Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adrian_vg
Har en bilbarnstol höger fram och en höger bak. Var sjutton sätter jag värmaren i fruns V70?
Känns som att om man sätter värmaren på sin hållare i fotbrunnen kommer den att blåsa på barnstolen, och det kan väl inte vara helt bra?

Kan man ha värmaren i bagageutrymmet, och ha värme kvar när luften når vindruntan så att den tinar?? ?:-/

Tacksam för tips!
av S6024t
barnstolen tar ingen skada av den lilla värme som kommer att blåsa på den,vi har haft den under handsfacket,på plastbiten ,ovanför fötterna.
Användarvisningsbild
av Perc
På sidan av mittkonsolen fungerar utmärkt. Och varför skulle barnstolen ta skada förresten? :)
Användarvisningsbild
av adrian_vg
S6024t skrev:barnstolen tar ingen skada av den lilla värme som kommer att blåsa på den,vi har haft den under handsfacket,på plastbiten ,ovanför fötterna.
Hänger inte riktigt med på hur du menar, vilken plastbit?
Perc skrev:På sidan av mittkonsolen fungerar utmärkt. Och varför skulle barnstolen ta skada förresten? :)
I vår V40 hade vi värmaren på sidan av mittkonsolen och barnstolen blev ganska varm på ena sidan. Föreställer mig att plast och frigolit kommer att åldras i förtid om man omväxlande blåser värme på den och så kylning till minusgrader under natten.
Klädseln som hålls fast av självhäftande karborreband har redan värmts av från stolens plastram.
av Hakan975
Har man en sådan där gammal Kalixvärmare på 2 kW så blir det rejält varmt där den blåser och kommer solen fram så kokar det snabbt i kupen så då borde du nog hitta ett annat ställe så den inte blåser direkt på något i närheten.
De nya termostatstyrda kupevärmarna brassar ju inte på lika mycket och en kompis till mig la faktiskt upp sin i bilbarnstolen med utblåset upp mot rutorna.
Man får ju såklart lägga ned den på golvet om ungarna ska åka med.

Allt beror ju på vilken modell du har.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Hakan975 skrev:Har man en sådan där gammal Kalixvärmare på 2 kW så blir det rejält varmt där den blåser och kommer solen fram så kokar det snabbt i kupen så då borde du nog hitta ett annat ställe så den inte blåser direkt på något i närheten.
De nya termostatstyrda kupevärmarna brassar ju inte på lika mycket och en kompis till mig la faktiskt upp sin i bilbarnstolen med utblåset upp mot rutorna.
Man får ju såklart lägga ned den på golvet om ungarna ska åka med.

Allt beror ju på vilken modell du har.
Det var en Biltemablåsare "by Modernum" med PTC-element på ca 1200-1400W. Glömde plocka ur den när vi sålde V40:n... :(
Kan ha varit en tjockis liknande denna; http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 0-W-40137/.

Så det är alltså ok att ställa värmaren i barnstolen utan att vara rädd för att hela sk!ten brinner upp?
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle alla dagar i veckan sätta den bak i bilen,
varför strula med den framme med barnstolar, fötter, plast o gud vet.
:shock:
Användarvisningsbild
av Perc
Köp en modern kompakt kupévärmare och montera den rätt så är den inte i vägen.

Bild

Lustigt att biltemas värmare heter "Modernum" för den är ju allt annat än modern med den storleken. Och effektiv är den inte heller på 1200 watt. Defas minsting (bilden) är på 1350. Vill man ha mera ös finns det upp till 2100 watt också, den är dock strax under en centimeter tjockare.

Defas Termini låter dock förskräckligt pga den högvarviga fläkten, men det ser jag snarare som en bonus eftersom man hör när motorvärmaren är på om man står bredvid bilen.
av Droopy
köp en Defa Termini och lägg på golvet, fläkten är så kraftig i dessa att luften utan problem cirkulerar i kupen. Jag har haft så i 2 vintrar och aldrig skrapat en ruta ( 2100w ). Innan hade jag något gammalt ök som satt monterat på sidokonsolen och pekade snett uppåt och det var aldrig isfritt så fort det belv minus 8 el lägre.
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]