Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ahlgren88
Hej!

Har en fin Volvo V70 glt -98, med snart 30k mil.

Jag kör dagligen 12mil med den, antingen själv eller med 3-4 passagerare.

Problemet:

Vibrationer i bilen, inte bara i ratten vid hastigheter runt 90-120km/h.
Rejäla vibrationer vid 95km/h. Känns nästan som ett däck ska lossna, är ungefär som att köra på kullersten.

Vid just 105km/h är det som minst vibrationer. Det är fortfarande kvar, med inte lika mycket.
Och ökar man till 110-120km/h blir det rejäla vibrationer i hela bilen och ratten. Känns som ett propellerplan som ska lyfta. Och sätena ska lossna.
I den hastigheten vill man helst inte ligga mer än vid en omkörning.

Jag upplever att problemen är som värst när man inte är så många i bilen. Är det fullsatt bil vill jag få för mig att det inte känns lika mycket.

Åtgärder jag försökt med:
Haft däcken inne för balansering, ingen större skillnad efter det.

Nya bromsskivor och belägg runtom, inte heller någon skillnad.

Bytt hjullager ena sidan fram för ett par hundra mil sedan. Blev något lite bättre.
Men nu tycker jag det är likadant igen, om inte ännu värre nu de senaste veckorna.

Alltså, det är rejäla vibrationer vi talar om. Inte bara lite obalans och vibration i ratten alltså. Utan rejäla vibrationer i hela bilen.

Finns det någon vänlig och duktig själ som kanske har en aning om vad det skulle kunna handla om eller kanske varit med om samma sak själv? Jag vore väldigt tacksam för lite info eller respons.

Med vänlig hälsning Joel
av SubMarine
Testa att montera vinterdäcken för att utesluta dina nuvarande. Har själv varit med om att bakdäcken varit "vågiga" i mönsterytan vilket ledde till stora vibrationer när man kom över 100km/h.
av Ahlgren88
SubMarine skrev:Testa att montera vinterdäcken för att utesluta dina nuvarande. Har själv varit med om att bakdäcken varit "vågiga" i mönsterytan vilket ledde till stora vibrationer när man kom över 100km/h.

Ok. Ja det kan faktiskt vara värt ett försök !

Andra idéer?
Användarvisningsbild
av Phyxius
Kolla övre stötdämparefäste i bakvagn. Låter som att det har separerat från gummit.
Användarvisningsbild
av taxi
Trasiga Stötdämparfästen gav inte mig några vibrationer alls, trots att de hade separerat helt. Men de är ju enkla att kolla å andra sidan.
Användarvisningsbild
av Phyxius
Gav mig rejält med vibrationer i 80km/h för att sedan ge med sig upp mot 90-100km/h... Och klonkade ljud förstås.
av Ahlgren88
Skulle ta och byta till vinterdäck, men då gick det inte att få på fälgarna.
På ena sidan fram gick det, men på andra sidan gick inte fälgen på utan den tog i bromsoket och gick inte på själva navet..

Måste ju bero på bytet av bromsskivor eftersom jag senast i vintras körde på de fälgarna/däcken.

Men bbromsskivor och ok byttes i våras när jag redan lagt om till sommardäck.

Vet inte om det kanske kan hjälpa med navringar? För själva bult cirkeln stämmer ju fortfarande...
Användarvisningsbild
av taxi
Bromsarna ska i vilket fall inte vara olika stora på höger och vänster sida, så börja med att kolla vad som hänt där.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]