -87-or (sålda hösten -87). Gränsen är lite "diffus" p.g.a bestämmelser om årsmodell. Numera säger man MY istället (Model Year) och det är samma som årsmodellen var förr (före -90-talet)

Mvh
Lennart
Hej,

Måste låta rätt skapligt vid färd. Råkade ut för samma sak på min 940 för några år sedan. Fick hela grannsakapet efter mig en tidig lördagmorgon då jag "råkade" starta bilen ... Inget du behöver bekymra dig för, det är lätt fixat:

1) Ta fram svetsen och svetsa igen "hölet". Nästföljande åtgärd är dock enklare.

2) Du behöver: lämplig bult med ett huvud som täcker hålet, avgasrörklamma av lämplig dimension, ljuddämpartätning

- stoppa in bulten i klammans hål, vid behov kapa bulten något, och montera klamman med bulthuvudet mot hålet, kleta på ljuddämpartätning runt bulthuvudet/hålet. Klart! Ledsen för den bristfälliga beskrivningen (sitter på jobbet, har inte tid, kvinnlig chef), men du klurar nog ut det själv.

Funkar kanon, har kört så mer än 10 år och bilprovningen har aldrig klagat! De tycker till och med att lösningen är genial.

Lycka till!

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]